Pred časom som priniesol úvod do témy anketa Európske auto roka. Je na čase priniesť prvý diel. V r1964 sa do užšieho finále dostali dve britské autá. Na dnešné pomery nezvyčajné, keďže ide o značky, ktoré na trhu už nejaký čas nie sú. Medzi nimi aj úžasne luxusný Mercedes. Poďme si finalistov predstaviť bližšie.

Ak by som rozhodoval ja, prvé miesto by obsadil Mercedes 600 :)

1. miesto: Rover P6 2000 - 76 bodov

Značka Rover už pár rokov neexistuje. Je to dobre, alebo je to škoda? Ťažko povedať... Poďme ale do histórie. Absolútne prvým víťazom ankety Európske auto roka sa stal Rover P6 2000. Titul im už nik nevezme. Auto, ktoré ste na našich cestách asi nikdy nevideli, si ocenenie v danom roku asi ozaj zaslúžilo. Získal najvyšší počet hlasov. Čím? Neviem... Spoľahlivosť bola jedná veľká katastrofa. Vyrábal vlastne niekedy Rover kvalitné a spoľahlivé autá?

Rozmery sedanu na dnešné pomery nie sú nič extra. Bol dlhý 4,53 metra, široký 1,69 ,etra a vysoký 1,39 metra. Karoséria bola samonosná. 
Prvé P6ky označené ako „2000“ poháňal dvojlitrový atmosférický benziňak s výkonom 66kW (90k) a mal rozvod OHC. Blok bol z liatiny, hlava z hliníka. Krútiaci moment dosahoval 116 Nm. Na kolesá silu a výkon prenášala 4 stupňová manuálna prevodovka. O zmes sa staral karburátor. 
V r1966 uviedli na trh modifikovaný motor. Najväčšou zmenou bola dvojica karburátorov. Vďaka nim narástol výkon na 91 kW (124k)- Rovnako narástol aj krútiaci moment. Dosiahol 179 Nm. Model niesol označenie TC. Model s jednoduchým jedným karburátorom ostal naďalej na trhu. Výkon mu narástol na 74 kW(100k) a niesol označenie SC. Od tohto roku bol v ponuke aj trojstupňový automat. 
V r1968 spravili veľký krok. Pod kapotu nasťahovali V8 s objemom 3,5 litra a výkonom 141 kW (192k), ktorý mal pôvod v americkom Buicku. 

Rozmery sedanu na dnešné pomery nie sú nič extra. Bol dlhý 4,53 metra, široký 1,69 metra a vysoký 1,39 metra. Karoséria bola samonosná. 

 

Prvé P6ky označené ako „2000“ poháňal dvojlitrový atmosférický benziňák s výkonom 66 kW (90 k) a mal rozvod OHC. Blok bol z liatiny, hlava z hliníka. Krútiaci moment dosahoval 116 Nm. Na kolesá silu a výkon prenášala 4-stupňová manuálna prevodovka. O zmes sa staral karburátor. V r1966 uviedli na trh modifikovaný motor. Najväčšou zmenou bola dvojica karburátorov. Vďaka ním narástol výkon na 91 kW (124 k). Rovnako narástol aj krútiaci moment. Dosiahol 179 Nm. Model niesol označenie TC. Model s jednoduchým jedným karburátorom ostal naďalej na trhu. Výkon mu narástol na 74 kW (100 k) a niesol označenie SC. Od tohto roku bol v ponuke aj trojstupňový automat. V r1968 spravili veľký krok. Pod kapotu nasťahovali V8 s objemom 3,5 litra a výkonom 141 kW (192 k), ktorý mal pôvod v americkom Buicku. 
 
Modernizácia prišla v druhej polovici r1970. Zmenami prešla nová predná plastová maska, iná kapota, nové zadné svetlá a zmenami prešiel aj interiér. Základný model však po interiérovej stránke ostal veľmi podobný modelu pred modernizáciou. Predstavili aj vylepšený model V8, tentokrát s označením 3500s a štvorstupňový manuál. V roku 1983 prevŕtali pôvodné dvojlitre na 2,2 litra. Vďaka tomu u oboch verzií narástol výkon o pár kilowattov. 
 
Výrobu ukončili v r1977 a celkovo vyrobili 327 208 kusov. Niektoré z nich smerovali aj na zaoceánske trhy. Mali výhradne automatické prevodovky a boli jemne modifikované, aby vyhoveli tamojším predpisom.
 

2. miesto: Mercedes 600 - 64 bodov

Predpokladám, že keď raz budeme ešte písať o týchto troch finalistoch, jediný, ktorý dostane veľký priestor, bude tento Medveď. Ten sa medzičasom stal legendou na kolesách. A má na to nárok. 

 

Tento luxus vyrábali neuveriteľných 18 rokov, konkrétne medzi r1963 až r1981. S týmto autom sa spájajú slávne osobnosti, herci a politici, či diktátori. Za zmienku stoji napríklad Coco Chanel, Hugh Hefner, Fidel Castro, či Josef Tito. Akí boli, takí boli, je to história... Jedno im ale musím uznať. Vedeli, čo je dobré... :)

 

V podstate by sa dalo konštatovať, že krátke verzie mal riadiť sám vlastník auta. Dlhé verzie boli určené pre vozenie sa vzadu. O auto sa tak staral zvyčajne veľmi starostlivo vybraný vodič. Existovali 4 verzie. Klasický sedan, Pullman, 6-dverový Pullman a Landaulet. Poviete si, za 18 rokov muselo vzniknúť dosť kusov. Omyl! Spolu vzniklo len 2677 kusov. Klasických sedanov bolo najviac, 2190 kusov. Najvzácnejší je Landaulet, ktorých vyrobili len necelých 60.

 

Niektorí by mi možno teraz skočili do reči. V podstate existovala ešte jedna verzia. Bolo to coupé. Vyrobili len 2 kusy, ktoré majú o 22 cm kratší rázvor. Neskôr postavili ešte jeden. Stavalo ho 600 expertov a použili na to jeden krátky sedan. 

 

Zopár zaujímavých čísel. Objem motora 6332 cm3. Výkon 180 kW (250 k). Krútiaci moment 500 Nm. Na kolesá to prenášala 4-stupňová automatická prevodovka. Krátka verzia vážila pohotovostne 2600 kíl, štvordverový Pullman zhruba o 170 kíl viac. Rozmery? Imponujúce. Dĺžka 5450 mm, šírka 1950 mm, výška 1500 milimetrov. Pullman bol dlhší o necelých 80 centimetrov. Ostatné rozmery sa výrazne nelíšili. Rozdiel v cene medzi krátkou verziou bol na začiatku len 7000 vtedajších mariek. Na konci to už bol rozdiel vyše 20-tisíc. Pre ilustráciu, BMW 525i E28 začiatkom 80. rokov stálo nejakých 30 000 mariek.


3. miesto: Hillman IMP - 31 bodov

Hillman IMP bolo maličké auto, ktoré pri príchode spustilo malý poplach. Odhalenie sa konalo 3. mája 1963. Išlo o prvé sériovo vyrábané britské auto, ktoré malo aj hlavu aj blok motora z hliníka. Drobčeka vyrábala spoločnosť Rootes Group a neskôr Chrysler Europe. Vo výrobe zostal do r1976. Keď sa na neho tak pozerám, klasický sedan vo mne evokuje sovietsky Zaporožec. 

 

Auto využívalo tradičnú koncepciu „všetko vzadu“. Za tie roky zišlo z výrobných liniek viac ako 20 rozličných modelov, ktoré mali 4 druhy karosérie. 2-dverové coupé, 2-dverový sedan, 2-dverové kombi a trojdverová úžitková verzia. Základný model meral na dĺžku len 3,5 metra a vážil iba o trochu viac ako 700 kíl. Pod zadnou kapotou sa skrýval motor s objemom 875 cm3 alebo neskôr o trochu väčší litrík. 

 

Lenže ako to chodilo v britskom automobilovom priemysle, auto nebolo tak kvalitné, ako často prezentovali alebo sľubovali. Prvotné vážne technické problémy naštrbili povesť tohto auta, ktorá sa s ním ťahala až do samotného ukončenia výroby. Auto sa aj napriek povesti predávalo. Síce nie až tak dobre, ako si plánovači želali. Sú majitelia, ktorí naň nedajú dopustiť. Keby som vám ale dal na výber medzi starým Mini a Hillmanom, určite by ste si zvolili klasické Mini. A práve tak to je aj na Britských ostrovoch.

KTORÉHO Z FINALISTOV ANKETY EURÓPSKE AUTO ROKA ´64 BY STE CHCELI VLASTNIŤ?

  • Rover P6 2000 ( 6% )

     

  • Mercedes 600 ( 87% )

     

  • Hillman IMP ( 7% )

     

Odpovedalo 83 ľudí  

Foto: drive-my.com