Citroën CX - 229 bodov

Citroen CX zotrval vo výrobe 15 rokov. Za ten čas vyrobili čosi viac ako 1 milión kusov. Na cestách ich veľa nie je, ale aj u nás sa dajú nájsť a ešte aj v pojazdnom stave. Premiéru zažil v r. 1974 na autosalóne v Paríži. Základný tvár karosérie bol fastback. Časom prišiel aj tradičný Break – kombi (a rôzne odvodeniny ako sanitky a pod), a pre papalášov bola určená limuzína s predlženým rázvorom. CX bol netradičný, a vďaka tomu si získal aj hlasy novinárov. Medzi fanúšikmi je považovaný za posledný poriadny Citroen. Rozhodne nie preto, že by ďalej neposkytovali svoj štýl a hlavne komfort, ale preto, že potom sa spojili s Peugeotom, a veľa mechanických prvkov začali medzi sebou zdieľať. 

Za vysokú atypickosť na tú dobu považovali riadenie DIRAVI, kedy sa volant sám vráti do základnej polohy. Zvláštnosťou aj na tú dobu bolo ovládanie. Takmer všetko sa spúšťalo, či vypínalo na palubnej doske. Zaujímavé riešenie... V kombinácii s hydropneumatickým podvozkom to bola jedná báseň. 

Lenže francúzska báseň nebola až taká príjemná, čo sa údržby a porúch týkalo. Čakali by ste, že problémy robila hydropneumatika? Áno, ale nie z počiatku... To, že to u nás nevedeli a hlavne nechceli po dielňach robiť je jasné. Na to umrelo veľa starých Citrónov. CX však z počiatku trápilo niečo iné. Klasicky, po francúzsky, elektrika. Konektory, káble, štartér... a kvôli tomu hneď po pár rokoch prišla prvá nevýrazná modernizácia. 

70. roky boli v Amerike mimoriadne zvláštne. Zakazovali, prikazovali, obmedzovali... a to sa dotklo aj Citroenu. Ako? No jednoducho tak, že zakázali import áut s nastaviteľnou svetlou výškou. Jednoznačne Američania dlhodobodo nechceli na svojom trhu Citroeny, keďže toto obmedzenie bolo posledným klincom do rakvy. Lenže aj tak sa tam pár kusov dostalo. Vďaka snahe a podnikavému duchu niektorých tamojších sa vyviezlo približne 1000 kusov za oceán, síce s úpravami, ale predsa. 

Čo ste mohli nájsť pod kapotou? Ak to zosumarizujeme, tak aj v modeli pred aj v modeli po modernizácii bolo spolu 9 agregátov, z toho 2 naftové. Nič menšie ako 2 litre ste nenašli, a tiež nič väčšie ako 2,5 litra. Všetko radové štvorvalce. Motor s objemom 2,5 litra, ako v benzíne, tak v nafte, mohol mať turbo. Výkon siahal od zhruba 100 koní, až po 170 koní. Prevodovka bola štandardne 5 stupňová manuálna, za príplatok k niektorým motorom mohol zákazník zvoliť 3 stupňový automat. Keď sme ešte pri motoroch, značná časť predaných kusov mala naftový motor (2 v ponuke, jeden hladký, a jeden s turbom – ale až po modernizácii).

Aby som ešte nezabudol na pár pikošiek, V r. 1984 predstavili model Leader a Orphee-nádherný kabriolet vychádzajúci z modelu CX. V tom istom roku začali ponúkať aj model 25 GTI Turbo s výkonom 168 k. Model mal okrem iného vzadu spojler a špeciálne pneumatiky Michelin 210/55 VR390 TRX určené len pre tento model.  

Francúzske autá sa vždy tešili veľkej obľube úpravcov. Medzi najznámenších patrí Heuliez, alebo lokálni úpravcovia v Holandsku a Belgicku. Zaujímava je rozhodne aj úprava pôvodom zo Švedska od firmy Niellssen, určená pre najvyššieho predstaviteľa NDR Ericha Honneckera, ktorá postavila 4 kusy predlženej limuzíny. 

VW Golf Mk1 - 164 bodov

Volkswagen Golf Mk1 niesol interné označenie 17. Počas 10 rokov oficiálnej výroby bolo vyrobených zhruba 7 miliónov kusov. VW týmto typom chcel po dlhých rokoch nahradiť už vtedy dedka, chrobáka. A to sa mu aj podarilo. Koncepcia chrobáka bola už veľmi stará a nevyhovovala ani filozofii značky. Priekopník, Golf, sa mohol pýšiť vysokou dávkou komfortu, relatívnou bezpečnosťou a efektívnejšími motormi. Motorová paleta zahŕňala 5 benzínových motorov s výkonom od 37 kW až po 82 kW vo verzií GTI. Golf ste si mohli kúpiť aj s naftou. A to rovno v dvoch verziách. Prvá bola bez prepĺňania, druhá mala turbo (od r1982 ako GTD). 

VW pri Golfe využíval aj techniku od Audi. Predná náprava vrátane pohonu vychádza z vtedajších modelov štyroch krúžkov. Dizajnovým perom sa podpísal Giorgetto Giugaro. VW Golf sa v Európe predával s 3 dverami, za príplatok ste mohli mať 5 dverí. Najväčšou imidžovkou však bolo Cabrio, ktoré sa ešte aj dnes teší veľkej obľube. Ak ste chceli klasický sedan, museli ste siahnuť po modeli Jetta. Pre podnikateľov bol určený pickup s menom Caddy. Tieto označenia s prestávkami VW používa dodnes. 

Prvá generácia trpela problémami so zlou antikoróznou ochranou. Nedá mi nespomenúť aj výrobu mimo Európy. V Amerike a v Mexiku išla výroba zhruba paralelne s Európou. Lenže medzi automobilových Matuzalemov môžeme zaradiť kusy z Južnej Afriky. Tam to s tzv. CityGolfom ťahali až do r.2009. Zvonku takmer rovnaký, v interiéri ako u nás jednotková Fabia. 

Audi 50 - 136 bodov

Odpovedzte si sami. Počuli ste niekedy o Audi 50 (typ 86)? Priznám sa, dlho som považoval za najmenší model od Audi model 80. A nemôžte sa mi čudovať. Dovážali sa ku nám v 90. rokoch ako na bežiacom páse. 50-tka bola vo výrobe len 4 roky a akosi sa jej úspechu v našich končinách nedostalo. 50tka bola maličké auto, ktorým chceli Nemci konkurovať Fiatu 127 a Renaultu 5.  
Audi 50 vzniklo ešte pod taktovkou Audi NSU Auto Union AG v Neckarsulme ale tiež ho stihli chvíľu produkovať aj vo Wolfsburgu. A viete, čo je na tom najvtipnejšie? Len 6 týždňov po premiére Audiny prišiel VW s modelom Polo, ktorý bol s 50-tkou takmer identický. 
50tku predávali ako trojdverový hatchback s benzínovým motorom 1,1 litra a výkonom 37 kW (50 k). Tento motor mal vo verzií LS a GL o 10 koní viac.  
Prcko od Audi sa nedočkal veľkého faceliftu, hoci náplanovaný bol. Vonkajší vzhľad sa mal priblížiť 80tke a 100vke, ale nakoniec v koncerne padlo rozhodnutie, že Audi sa zameria na solventnejšiu klientelu, a 50tka k takým autám nemôže patriť. O rapídnu zmenu v tomto ponímaní sa Audi pokúsilo až na prelome milénia, kedy priniesli na tú dobu atypickú Audi A2

Odpovedzte si sami. Počuli ste niekedy o Audi 50 (typ 86)? Priznám sa, dlho som považoval za najmenší model od Audi model 80. A nemôžete sa mi čudovať. Dovážali sa ku nám v 90. rokoch ako na bežiacom páse. 50-tka bola vo výrobe len 4 roky a akosi sa jej úspechu v našich končinách nedostalo. 50tka bola maličké auto, ktorým chceli Nemci konkurovať Fiatu 127 a Renaultu 5.  

Audi 50 vzniklo ešte pod taktovkou Audi NSU Auto Union AG v Neckarsulme, ale tiež ho stihli chvíľu produkovať aj vo Wolfsburgu. A viete, čo je na tom najvtipnejšie? Len 6 týždňov po premiére Audiny prišiel VW s modelom Polo, ktorý bol s 50-tkou takmer identický. 
 
50tku predávali ako trojdverový hatchback s benzínovým motorom 1,1 litra a výkonom 37 kW (50 k). Tento motor mal vo verzii LS a GL o 10 koní viac.  
 
Prcek od Audi sa nedočkal veľkého faceliftu, hoci naplánovaný bol. Vonkajší vzhľad sa mal priblížiť 80tke a 100vke, ale nakoniec v koncerne padlo rozhodnutie, že Audi sa zameria na solventnejšiu klientelu a 50tka k takým autám nemôže patriť. O rapídnu zmenu v tomto ponímaní sa Audi pokúsilo až na prelome milénia, kedy priniesli na tú dobu atypickú Audi A2.