Vzduch v konzerve cez polovicu sveta

Alpine Initiative na prvú cenu v oblasti „najabsurdnejšej dopravy“ nominovala švajčiarsku spoločnosť dodávajúcu balený horský vzduch do Ázie. Firma Swiss Air Deluxe tvrdí, že jej produkt je prospešný pre pľúca, srdce a pomáha potencii. Alpine Initiative zdôraznila, že dodávka horského vzduchu zo Švajčiarska do krajín, ako Thajsko, vyprodukuje „nekonečne viac“ oxidu uhličitého ako dýchanie „domáceho“ vzduchu v tejto krajine. Balený horský vzduch k ázijským zákazníkom za pomoci kamiónov a lodí prekoná zhruba 19 800 kilometrov.

„Treba dávať veľký pozor, aby sa zabránilo kúpe výrobkov, ktoré nie sú žiadnym prínosom pre kvalitu vášho života,“ uviedol predseda Alpine Initiative Jon Pult.

Balená voda z Nórska do Švajčiarska

Druhým nominantom je podľa mimovládnej organizácie fľašková voda Voss z Nórska, ktorá sa po preprave viac ako 1500 kilometrov pomocou lodí a nákladných automobilov dostane do supermarketov reťazca Migros vo Švajčiarsku. Z hľadiska tvorby emisií CO2 ide o produkt, ktorý je 7180-krát horší ako konzumácia vody z lokálnej vodovodnej siete.

Šunka z Holandska, spracovaná v Taliansku, balená v Rakúsku pre trh EÚ

Tretí produkt, ktorý si zaslúži neželané ocenenie, je šunka vyrobená z ošípaných chovaných v Holandsku, ktorých mäso sa následne spracováva v Taliansku, potom sa balí v Rakúsku a nakoniec sa predáva v obchodoch siete Aldi vo Švajčiarsku. Od chovu ošípaných až po predajne vo Švajčiarsku tento produkt zanecháva uhlíkovú stopu na dĺžke 1717 kilometrov a vyprodukuje deväťkrát viac emisií CO2 ako šunka vyrobená vo Švajčiarsku.

Firmy sa, samozrejme, bránia

Podľa DPA však firmy nominované na túto cenu bránia svoju komerčnú činnosť. Zakladateľ Swiss Air Deluxe Markus Klinkmüller uviedol, že balený alpský vzduch smeruje do Ázie vďaka nevyužitej kapacite prepravných lodí vracajúcich sa do Ázie po vyložení tovaru v Európe. Obchodná sieť Migros upozornila na to, že viac ako 60 % balenej vody Voss, ktorú predáva vo svojich obchodoch, pochádza z prameňov vo Švajčiarsku (aj keď ju predávajú ako nórsku), a skupina Aldi odkázala, že vynakladá veľké úsilie na optimalizáciu logistického reťazca s cieľom zabezpečiť čo najkratší prepravný čas s čo najväčším využitím prepravnej kapacity kamiónov.