Medzi ľuďmi, ktorých vedenie vozidla skôr otravuje a jazdia len preto, lebo musia, a medzi menej zorientovanými vodičmi kolujú mnohé mýty. Počúvam ich fakticky na každom tréningu školy bezpečnej jazdy. O tom, ako funguje ABS, stabilizácia ESC, airbag, že počas jazdy nemožno aktivovať elektronickú ručnú brzdu, že predokolky sú len nedotáčavé a zadokolky trpia na pretáčavosť a podobne. Je ich ozaj neúrekom. Mnohé z nich majú absolventi tréningu školy bezpečnej jazdy na konci dňa vysvetlené a vedia, ako to je v skutočnosti. No školu šmyku absolvuje na Slovensku prinajlepšom 10-tisíc vodičov ročne. To je kvapka v mori...

Dnes sa venujem mýtom, ktoré ľudia považujú za zakázané veci v aute, alebo si o nich myslia iné, než prečo to tak v skutočnosti je. 

Šoférovanie auta na boso je vraj zakázané. V skutočnosti nie je, za toto pokutu dostať nemôžete.

1) Šoférovanie na boso

Priznám sa, neraz som si to vyskúšal. Dôvody boli zväčša prozaické - premočené topánky aj ponožky a teda ochrana pred prechladnutím rýchlym sušením chodidiel počas jazdy kúrením. Presne to sa mi neraz stane počas tréningu školy šmyku, že pobehujem po vode dvíhať pováľané kužele. V lete to zväčša nie je problém, no od októbra do apríla to veru veľmi komfortné nie je.

Jazdu bez obuvi však zákon nezakazuje. Ja však odporúčam šoférovať obutý. Nebudem sa teraz zapodievať témou správnej a vhodnej obuvi pre vedenie vozidla. No faktom je, že špeciálne v prípade krízového brzdenia, alebo častého používania spojky v zápche je bezpečnejšie a komfortnejšie mať na nohách pevnú obuv. No policajt pri kontrole nemá vodiča za čo postihnúť, môže len napomenúť.

Jazdiť v noci s rozsvieteným interiérom posádka často ocení pre čítanie, či hľadanie vecí, pre vodiča je však nepohodlné, lebo to zásadne zhoršuje výhľad do tmy. Zakázané to však nie je.

2) Jazda so zapnutým vnútorným osvetlením

Bájka, ktorej veria mnohí vodiči a spolujazdci. Keď tomu veria spolujazdci, pre vodiča je to aj dobre, pretože pozerať sa z rozsvieteného interiéru do tmy ciest je náročné a niekedy až nebezpečné. Neexistuje však nariadenie, ktoré zapnuté osvetlenie vnútri počas jazdy zakazuje.

Je vždy nutné sa so šoférom dohodnúť. Nie je tma ako tma. Niekedy to vadiť vôbec nemusí, inokedy môže byť svetlo v aute pri jazde v noci veľmi nebezpečné.

Zadné okno sa vraj nedá otvoriť úplne dolu preto, aby chránilo deti...

3) Zadné okná nejdú do dverí celé, aby chránili deti

Naozaj veľa ľudí verí mýtu o tom, že zadné okná sa na autách nedajú stiahnúť do dverí celkom preto, lebo to má chrániť deti pred vypadnutím počas jazdy. Iste, ešte pred dvoma desaťročiami sa deti vozievali v autách celkom na divoko voľne pohodené v interiéri. Jedinou ochranou boli detské poistky vo dverách, aby nedokázali otvoriť dvere bez asistencie dospelého zvonku. Skutočný dovôd zadných okien trčiacich do priestoru po stiahnutí je obmedzený priestor pre sklo v samotných dverách. Viaceré autá majú tento problém vyriešený delením bočného okna na pevnú a posuvnú časť.

...pravdou je, že nejde dolu úplne preto, lebo to neumožňuje tvar dverí a blatníka. Je mnoho áut, na ktorých sa dá otvoriť úplne.