Na čele odbornej poroty stál prof. Dr. Stefan Bratzel. Spolu s tímom odborníkov preskúmali viac ako 8,000 technologických noviniek, analyzovali ich prínos pre trh, automobilové odvetvie a ohodnotili ich z hľadiska novátorstva.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
Toyota Mirai je nepochybne malý technologický zázrak, ktorý rešpektujeme a obdivujeme. Nevieme ako v Japonsku, no v Európe budú mať zákazníci najväčší problém preniesť sa cez dizajn. Ten môže človek akceptovať len s oboma zavretými očami. :(

Nulové emisie, len vodná para

Víťazom sa teda stala Toyota Mirai, prvý sériovo predávaný sedan na palivové články. Toyota Mirai nie je piesňou ďalekej budúcnosti, ale je bližšie, ako by sa mohlo zdať. V Nemecku, Dánsku a vo Veľkej Británii môžu prví zákazníci očakávať svoje auto už v priebehu nasledujúcich týždňov. Mirai využíva vodík, ktorý následne premieňa na elektrickú energiu a tá poháňa elektromotor o výkone celkom slušných 114 kW (155 k). Počas jazdy (ani počas státia) neprodukuje Mirai žiadne emisie a do ovzdušia vypúšťa len paru. To, že jazdíte v aute na vodík, si ani nevšimnete. Auto sa správa ako klasický elektromobil, t.j. má slušný záťah, v kabíne je ticho a používa samočinnú prevodovku. Rozdiel medzi elektromobilom si všimnete v dojazde, ktorý je približne 500 kilometrov, ale najmä v rýchlosti natankovania. Natankujete totiž rovnako rýchlo, ako by ste natankovali naftu alebo benzín, poprípade LPG/CNG. Otázne však je, kde tak urobíte. Na Slovensku bohužial asi nikde, no vo vyššie menovaných krajinách, kde sa Mirai bude predávať, už nejaké tie stanice majú. Ďalšou otázkou na zamyslenie je návratnosť investície. V Amerike si za Mirai pýtajú okolo 57,000 dolárov (cca 50,000 eur). Na európskych stránkach zatiaľ ceny nie sú uvedené, no nižšie zrejme nebudú.

Táto reklama vás presvedčí, že Mirai nie je Bullshit, ale jazdiť naňho dokáže.