80 rokov. Je to málo, či veľa? V živote človeka nadpriemer. V histórii automobilizmu taký priemer, až podpriemer. Zatiaľ čo v Európe a Amerike automobilky už desaťročia oslavujú storočnice, v krajine vychádzajúceho slnka je automobilizmus o dosť mladší. Tento rok Toyota oslavuje okrúhle osemdesiatiny. Najstaršou značkou Japonska je Daihatsu z roku 1907.

Toyota je tu od roku 1937. Za relatívne krátky čas toho stihli neskutočne veľa. Stali sa a dlhodobo sú najväčšou automobilkou sveta.

História značky, resp. rodinného podniku je ďaleko rozsiahlejšia. Nás však zaujíma iba výroba automobilov. Ľudia v Japonsku v 30. rokoch 20. storočia by neverili, že mladý Kiičiró Toyoda začne vyrábať úspešné autá, hoc k nim neprechovával žiaden vzťah! Videl príležitosť, a tej sa chytil. Ani on nemohol tušiť, že jeho automobilka sa za dlhé desaťročia stane nielen najväčšou automobilkou, ale aj jednou z najväčších značiek sveta.

 

V r1936 mal hotový prvý prototyp, ModelAA. Mal problém s vymýšľaním originálneho mena pre značku. Kiičiró, vyštudovaný strojársky inžinier s praxou v rôznych strojárskych fabrikách sveta, vyhlásil anketu, ktorej sa zúčastnilo takmer 20-tisíc ľudí. Víťazný návrh bol jasný. Zmeniť v priezvisku D na T. A tak presne v auguste pred 80 rokmi sa pôvodný závod premenoval z Toyoda Enterprise na Toyota Motor Company. Automobilka hneď od začiatku veľmi slušne prosperovala. Pred 2. sv. vojnou dokonca vyrábali mesačne tisíc áut, a to už je veľmi slušné číslo.

 

Počas 2. sv. vojny vo fabrike vyrábali aj nákladne autá. Pri americkom nálete však fabriku poškodili bomby. Počas vojny sa na Filipínach objavil americký Jeep, a práve Toyota dostala úlohu vytvoriť plnohodnotného konkurenta. Po vojne prišli ťažšie roky. Až v roku 1949 spojenci povolili výrobu áut pre osobnú potrebu. Firmu vtedy prevzal Ejdži Toyota, synovec zakladateľa, ktorý spravil veľmi rozumný krok, a to export do Ameriky.  

 

V 50. rokoch vzniklo vlastné terénne auto, ktoré je od r1954 na celom svete známe ako Land Cruiser. Najväčšou legendou sa stal model J40, ktorý vyrábali medzi r1960-r1984.

Export na plne obrátky začal v r1957. O necelých 20 rokov bola Toyota najväčším dovozcom osobných áut v Amerike. V roku 1970 už rozbiehali dovoz áut aj do Nemecka. 


Nepochybne najznámejším a najpopulárnejším modelom značky je Toyota Corolla. Vyrábať ju začali v r1966. V súčasnosti je na trhu 11. generácia. Celosvetovo ich zatiaľ predali viac ako 44 miliónov a vyrábajú ju v 16 továrňach v 12 krajinách. 


Na začiatku 80. rokov v Toyote prišli na to, že sa im zatiaľ nepodarilo presadiť na trhu s luxusnými autami. Vytvorili si preto novú značku Lexus. S ním, konkrétne s modelom LS, skúšali šťastie najprv v USA. 


Toyota sa za celé obdobie preslávila svojou spoľahlivosťou a tým, že počas celého života značky neustále vymýšľajú inovácie v oblasti automobilov a procesu výroby. Množstvo postupov od nich opozerali iné automobilky. Do výroby priviedli napr. „just in time“, čiže montáž bez skladových zásob, alebo „kaizen“, čo je neustále zlepšovanie výrobných postupov, ku ktorým má prispievať každý zamestnanec. 


Toyota v súčasnosti vlastní podiely v ďalších automobilkách. Za zmienku stojí napr. Daihatsu, alebo výrobca nákladných automobilov Hino. Tiež má podiel v Subaru, Isuzu, či v Yamahe. Malý 5 % podiel majú aj v Mazde.

Toyota v Československu


Do Československa prvé Toyoty začali dovážať už v r1970. Začali modelom Corona, hoci bol na svetovom trhu už 6 rokov, a dalo by sa povedať, že bol z globálneho hľadiská výbehový. Na našom území však pôsobil ako úplná novinka, ktorú ste len tak bežne na ceste nenašili. Prvá cenovka modelu v Mototechne štartovala na 110 000 korún, neskôr klesla na 79-tisíc. Jednu Coronu vlastnil aj prezident Gustáv Husák, alebo český spevák Jiří Grossmann.