Fiat Uno Turbo i.e.

najlepšie hothatche

Uno mnohí považujú za ľahké, mrštné a skvelé ovládateľné auto. A to aj s motormi 1,1 l a 1,3 l. Prepĺňaná verzia Turbo i.e. prišla v roku 1985 a zotrvala na trhu 5 rokov. Taliani pridali motoru turbo od IHI (neskôr Garett) s tlakom 0,6 baru a razom vytvorili konkurenta pre Renault 5 GT Turbo a Peugeot 205 GTI. Chýbalo mu trochu finesy a celkovej aury vyššie spomenutých konkurentov. Dynamické parametre však patrili na vrchol. Osemventilová „jednatrojka“ s výkonom 105 koní a 143 Nm zrýchlila na stovku za 8,3 s. Ľahké Uno (len 845 kg!) s ním zvládlo 200 km/h aj vďaka kasni s koeficientom odporu vzduchu len 0,34. Malé jednotky od Fiatu boli veľmi odolné, „slimák“ zo spoľahlivosti trochu ubral. Strop jeho životnosti je okolo 200 tkm. Taliani oproti typu 127 zlepšili biednu protikoróznu ochranu, ale ani tá nie je špičková. Dizajn navrhol Giugiaro a vnútorným priestorom konkurentov deklasoval. O to však dnes nejde. Cena naštvaného drobca začína na 4-tisícoch eur, pekné kusy kúpite za 8-tisíc a špičkové youngtimery aj za 15-tisíc. Fiat Uno Turbo nepatrí medzi také legendy, ako tie od Renaultu, Peugeotu a VW. Možno neprávom. Alebo stačilo pridať trocha viac korenia?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Peugeot 309 GTI

V poriadku, vzhľadovo o hatchback nejde, skôr o liftback. Model 309 GTi si zaslúži mimoriadnu pozornosť. Roky strávil v tieni menšieho bračeka 205 GTI, jedného z naj hothatchov vôbec. Neprávom bol odsúdený na druhú koľaj. Podvozkovo je viac vyvážený ako zábavnejší 205 GTI, celkovo väčší, priestrannejší a vybavenejší. A navyše, kvôli menšej aure výnimočnosti, dostupnejší... Francúzi ho predstavili v roku 1987 v 3-dverovej karosérii, neskôr uzrel svetlo sveta aj 5-dverák. Vyrábali ho až do 90. rokov. Motor 1,9 l 8V dával 131 koní (161 Nm) a neskorší 16 ventil dokonca 160 koní a 177 Nm!  Stovku zvládli prvé verzie za 8 sekúnd a pokračovali až po 206 km/h. Šestnásťventil XU9J4 – Mi16 zvládol 220 km/h so zrýchlením 0-100km/h za 7,8 s. Motory vydržia aj 250 000 km. Potrebujú pravidelné výmeny oleja a adekvátnu údržbu. Dizajn karosérie zvládli bravúrne, horšie je to s interiérom. Tu 205 GTI víťazí. Peugeot 309 GTI stojí od 3 500 po 12 000 eur. Smutnou realitou vo svete „old schol“ hothatchov je záchrana kusov 205 GTI práve dielmi z 309 GTI.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Citroen AX GT

Je pravdepodobné, že o existencii malého rýchleho Citroënu ste vôbec nepočuli. Má celohliníkový motor 1,4 s 86 koňmi pri 6400 ot/min a 117 Nm. Zatiaľ nuda... Poháňa karosériu nezáživných tvarov a chatrné spracovanie interiéru nepôsobí „hot“. Prečo som ho teda zaradil do prehľadu? Kvôli hmotnosti iba 720 kg! Viete si vôbec niečo také v dnešnej dobe predstaviť? Aj vďaka nej dokázal od roku 1987 potrápiť ťažších a výkonnejších konkurentov. Ako Bruce Lee. Auto prirovnávali k pôvodnému Mini Cooperu. Podvozok po zákrutách tancoval na úzkych 165 mm trinástkach a na vode bol veľmi "hravý". Výrazná pretáčavosť pri ubratí plynu pridáva na adrenalíne. Citroën AX GT je považovaný za auto, ktoré brutálnym spôsobom zvýrazňuje pocit rýchlosť. Stačí ísť stovkou a bavíte sa. Motor má silu na maximálku 177 km/h a na „zábavných“ 100 km/h zrýchli za 9,2 s. V roku dostal motor vstrekovanie namiesto karburátorov. Výkon poskočil na slušných 101 koní pri „japonských“ 6800 ot/min a krútiaci moment na 122 Nm. Krabička od zápaliek s ním jazdila 190 km/h! Tieto verzie označovali AX GTi. Bežné boli úniky oleja pri oboch motoroch. Hrdza oslabila už tak subtílnu karosériu a mnohé AX-ka nedožili práve kvôli nej. Ak by sa vám vďaka tomu AX GT nepozdával, vedzte, že ide o mimoriadnu raritu. V Európe je na predaj pár kusov, a preto nebudem hovoriť o cenovom rozpätí. Problém zohnať ho do testu hothatchov mali aj ľudia z prestížneho magazínu EVO! A to už je čo povedať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Zdroj: EVO, automobile-sportive, honestjohn classics