Finišujeme! Nie však úplne. Táto štvorica patrí medzi najlepšie hothatche a uzatvorí prehľad 80. rokov. V minulých častiach som sa venoval jednak najznámejším zástupcom malých a rýchlych strojovní, na strane druhej aj tým menej známym a možno trocha prehliadaným modelom. Autá v poslednej, tretej časti, nie sú o nič horšie, veď také Daihatsu Charade GTti je exot na pohľadanie. Bez nich by však TOP 10 nebolo kompletné.

 

Vráťme sa trocha do minulosti a pripomeňme si časy minulé s Fiatom, Fordom, Oplom a Daihatsu. Ide o výnimočné stroje, hodné statusu legendy.

Opel Kadett GSi 16v

Legendárny Opel nesmie v našom prehľade chýbať. Dedo Astry OPC prišiel na trh v roku 1986 a zotrval až do 1991. Ak ste nevedeli, práve z Kadettu E bežnej špecifikácie vychádzalo Daewoo Nexia, veľmi obľúbený „lowcost“ rokov deväťdesiatych. GSi je ale iná káva. Svaly mu postupne rástli, z pôvodných 115 koní 1,8 8V to dotiahol až na 115 kW (156 koní). Od roku 1986 dostal výlučne osemventilový dvojliter (aj s katalyzátorom) s rovnakým výkonom ako 1,8 GSi, medzi znalcami starých Oplov veľmi uznávaný: C20NE. Bez katalyzátora motor dával dokonca 129 koní pri 5600 ot/min. Rok 1988 znamenal update motora na 16-ventilovú techniku (C20XE). Pracovali na ňom aj ľudia z Cosworthu. Kadett GSi 16V je prvým Oplom so štyrmi ventilmi na valec! Oproti skorším GSičkám prepracovali a vystužili podvozok, hmotnosť udržali na cca 1 tone. Pôvodné osemventilové verzie sú medzi znalcami považované za mierne sklamanie, najmä prejavom podvozku. Zdalo sa, že príchod 16V techniky ešte viac zvýrazní nevyváženosť auta. Podvozok však kompletne prekopali a konečne vlastnosťami odpovedal skvelému motoru! Hrubšie stabilizátory, rozšírená zadná náprava, kratšie pružiny a iné tlmiče...a takto by som mohol pokračovať. Kadett GSi 16V šprintoval na stovku za 7 sekúnd a maximálka bola 220 km/h! GSi je známe najmä svojou rýchlosťou, výkonom a perličkou - digitálnym prístrojovým štítom šestnásťventilov. Bohužiaľ, veľa kusov nedožilo najmä kvôli hrdzi - bolesti starých Oplov. Reputácia Kadettu ako nie veľmi kvalitného auta sa nevyhýba ani GSi. Motory potrebovali kvalitný olej každých 5 000 km, inak sú opotrebené a žerú mazivo. Pravidelná výmena rozvodov je nutnosťou a podvozok sa vymlátil prekvapivo rýchlo. Za pekný Kadett dáte od 5 po 12-tisíc eur. A môže to byť pokojne „pôvodný“ model s 1,8 8V. 

Ford Fiesta XR2

Revolučnú Fiestu Ford predstavil už v roku 1976. Rýchla verzia XR2 prišla po dlhých piatich rokoch. Recept? Do malého auta vložiť upravený veľký motor, pritvrdiť a vyladiť podvozok a dodať vzhľadu viac „korenia“. Verzie s guľatými svetlami dostali 1,6 l „Kent“ motor s výkonom 85 koní. Netreba zabudnúť, že to bolo v úplných počiatkoch 80. rokov. Rýchla Fiesta sa predávala neskutočne...v UK tvorili predaje XR2 až 50 % všetkých Fiest. A tak prišiel v 1983 facelift a s ním aj nový motor z Escortu XR3 – karburátorový 1,6 CVH s 97 koňmi pri 6000 ot/min. Prevodovka dostala 5 stupňov namiesto štyroch v Mk1. Maximálka bola razom 180 km/h, zrýchlenie však nepatrí k silným stránkam. Na stovku došprintovala za 10 sekúnd. Fiesta vyzerá veľmi dobre, osobne sa mi páči viac faceliftovaná verzia Mk2. Zaujímavosťou je, že zliatinové kolesá pre rýchly Ford boli za príplatok. V sérii ste v Mk2 dostali niečo ako plecháče. Dizajnový absces nahrádzal podvozok. Po vzore rýchlych Fordov je tuhý, správa sa ako motokára (Fiesta váži 840 kg) a absenciou ABS aj posilňovača riadenia spája vodiča s cestou. Neprekvapivo, Fiesta zdieľa rovnaké „problémy“ ako ostatné autá z dnešného prehľadu. Motor je veľmi robustný, avšak karosériu výrazne nahlodáva hrdza. XR2 je drahé „zboží“, začína na 5000 librách, väčšina z nich stojí 15 000 libier a najdrahšie kusy dosahujú 25 -tisíc! Mk1 je oveľa cennejšia ako silnejšia Mk2.

Daihatsu Charade GTti

Tento cudzinec, u nás takmer neznámy, je ideálny „sleeper“ medzi malými rýchlymi nákupnými taškami 80. rokov. Ponúkali ho od 1987 do 1993. Pod kapotou skrýval litrový 12 ventilový trojvalec DOHC. Prepĺňaný turbom a známy pre svoj nezabudnuteľný zvukový prejav. Nezatracujte Charade GTti pre malý motor, auto totiž vážilo 800 kg! Liter dodával 101 koní pri 6500 ot/min a krútiaci moment 130 Nm pri 3500 ot/min. Bol prvým sériovým motorom s litrovým výkonom viac ako 100 koní! Zároveň bol najrýchlejším autom s objemom 1,0 l. Na stovku šprintoval za 7,7 - 8,0 sekúnd a maximálka sa ustálila tesne pod 200 km/h. Navyše, doteraz nie je problém z Charade GTti dostať 140 koní, a to je už na tak ľahké auto „hukot“. So zmenou mechanických komponentov motora to bolo 180 - 250 koní! Unikátnemu motoru sekundoval aj podvozok, známy až neuveriteľným gripom a vyváženosťou. V dobových testoch Charade porovnávali s Citroenom AX GT kvôli veľmi nízkej hmotnosti. Dodnes patrí medzi nedocenené autá. Interiér je klasika 80. rokov. Sparťanské plasty a obklady ozvláštnili lepšie sedačky a to je všetko. Expresívnosť Renaultu 5 GT Turbo nečakajte. A čo je najväčším strašiakom majiteľov? Ako inak, hrdza a nedostupnosť dielov. Litrový exot si zaslúži výmenu oleja každých 5 000 km, inak hrozí predčasné opotrebenie motora. Na autoscoute je spolu 5 drobcov na predaj. Cena začína na 1 500 eurách, najzachovalejší stojí 4000 eur. Je to rozdiel oproti drahým európskym konkurentom. Na ebayi predávajú TOP kus za 10 000 libier.

Fiat Strada Abarth 130TC

Fiat Strada 130TC Abarth bol zjav medzi vtedajšími hothatchmi. Prišiel v roku 1984 a predchádzala mu verzia Strada 125TC. Karoséria je v našich končinách známejšia pod menom Ritmo. V časoch, kedy automobilky objavili výhody vstrekovania a nasadili ho do rýchlych modelov, Abarth vybavil Stradu 130TC párom Weber karburátorov a veľkým osemventilovým dvojlitrom! Výkon 130 koní pri 5900 ot/min prezrádzali dizajnové doplnky karosérie. Musím priznať, že Strada sa mi veľmi páči. Takéto sedadlá nemal nikto! Vážila okolo 950 kg a s plnotučným motorom bola veľmi rýchla. A to nielen na rovinkách, Strada patrí medzi najzábavnejšie hothatche 80. rokov. Stovka je na tachometri za cca 8 s a maximálka dosiahla 196 km/h. Všetko pri zaujímavom zvukovom sprievode karburátormi plneného motora. Nezaslúžene, 130TC nebola veľmi obľúbená a patrí tak medzi rarity rokov osemdesiatych. Motoristickí novinári ju však ospevovali za skvelé jazdné vlastnosti a silný motor. Toto auto pravdepodobne už nezoženiete! A to aj kvôli biednym dobovým predajom.

Zdroj: classics.honestjohn, autoexpress, evo

Zdroj foto: classics.honestjohn, autoexpress, evo, gttidevelopments, petrolblog

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! KTORÝ JE VÁŠ OBĽÚBENÝ? (2.ČASŤ)

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! ...

Menej známe, napriek tomu úžasné kusy automobilovej techniky! Tentokrát predstavím troch zástupcov starej hothatch ...

18. 10.
TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! KTORÝ JE VÁŠ OBĽÚBENÝ? (1.ČASŤ)

TU SÚ NAJLEPŠIE HOTHATCHE 80. ROKOV! ...

Všetko začal Golf GTI. Založil triedu hothatchov a priniesol dostupnú radosť z jazdy pre každodenné použitie. Ani ...

04. 10.
PRVÝ GOLF GTI JE PRAOTEC HOTHATCHOV. NAVRHLI HO PRED 42 ROKMI

PRVÝ GOLF GTI JE PRAOTEC HOTHATCHOV. ...

Zakladateľ všetkých hothatchov a dlhú dobu etalón v triede bol práve prvý Golf GTI Mk1. Uzrel svetlo sveta ešte v ...

10. 09.
PEUGEOT 106 GTI JE SKVELÝ JUNIOR HOTHATCH

PEUGEOT 106 GTI JE SKVELÝ JUNIOR HOTHATCH

Nedajte sa zmiasť bežnými verziami, na ktorých jazdia pubertiaci, alebo staršie páry po Rubínovej svadbe. Peugeot 106 GTi ...

09. 08.