Deň pred autosalónom Ženeva 2019 rozoslalo Volvo Cars celému svetu zásadnú správu. Veľmi jasný a silný odkaz k ďalšiemu zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Poukazujú na nebezpečenstvá jazdy vysokou rýchlosťou, a preto chcú od budúceho roka obmedziť maximálku na všetkých nových autách značky Volvo na 180 km/h.

Súčasť iniciatívy Volvo Vision 2020

Keď zhruba pred desaťročím zástupcovia značky predstavili svetu ambiciózny plán. Víziu, podľa ktorej nemá pri dopravnej nehode v novom Volve nik zahynúť, ba dokonca nemá mať ani ťažké zranenie. To je mimoriadne odvážna ambícia, asi najodvážnejšia v celom automobilovom svete. Mnohí sme neveriacky krútili hlavami. Priznám sa, patril som ku skeptikom. Nechcem tým povedať, že kroky, ktoré Švédi robia, neschvaľujem. Volvo je v oblasti aktívnej aj pasívnej bezpečnosti áut dlhoročne na špičke. Všetci si však uvedomujú, že len zvyšovať bezpečnosť áut samotných stačiť nebude. Je nutné zamerať sa aj na správanie vodiča. 

Podrobné preskúmanie ambiciózneho plánu odhaľuje tri medzery, ktoré ho ohrozujú. Aby vo Volve pri nehode nik neprišiel o život, ani neutrpel ťažké zranenie, vysoká rýchlosť je s tým v zásadnom rozpore a hlavným z troch súčasných nedostatkov. "Poznáme problematické oblasti, ktoré náš plán znemožňujú  alebo ohrozujú. A aj keď obmedzenie maximálky nie je liekom na všetko, verím, že stojí za to urobiť všetko pre záchranu čo len jedného života," tvrdí prezident automobilky Håkan Samuelsson.

Okrem paušálneho zníženia maximálnej rýchlosti sa vývojári vo Volvo Cars venujú prípadnej možnosti automaticky obmedziť autám rýchlosť podľa geopolohy vozidla. To znamená znížiť rýchlosť v oblasti škôl, nemocníc a podobne...

"Chceme začať diskusiu na tému, či automobilky majú právo alebo dokonca, či nemajú povinnosť inštalovať do áut zariadenia, ktoré zmenia správanie vodičov a bojovať s prekračovaním rýchlosti, vedenia vozidla s omamnými látkami alebo pri veľkom nesústredení. Na tieto otázky ešte nemáme jasné odpovede, ale chceme byť iniciátormi iniciatívy a viesť diskusiu aj týmto smerom," povedal Samuelsson.

Problém s rýchlosťou 

Problém s narastajúcou rýchlosťou nad určitú hranicu je, že prvkom pasívnej bezpečnosti v autách, ale ani inteligentným riešeniam a infraštruktúre v prípade nehody nedokážu zabrániť veľkým zraneniam či úmrtiam. Práve preto má väčšina moderných krajín obmedzenia na maximálnu povolenú rýchlosť pre jednotlivé úseky ciest. Napriek tomu je prekračovanie povolených limitov jedným z najčastejších a najväčších dôvodov fatalít na cestách. Denne dostávajú milióny vodičov pokuty za prekročenie povolenej rýchlosti. Len v USA prieskum potvrdil, že až 25 % všetkých úmrtí na cestách má spoločného menovateľa - prekročenú rýchlosť.