Obrovské množstvá neustále vymieňaných olejových filtrov sú ekologickým aj ekonomickým problémom. Pri ich servisnej výmene sa totiž v podstate plytvá materiálom filtra a zvyškový motorový olej vo filtri treba likvidovať podľa pravidiel likvidácie nebezpečných látok. Podľa BASF sa takto každý rok vymenia dve miliardy olejových filtrov. Aby bol dopad na prírodu menší, BASF a spoločnosť Hengst prichádza s prvým plastovým opakovane použiteľným olejovým filtrom typu „spin-on“. Súčasťou celej aktivity je aj dobre premyslený marketing, nový koncept udržateľnej alternatívy ku klasickým jednorazovým „spin-on“ filtrom tak nazvali Blue.on.

Nový systém s vymeniteľnou filtračnou vložkou tvorcovia nazvali Blue.on.

Obal z odolného plastu

Teleso olejového filtra je vyrobené z nového materiálu Ultramid Structure LFX. Pod týmto sci-fi znejúcim označením čakajte plast vystužený sklenými vláknami schopný dlhodobo odolávať nepriaznivým podmienkam v motorovom priestore bez toho, aby stratil svoje pôvodné vlastnosti a praskal, krehol, alebo sa vplyvom tepla a chemického pôsobenia nebodaj deformoval. Nový modul Blue.on už údajne používajú aj poprední výrobcovia automobilov a skladá sa z troch základných komponentov – z puzdra, spojovacieho prvku k motoru a samotnej vymeniteľnej filtračnej vložky. Plastový obal by mal mať životnosť vozidla.

Životnosť vymeniteľného modulu Blue.on má zodpovedať životnosti celého vozidla.

Dobrovoľne to nešlo

Prax ukazuje, že ekologické povedomie ľudí pretrvá len do momentu, kým sú motivovaní aj cenou. Olejové filtre s vymeniteľnými filtrami sme tu už mali. Ich obaly síce boli kovové (najčastejšie hliník), no ako náhle sa ceny jednorazových filtrov dostali pod cenu vymeniteľných a ekologickejších vložiek, motivácia používania ekologickejších filtrov rýchlo vyprchala. Spolu s tým úzko súvisel aj následný ústup vymeniteľných filtračných vložiek z trhu a bolo „vymaľované“. Otázkou teda zostáva, či bude nové zariadenie kompatibilné so súčasnými olejovými filtrami a bude sa môcť použiť ako náhrada. A ak áno, ako budú budúci majitelia motivovaní k použitiu filtrov Blue.on s vymeniteľnými vložkami? Ak sa podarí cenu novinky (resp. filtračných vložiek) stiahnuť na úroveň súčasných jednorazových filtrov, je tu šanca. Inak bude jej presadzovanie na trhu náročné. Ako sa totiž neustále ukazuje, len na environmentálne povedomie občanov sa dnes v žiadnej oblasti spoľahnúť nemožno.