Využil som čas do prehliadky Autoshow Viedeň a vybral sa navštíviť Slovensku najbližšiu predajňu Tesla vo Viedni. Vo vestibule ma privítal pán Hasala. Je z Čiech a už na môj email v angličtine odpovedal po česky. Rozhovor bol teda "po našom". Predviedol mi konfiguráciu a zaujímavosti modelov. Naviac mi dal okúsiť, ako sa cíti zákazník a kým je potenciálny majiteľ týchto skvelých a výnimočných áut. Verím, že sme sa nevideli naposledy. :)

Na niektorých pobočkách majú so zákazníkmi špeciálny vzťah. Pomocou vlastného kódu kedykoľvek prídu na pobočku, dobijú si auto superchargerom a dajú si kávu. Takáto pobočka je napríklad v rakúskom Grazi. 

V Tesle na Wallnerstrasse nájdete vystavené oba modely z aktuálneho portfólia automobilky – Model S a Model X. Zákazník na veľkej obrazovke dostane od jedného z kvalifikovaných zamestnancov krátku prezentáciu oboch. Môže si ich konfigurovať podľa vlastných predstáv. Softvér následne vyhodnocuje všetky parametre, napríklad dojazd, vzhľadom na zadané údaje od zákazníka (kapacita batérií, výkon). Rovnaký systém má človek k dispozícii vo vnútri každého modelu. Ten dokonca ráta aj s takými skutočnosťami, ako vonkajšia teplota. Keď je veľmi nízka, ako v týchto dňoch, dokáže znížiť dojazd až o 20 km. Auto vás však na to upozorní.

Tesla Model S po modernizácii

Pri špeciálnej stene si môžete veselo kombinovať rôzne farebné varianty exteriéru aj interiéru vášho budúceho auta. Fragmenty interiéru nie sú iba rôznej farby, ale tiež rôzneho materiálu. Môžete si tak doslova ohmatať materiály sedadiel, palubnej dosky, atď...

Tu si zákazník vyberie farbu exteriéru, materiály a farby interiéru. 

S Teslou sa dá hrať. Na iné, podľa môjho názoru, mnohé funkcie ani nevyužijete. Môžete si zablikať so svetlami cez váš smartfón, otvoriť a zavrieť okná, či zaparkovať a vyparkovať bez toho, aby ste sedeli v aute. V blízkej budúcnosti by sme sa mali dočkať ešte lepších systémov než tých, ktoré máme teraz. Už terajšie patria ku špičke... Veď ktorý konkurenčný autopilot dokáže na opravovanom úseku cesty jazdiť nielen podľa kužeľov, ale tiež podľa oranžových čiar? To však nie je všetko. Onedlho vám Tesla na parkovisko v okruhu niekoľkých kilometrov sama zaparkuje a následne na nastavenú hodinu príde po vás. Autopilot bude plne autonómny.

Čakacia doba na Teslu nie je najkratšia. Celý proces výroby a dodania svojho auta zákazník môže sledovať cez internet. Od výrobnej haly, až po predajňu, kde si ho vyzdvihne.

Obrovský dotykový displej reaguje bleskovo. Spája vodiča s autom ako nič iné. 

Elektromobily sú znamením ekologickosti a predzvesťou zelenšej budúcnosti. Tesla to s ekológiou myslí naozaj vážne a ľuďom sa to páči. Komunikácia s klientami prebieha výhradne elektronickou formou. Rovnako nenájdete ani žiadne tlačené katalógy a brožúry. Skrýva sa za tým snaha chrániť lesy. Jediným vážnym argumentom, prečo siahnuť po aute so spaľovacím motorom, môže byť doba trvania nabíjania elektromobilu. Áno, s Teslou treba jazdiť rozumne, cielene a sofistikovane - také to auto je! Preto ho predajcovia neodporúčajú uponáhľaným ľuďom. Zo zákulisia však vieme, že jedným z hlavných cieľov automobilky je skrátiť čas nabíjania batérií na minimum, aby sa dostal blízko k času, ktorý s naftou či benzínom strávite na pumpe.

Vo finále sa zákazník usadí do pohodlného kresla, kde si ešte raz zrekapituluje všetky údaje budúceho auta. Počká si naň síce  dlhšie, než na modely iných výrobcov, no urobí to rád. Teslu si totiž vybral pre niečo viac, ako len pre pocit luxusu a prémiovosti. Hlavnou pohnútkou je túžba po inovatívnych technológiách, o akých sme mohli pred pár rokmi iba snívať. Tesla stále pôsobí na ceste ako ufo. U nás ich je len niečo vyše stovky. Prístupom ma vo Viedni presvedčili, že toto číslo bude nutne rásť. Jednoducho musí. :)