Pred niekoľkými dňami obleteli svetovými médiami informácie o hacknutí stoviek počítačov v americkom San Franciscu. To sa stáva často, kuriozitou však je, že hackeri sa zamerali na systém hromadnej dopravy. Tá bola pre cestujúcich a návštevníkov mesta prekvapivo zadarmo, čo sa ľuďom, samozrejme, páčilo. Čo to však znamená pre autonómne režimy automobilov?

Svet, ktorý spolieha na počítačové pripojenie, je veľmi krehkým miestom. Ako nám ukázali hackeri v USA, konkrétne v San Franciscu, nemajú problém s odstavením počítačového systému hromadnej dopravy. A to je len krôčik od prvého hacknutia autonómnych režimov, ktoré už svetové automobilky propagujú ako najnovšiu technológiu.

Čo môžeme očakávať? Samozrejme, nateraz je nepredstaviteľné, že by všetky Tesly a iné autá s autonómnym režimom začal ovládať niekto na druhej strane planéty. Tiež je nereálne ich preprogramovanie na spôsobenie rôznych škôd. To však nemusí platiť v budúcnosti.

BMW malo nedávno problém s hacknutím ConnectedDrive

Každý, aj ten najdokonalejší systém je silný tak, ako je silný jeho najslabší článok. Ak budeme mať vo vozidlách autonómne režimy, jednoducho ich vypneme a budeme ovládať vozidlá vo vlastnej réžii.

Problém by mohol nastať v prípade, ak by vozidlá neumožňovali autonómne režimy vypnúť pre prípad bezpečnosti. Niektorí vizionári v tom vidia najdokonalejšie predchádzanie dopravným nehodám. Ich myslením je žiadny človek vo vedení vozidla = žiadna nehoda. To však platí len pri ideálnom stave v premávke bez vozidiel, ktoré by ovládal človek.

Hackeri môžu ovplyvniť napríklad aj automatické parkovanie

Nateraz tak môžeme byť pokojní. Hackeri dokážu s počítačmi neuveriteľné triky, automobilový priemysel však zatiaľ neprešiel cestu k plne autonómnym režimom. Systémy tak môžu znefunkčniť (viď problémy BMW s pripojením k vozidlu cez ConnectedDrive v minulosti alebo bezkľúčový prístup k vozidlu), avšak nie s nimi úplne ochromiť premávku. Aspoň nateraz nie.