Big Brother nespí

Myslíte si, že vaše auto je ešte rýdzo „mechanická“ záležitosť? Je možné, že o pár rokov bude odosielať informácie o vašej jazde na určité servery a v podstate tak sledovať „majiteľa“. Tá doba nie je ďaleko. Európska komisia predniesla návrh na priamu kontrolu spotreby vozidiel. Pod rúškom ekológie a reálnych údajov chcú takýto systém pre všetky novo homologované vozidlá od 1.1.2020 a pre všetky predávané vozidlá o rok neskôr. Chcú sa v Bruseli opäť zahrať na „odborníkov“? Veď štúdie dokazujú, že reálna spotreba sa od tej normovanej líši o desiatky percent. "Výrobcovia sa naučili manipulovať s testami spotreby a emisií," hovorí úradník Európskej komisie. "Musíme byť opatrní, aby sa to v rámci WLTP procesu nestalo." 


Nová norma WLTP mala sčasti odstrániť „nezhody“ medzi realitou a teóriou na papieri. Podľa mnohých hlasov sa tak nestane a automobilky obídu aj ju. Čuduje sa vôbec niekto, keďže pri návrhu emisných noriem sa EÚ hrá s percentami a vôbec nerešpektuje technické danosti spaľovacích motorov? Alebo môžeme donekonečna sekať množstvo emisií o % hodnoty?

Kontrola automobiliek alebo aj vodičov?

Podľa Der Spiegel návrh predniesli zástupcom členských štátov EÚ. Niektoré už vyjadrili náklonnosť zámeru sledovania spotreby a tým pádom aj emisií. Má ísť o kontrolu výrobcov a získanie údajov. Hon na spaľovacie motory tak pokračuje. Výrobcovia by boli ešte viac držaní nakrátko. Už teraz sú emisné normy tak našponované, že konštruktéri a vývojári sa musia obracať neskutočným spôsobom, aby ich dokázali splniť. 

Ak tento návrh prejde, čo bude nasledovať ďalej? Sledovanie rýchlosti "online" pod rúškom vyššej bezpečnosti?

Ale nejde len o automobilky, ale aj o nás, vodičov. Čo bude nasledovať? Najprv spotreba, potom v dobrej viere zvýšenej bezpečnosti kontrola a obmedzenie rýchlosti na diaľku, sledovanie trasy atď... Alebo? Komisia navrhuje, aby za „nástroj“ hlasovali členské štáty na jar r. 2018. Následne ho preskúma zodpovedná rada ministrov a Európsky parlament. Konečné prijatie zákona by bolo reálne už koncom roka 2018! Sprísnený dohľad nad autopriemyslom nemá ani príliš zvýšiť náklady. „Odborníci“ v EÚ vypočítali náklady 1 euro/automobil vybavený sledovacím systémom. No nekúp to.

Zdroj: Spiegel