Camry nadväzuje na úspešné čísla predchodkýň, ktoré povozili spolu už 19 miliónov majiteľov. Podrobné informácie napĺňajú médiá od európskej výstavnej premiéry vlani na parížskom autosalóne. Na Slovensku sa práve začal predpredaj, takže už poznáme všetko podstatné, aby sa záujemcovia o tento elegantný balík hybridnej techniky mohli dozvedieť viac. Ešte pred tým zaspomínam, že v roku 2004 sa Camry z nášho trhu stratila. Jej miesto mal zaujať menší Avensis. A tu je tá tajomná automobilová alchýmia, ktorá niekedy namieša typ, ktorý ani pri nespornej technickej vyspelosti niekedy nedokáže pritiahnuť takú výraznú a hlavne trvalú pozornosť, akú by si možno aj zaslúžili.

V prvej galérii nižšie sú obrázky na všetkých 8. generácií jedného z najúspešnejších automobilových mien na celom svete.

Ako z obrázkov vyššie vidno, tých 14 rokov Camry nezaháľala a poctivo zbierala predajné čísla. Minimálne na americkom trhu. A to tak úspešne, že sa stala najpredávanejším sedanom v segmente D/E. Po tom, ako sa Američanom predviedla v ôsmej generácii, prišiel čas vrátiť sa do Európy, kde môže naplno predviesť vysokú úroveň komfortu, ale aj rozmery, ktorými presahuje štandard strednej triedy: dĺžka 4 885, šírka 1 840, výška 1 445 mm a zaujímavý je najmä rázvor 2 825 mm. Miesta na zadných sedadlách ja naozaj požehnane, toto je auto, v ktorom by som sa pokojne nechal voziť. K rozmerom musím pridať aj miesto pod vekom batožinového priestoru, kde je 524 litrov, čo určte nie je rekordná hodnota. Ale pozor, je to aj preto, že to je hybrid...

Aj pri mojom krátkom statickom stretnutí s Camry môžem s čistým svedomím povedať, že interiér znesie veľmi vysoké nároky hoci aj prémiového segmentu - mäkké plasty, koža, klavírny lesk. Nechýbajú ani viaceré TFT displeje, ktoré sú vždy efektné, zvlášť, ak je napríklad na stredovej konzole tak rafinovane zapracovaný stredový 8-palcový monitor. Na prístrojovke je zapracovaný 7-palcový TFT displej kombinovaný s klasickými ručičkami, nejde teda zatiaľ o plne digitálny panel, čo možno niekomu bude pri porovnávaní s digitálnymi kokpitmi vadiť. Pod zadným vekom je slušných 524 litrov pre batožinu. Tento objem je možné zväčšiť sklopením operadiel. 

Camry postavili na modulárnej platforme TNGA, ktorá okrem jazdnej stability ponúka emotívny dizajn v kombinácii s vysokokvalitnou úpravou a priestrannosťou interiéru. Vozidlo dostalo bohatú výbavu, balík aktívnych bezpečnostných systémovo Toyota Safety Sense a štvrtú generáciu hybridného pohonu, ktorý ponúka výkon 218 koní.

Síce hybrid, ale len ten

Toyota investuje obrovské úsilie do presviedčania celého sveta, že možno mať auto, ktoré má uspokojivé emisie, chvíľami dokonca neprodukuje žiadne, netreba za ním behať s káblom a zaťažovať elektrickú sieť, ale stačí len jednoducho ubrať plyn a dobiť si baterky vlastnou silou.

Hybridný systém neustále zdokonaľuje, už vyše 20 rokov rieši jeho lepšiu efektivitu, komfort jazdy a v neposlednom rade aj nižšie náklady, ktoré samozrejme s miliónmi predaných systémov môžu reálne klesať. Som veľkým fanúšikom rekuperácie – regenerácie energie, ktorú vynaložíme na vyčerpávajúce rozbehnutie a vzrušuje ma myšlienka, že pri brzdení sa zachráni pár kilowatthodín, ktoré sa prihlásia pri ďalšom pridaní, len stále mi kazí radosť reálna spotreba pri dlhodobej ustálenej rýchlosti. Preto som veľmi zvedavý, ako na tom bude majestátny typ Camry, no už dnes sa mi ťažko verí hodnote spotreby auta s 2,5-litrovým benzínovým motorom, hoci aj s účinnou podporou hybridnej techniky a výkonom 218 koní a super múdrou automatickou prevodovkou eCVT na úrovni približne 4,5 litra na sto kilometrov už podľa WLTP. Veď vyskúšam...

Camry štartuje na veľmi sľubnej úrovni na sume 34 000 €, už so slušnou výbavou. No aj naložená tretia úroveň Executive je stále za 39.500 €, čo si myslím je zaujímavé v porovnaní s konkurentmi v strednej triede a ešte kúsok vyššie. V cenníku je okrem samotnej sumy zaujímavých ešte niekoľko vecí.

Po prvé, Camry ponúkajú len v jedinej verzii – 2,5-litrový benzínový motor ako súčasť hybridného systému. Nič viac, nič menej so sebavedomím odôvodnením, že Camry nepotrebuje diesel kvôli dobrej spotrebe. Na rozdiel od súčasných moderných dieselov však takýto koncept nepotrebuje vysokotlakové vstrekovače, ani napríklad dvojhmotový zotrvačník, DPF filter či dosť otravné prilievanie močoviny. A to sú naozaj nezanedbateľné argumenty z hľadiska komfortu, údržby aj nákladov.

Camry však vraj nepotrebuje ani iné benzínové turbomotory kvôli lepšiemu výkonu, lebo tento je tak akurát. Tu si ja myslím, že určite by sa našlo nemálo záujemcov o v Amerike či Rusku ponúkaný V6 – len to by asi nebolo také atraktívne z hľadiska spotreby a emisií. Ale možno sa časom Toyota predsa len nechá presvedčiť aj na starú dobrú vidlicovú klasiku.

Hlbší pohľad do cenníka prezradí, že Toyota si verí aj z hľadiska kvality – okrem štandardnej trojročnej záruky na mechaniku a 12-ročnej záruky na ochranu proti prehrdzaveniu určite zaujímavá garancia – hoci ako voľba na želanie na hybridný akumulátor v trvaní 10 rokov. Životnosť akumulátorov živia v mnohých z nás červíka nedôvery voči elektropohonom.

Teraz ani neviem, či automobilky viac bičujú požiadavky na bezpečnosť alebo ochranu životného prostredia. Toyote sa však úspešne darí na oboch frontoch. Camry nebude výnimkou – je ďalším typom, ktorý je vybavený súborom systémov aktívnej bezpečnosti celosvetovo úspešne implementovanej koncepcie Toyota Safety Sense, ktorá obsahuje všetky povinné prvky, aké by ste na palube takéhoto auta čakali. Medzi nimi predkolízny bezpečnostný systém (PCS) s funkciou rozpoznávania chodcov (PD), systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu (LDA) s asistentom riadenia (SC), systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA) alebo systém pre monitorovanie mŕtvych uhlov (BSM). Tým sa výpočet očakávaných technologických vychytávok nekončí – veď buďme realisti, Camry chce zabojovať v triede, kde má proti sebe takých kovaných konkurentov ako Volkswagen Passat, dokonca nezľakne sa ani Arteona, Ford Mondeo, Opel Insignia či Mazda 6.


Predpredaj sa už na našom trhu rozbehol a prvé kusy k nám reálne dorazia v máji, keď sa aj začne oficiálny predaj. Medzitým si však budeme môcť staronový atraktívny sedan poobzerať na autosalóne v Bratislave koncom apríla a ja aj dynamicky na prezentácii v rovnakom mesiaci...