Najviac nehôd by malo byť počas zlého počasia. Hmla, dážď, sneh, či poľadovica predsa robí šoférovanie rizikovejším a náročnejším. Za zníženej viditeľnosti alebo pri zníženej adhézii je rozhodne pravdepodobnosť šmyku vyššia a brzdná dráha dlhšia. Logicky by preto mala so zlým počasím narastať aj nehodovosť. Je to však úplne inak. Počas zlého počasia je na cestách menej nehôd. Úkaz, ktorý pozorujem už roky, potvrdili najnovšie aj výskumníci. Belgickí odborníci zo spoločnosti IBSR zistili, že v dobrom počasí je viac nehôd so zranením alebo úmrtím.

 

Cestovanie je najnebezpečnejšie počas teplých a slnečných dní. Nemalú zásluhu majú na tom aj cyklisti, motorkári, chodci, ale aj zlí vodiči, ktorí sa pri horšom počasí boja jazdiť.

Dôvodov je viacero. Vodiči sú v horšom počasí opatrnejší (niektorí sa nelepia na nárazník) a ostražitejší. Niektorí ľudia navyše v zlom počasí odmietajú šoférovať. Na cestách je aj podstatne menej motorkárov, cyklistov a chodcov! Práve táto skupina je na cestách najzraniteľnejšia, pretože v prípadnom náraze ich nechránia žiadne deformačné zóny, či airbagy.


Belgickí vedci sa však pozreli na problematiku prostredníctvom čísel a tie hovoria jasne. Údaje do štatistiky použili z posledných 9 rokov, eliminovali tak pravdepodobnosť náhodných medziročných výkyvov. Odborníci sa zamerali na nehody, pri ktorých došlo ku zraneniam alebo k úmrtiam a skúmali ich spojitosť so zlým počasím. Pod zlým počasím si môžete predstaviť poveternostné podmienky, ktoré sa vymykajú štandardu daného ročného obdobia.


Počas suchých a teplých dní je nehôd so zranením o 18,5 % viac oproti celoročnému priemeru. Naopak sneh, alebo sneh s dažďom zníži počet nehôd so zranením o 12,2 %. Nehodovosť ovplyvňuje aj počasie. Pri studených dňoch je riziko nehody o 9,8 % nižšie. Naopak pri teplých dňoch je riziko nehody so zranením o 9 % vyššie oproti normálu.  


Počet nehôd priamo koreluje aj s výskytom jednostopových vozidiel na cestách, teda s bicyklami a motorkami. To len potvrdzuje fakt, že cyklisti a motorkári sú na cestách veľmi zraniteľní. Naopak takmer žiadny výkyv neexistuje pri nehodovosti nákladných vozidiel. Zmena počasia nemá na nehodovosť profesionálnych vodičov veľký vplyv.


Analýza teda rúca poveru, ktorá hovorí o tom, že za zlého počasia je jazda nebezpečná. Belgická štatistika hovorí úplný opak. Cestovanie je najnebezpečnejšie počas teplých a slnečných dní. Nemalú zásluhu majú na tom aj cyklisti, motorkári, chodci, ale aj zlí vodiči, ktorí sa pri horšom počasí boja jazdiť.


Zdroj: IBSR via autoforum