Ak ste s prácou obsluhy spokojní a chcete nechať prepitné, nenechávajte ho na kase. Dajte ho do rúk konkrétnej obsluhe...

Ak si svoje auto nechávate umyť obsluhou, veľa záleží na personáli a na používanej chémii. Rozdiel v cene častokrát znamená aj rozdiel v kvalite. Ak ste s prácou obsluhy spokojní a rozhodli ste sa nechať prepitné, nenechávajte ho na kase. K pracovníkovi sa väčšinou nedostane. Nechá si ho majiteľ, alebo prevádzkar.  

Správny autičkár si auto zvyčajne umýva sám. Veľa ľudí nevie, čo a ako umývať. Tak si po malej konzultácii s odborníkmi z ručnej automyvárky KV Detail z Bratislavy zhrnieme pár rád. Na začiatok si ujasnite, čo všetko chcete umývať. S tým súvisí postupnosť krokov, ktoré zvolíte. Akú chémiu používať? Reklamu robiť nebudem, každému v konečnom dôsledku vyhovuje niečo iné. Na tzv. hobby triedu autokozmetiky nájdete na internete kopec recenzií. 

Kolesá robia auto

Nie je koleso ako koleso. Obyčajnému plecháču s puklicou nebudete venovať toľko pozornosti, ako drahým zliatinovým diskom, ktoré na aute vynikajú. Tie usadený prach z bŕzd poškodzuje. Ako na to? Na očistenie diskov potrebujete štetec a chémiu. Tú nastriekate a štetcom jemne potriete. Potom by ste mali sadnúť do auta, posunúť ho trochu, aby sa koleso potočilo a mohli ste sa dostať na ťažšie dostupné miesta. Zbytočnosť pri kolesách s jednoduchým dizajnom. No nezabudnite očistiť aj pneumatiky. Následne riadne vystriekajte.
 

Na záver môžete naniesť na pneumatiky olejček, alebo lesk, ktorý pneumatiku na disku zvýrazní. Nič vám nebráni na kolesá aplikovať vosky a konzervanty. Ak máte zložité kolesá, počítajte s tým, že to zaberie veľa času. 

Na odstránenie nečistôt z kolies sa používa agresívna chémia, ktorú by sme mohli prirovnať ku kyseline. Dávajte si pozor najmä pri chrómovaných diskoch, ktoré kyselina môže na trvalo poškodiť. Kolesá sa na aute umývajú zásadne ako prvé (ak neumývate motor).

Pre dokonalé vyčistenie kolies použite jemný štetec alebo kefku

VÁŠHO ŠTVORKOLESOVÉHO MILÁČIKA UMÝVATE
  • výhradne doma ( 37% )

     

  • sám na ručnej autoumyvárke ( 53% )

     

  • na ručnej autoumyvárke s obsluhou ( 5% )

     

  • na automatickej linke ( 5% )

     

Odpovedalo 458 ľudí  

Očista motorového priestoru 

Pri kúpe auta sa radšej pozriem na špinavý motor, kde vidno nedostatky, ako na vyglancovaný kus, z ktorého sa dá jesť. No keď je auto vaše, motorový priestor sa z hľadiska čistenia zanedbáva. Použite špeciálny prípravok na čistenie motorov. Pri čistení motora tlakom vody rátajte s tým, že voda môže poškodiť alebo zoxidovať elektronické komponenty. Preto je veľmi dobré umývať motor horúci, prípadne tak, že neustále beží. Minimalizujete riziko zatečenia vody do elektroinštalácie a snímačov, lebo voda sa tak rýchlo odparí. To v prípade, že motor chcete len vypláchnuť tlakovou vodou.

3 odlišné postupy komplexného umývania motora


Prvý krok je vždy rovnaký. Naneste prípravok štetcom na všetky pevné špinavé časti a nechajte pôsobiť.

Postup č.1: prikryte všetky elektronické veci. Alternátor, riadiacu jednotku, baterku a podobne. Motor neštartujte. Tlakom vody všetko dôkladne opláchnite.

Postup č.2: neolepujete a nezakrývate nič. Jednoducho len naneste prípravok, naštartujte motor a tlakom vody spláchnite. Pozor dávate len pri elektrických komponentoch, na ktoré nestriekate priamo tlak vody. 

Postup č.3 je najprácnejším. Nebudete používať tlak vody, ale všetko spravíte ručne štetcom a handrou.

Na záver môžete na plastové diely použiť oživovač plastov, ktorý používate v interiéri. 

Ak sa rozhodnete umývať motor, začnite ním ako prvým. Nečistoty z motora môžu lietať po celej karosérii a po čelnom skle. Na ručnej autoumývarke sa opýtajte, či môžete umývať aj motor. Nie všade to je povolené. Skôr naopak. Na väčšine umyváriek je to zakázané.

Pri jednej z metód čistenia motora je dobré zakryť štartér, alternátor, riadiacu jednotku, baterku, poprípade rozdeľovač. Ak máte otvorené sanie, tiež ho ochráňte pred prúdom vody.

Umývanie karosérie

Dôkladne predumytie prúdom vody je veľmi dôležité. Pri akomkoľvek oplachovaní a umývaní postupujte v smere zhora nadol. Čiže od strechy k prahom a kolesám, to znamená od čistejšieho k špinavšiemu. Spláchnite všetky nečistoty, ktoré sa môžu prichytiť na špongiu. Auto umývajte mimo priameho slnka a vysokých teplôt. Na umývanie nepoužívajte kuchynské čistiace prostriedky. Obetujte pár korún do autošampónu a kvalitnej špongie alebo rukavice z mikrovlákna/ovčej vlny. Po záverečnom opláchnutí nezabudnite auto vysušiť handrou - napr. kvalitnou jelenicou.

Nezabúdajte, karoséria nie je len to, čo vidíte. Hlavne po zime poriadne vystriekajte podvozok a podblatníky. Nezabudnite ani na prahy a rámy dverí. 

Počas teplejších dní máte vpredu cintorín mŕtveho hmyzu? To sa rieši odmuškovačom. Aplikujete ho na karosériu, necháte pôsobiť. Tu ako pri jedinom čistení wapkou striekate zospodu na hor. Aby ste si nezmývali chémiu. Pri muškách veľký pozor. Ak ich necháte na aute dlhšie, môžu sa do laku zapiecť a niekedy nepomôže bohužiaľ ani leštenie...

Odmuškovač je, rovnako ako čistič na disky, veľmi agresívna chémia. Lacné odmuškovače môžu pri navoskovanom a napastovanom aute oslabiť nanesenú vrstvu. Zároveň lacné a veľmi agresívne odmuškovače môžu poškodiť plastové kryty predných svetiel. S touto chémiou buďte opatrní!

Pozor pri práci s agresívnou chémiou. Chráňte si kožu aj zrak. 

Interiér auta

Pred čistením najprv povyberajte všetok neporiadok. Zoberte vysávač a vysávajte všade, kde sa dá, aj sedadlá. Nezabudnite na priestor pod prednými sedadlami a v medzerách a štrbinách. Následne schmatnite prípravok na oživenie plastov a aplikujte ho. Ale pozor, raz za čas plasty tiež očistite čistiacim prostriedkom. Zo skúsenosti viem, že ľudia si už nejaký ten čas neželajú lesklé plasty. Existujú prípravky, ktoré vyzerajú ako mliečko, ktoré nastriekate na handru a len zotriete. Nechá na plastoch pekný matný film. Poprípade stačí, ak plasty prejdete vlhkou handrou. Aj čisté ničím neošetrené plasty vyzerajú dobre. 

Nevynechajte ani kufor. Povyberajte nepotrebné veci, povysávajte. Priestor pri rezerve si tiež občas zaslúži dôkladnú očistu. 

Osobitnou kapitolou je kožený interiér. Prípravkov na očistenie a konzervovanie kože je neskutočne množstvo a bohužiaľ nie všetky fungujú. Niektoré sú dokonca tak agresívne, že dokážu poškodiť sfarbenie kože. Mnoho ľudí čistí kožu čistou vodou, alebo s mydlovou vodou a konzervuje obyčajnou indulonou. Po indulone sa koža leskne. Podľa odborníkov sa vraj lesknúť nemá. Pri kabrioletoch ošetrujte kožu pravidelnejšie. Vplyvom slnečných lúčov a tepla je viac namáhaná a skôr popraská. 

Ak máte radi svoje auto, doprajte mu odborné čistenie a tepovanie. Je to veľký rozdiel voziť sa v čistom a voňavom aute. Na tieto práce je vhodné osloviť špecialistov, napríklad chalanov z ručnej autoumyvárky KV Detail. Netreba to robiť často, postačí 2x za rok.

Na čistenie špár a ťažko prístupných miest môžete použiť zubnú kefku alebo vatové tyčinky

Vyčistite aj okná

Vidieť a byť videný je základ bezpečnosti na cestách. Preto musia byť čisté aj sklá. Osobne neznášam špinavé čelné sklo. Samozrejme, aj tu existuje kopec prípravkov na očistenie skla. Verte mi, nič nepokazíte, ak použijete "okenu". Nastriekajte ju na kuchynské papierové utierky. Keď budete striekať, striekajte smerom do otvoreného priestranstva, nie k autu alebo k čistému interiéru. A potom zotrite do sucha. Trápia vás šmuhy, ktoré na oknách ostávajú? Poradím vám. Zoberte si väčší kus vreckovky a utierajte sklo veľkou plochou. 

Veľká plocha zabezpečí sklo bez šmúh

Leštenie, pastovanie, voskovanie...

Existuje veľa pojmov a máte v nich hokej? Nevravím, že všade je význam rovnaký, ale v mojich očiach je v týchto pojmoch rozdiel. Leštenie je dôkladné odstránenie nedostatkov na karosérii, akými sú jemné škrabance, zašlý lak a pod. použitím elektrickej rotačnej leštičky a brusných pást. Niektorí leštenie označujú aj pastovanie a voskovanie, ktoré sú menej náročné a menej prácne. Rozdiel medzi nimi je, že na pastovanie sa používa pasta, ktorá je viac tekutá, zatiaľ čo vosk má tuhšie zloženie. Pastovanie a voskovanie zvládnete aj doma. Leštenie rovnako nie je nič zložité, ale musíte dávať pozor na niektoré veci, aby ste autu viac neublížili. Kvalitné leštenie trvá aj celý deň, ba niekedy ešte viac. Pri ošetrovaní karosérie si dávajte pozor na hrany a štrbiny. Ak vám tam zájde lak, vosk, alebo iný prostriedok, potom sa odtiaľ ťažko vyberá a je ho vidno. 

Pri umývaní auta si radšej dajte dole voľnejšie náramky, retiazky, prstene. Predídete nechcenému poškrabaniu...

Rada na záver. Majte vždy dostatočný počet čistých froté handier. Desať kúskov kúpite aj za 3 eurá. Handru, ktorú používate na čistenie interiéru, nepoužívajte na karosériu a opačne. Nemusíte ich prať po každom použití, ak sa autu pravidelne venujete. Len si ich pri uskladnení a následnom použití nepomýľte. 

Krátke zhrnutie

Zdá sa vám to všetko zložité? Ak to robíte prvýkrát, trvá to večnosť. Ak je auto normálne znečistené, žiaden extrém, po pár pokusoch to stihnete do pol hodinky aj s interiérom aj s exteriérom. Na záver si zhrnieme, ako by to malo vyzerať, ak si chcete umyť auto sám na ručnej autoumyvárke:

1. Zaparkujte auto v strede boxu, uľahčí sa vám manipulácia s hadicami (wapka + kefa).

2. Aplikujte chémiu na kolesá a odmuškovač; resp. umyte motor.

3. Poriadne auto opláchnite vodou (vodou so šampónom).

4. Použite špongiu/rukavicu a očistite auto. Niektoré ručné autoumývarky majú kefu. Využite ju. Pri nej pozor. Musí z nej tiecť voda, alebo pena. Ak netečie, môžu sa do nej zachytiť nečistoty, ktoré poškodia karosériu. Pri kefe si tiež dajte pozor, aby nebola nadmerne opotrebovaná. 

5. Opláchnite vozidlo čistou vodou (resp. osmotickou vodou, ktorá by nemala zanechať šmuhy, záleží však na kvalite umyvárky).

6. Môžete využiť aj program vosk, ak ním umývarka disponuje + opláchnite osmotickou vodou. Pri voskovaní však pozor. Ak máte už auto navoskované, alebo napastované ručne vlastnými prípravkami, môže vosk z umývarky s už naneseným voskom zreagovať a potom vidno fľaky a šmuhy.  

7. Osušte auto gumenou stierkou a jelenicou. Následne sa môžete na nepriamom slnku pohrať s voskom alebo pastou.

Je úplne jedno, či najprv očistite interiér, alebo exteriér. Ja sa riadim tým, kde je väčší rad. Či pri vysávači, alebo pri umývacom boxe. Jedno je však isté. Sklá si vždy nechajte na záver. Ak chcete auto voskovať, alebo pastovať, môže byť trochu vlhké. Pár kvapiek naozaj nevadí. Nesmie byť ale zaprášené!