Pred takmer 2 a pol rokmi sme vám priniesli správu o novom type airbagu. Išlo o externý vzduchový vankúš, ktorý má chrániť posádku pri náraze z boku. Vývoj tohto prvku prebiehal a stále prebieha pod záštitou Európskej únie, ktorá výskum aj financuje. Okrem iných sa na ňom zúčastnili firmy TRW, alebo Seat. TRW ako hlavný strojca externého airbagu síce minulý rok prešiel pod spoločnosť ZF, no vývoj a testy nezastavil a tak je táto technológia stále bližšie k reálnemu použitiu.

Testy totiž ukázali, že vonkajší airbag dokáže znížiť silu nárazu až o 30%. To je rozhodne sila, ktorá môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou.

A aký má externý Airbag vlastne význam? Nuž, ide vzduchový vankúš s objemom 200 litrov, ukrytý v prahoch auta, ktorý sa nafúkne tesne pred nehodou. Prvok je pritom zameraný na nehody, keď do vášho auta zboku narazí iné vozidlo. Ak sa vám to na prvý pohľad zdá ako bezvýznamná hlúposť, čítajte ďalej. Testy totiž ukázali, že vonkajší airbag dokáže znížiť silu nárazu až o 30%. To je rozhodne sila, ktorá môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. "Je to rozhodne zaujímavé. Myslím, že to dáva zmysel najmä pre malé autá, ležiace nízko pri zemi," povedal Steve Peterson, riaditeľ vývoja bezpečnostných prvkov v ZF TRW. 

 

Pri vývoji sa však museli inžinieri popasovať s viacerými výzvami. Prvou je samotný objem vankúša. Je totiž minimálne dvojnásobný ako objem bežného roletového airbagu v interiéri. Na jeho dostatočne rýchle nafúknutie preto použili dve zariadenia na naplnenie. Problémom je aj to, že externý airbag musí byť nafúknutý už pred samotnou nehodou, no systém musí vedieť rozoznať "falošný poplach". Treba preto vyvinúť blbuvzdorný softvér, ktorý bude vankúš vystreľovať. Airbag však bude musieť odolať aj vonkajším vplyvom, ako dážď, sneh, voda, či cestná soľ.  Ako však sám Peterson naznačil, táto technológia napreduje: " Pracuje na tom veľa ľudí v našom priemysle. Technológia rozhodne ide dopredu. Urobili sme na tom veľký kus práce s automobilkami, aby sme zistili, ako veľký vankúš bude potrebný. Je to veľká výzva a práce stále pokračujú.

Projekt externého airbagu zastrešuje Európska únia a okrem iných sa na ňom podieľa aj ZF TRW a Seat.

Tím Steva Petersona však pracuje aj na iných prvkoch, ktoré by mali zvýšiť ochranu posádky pri bočnom náraze. Jedným z nich je napríklad pyrotechnické zariadenie, ktoré v prípade bočného nárazu posunie sedadlo ďalej od dverí. Vzniknutý priestor potom vyplní bočný airbag. Mimochodom, podobný systém už môžeme nájsť napríklad v novom Mercedese triedy E, kde dostal názov Bočný impulz PRE-SAFE. V prípade bezprostredne očakávaného nárazu zboku preventívne posunie vodiča, alebo spolujazdca bočne ďalej od nebezpečnej oblasti. Systém vtedy v priebehu zlomku sekundy nafúkne na strane nárazu vzduchovú komoru, ktorá sa nachádza v bočniciach operadla predného sedadla. Človeka tak posunie ďalej od dverí a zníži sily pôsobiace naňho pri náraze.

 

Ďalším z prvkov ochrany posádky pri bočnom náraze z dielne ZF TRW je takzvaný centrálny airbag. Firma ho predstavila na sklonku minulého roka. Ide v podstate o klasický bočný airbag umiestnený v operadle predného sedadla. Tentokrát je však umiestnený aj na strane smerom do stredu auta. Jeho úlohou je pri náraze oddeliť vodiča od spolujazdca, aby si neurobili vážne zranenia navzájom. Výskumy totiž ukázali, že až 30% úmrtí, či vážnych zranení pri bočnom náraze pripadá na osoby sediace ďalej od nárazu.

ZF TRW pracuje aj na iných prvkoch ochrany pri bočnom náraze. Jedným z nich je centrálny airbag.

Otázkou však zostáva, či v dobe blížiacej sa technológie autonómnych áut, ktoré by mali jazdiť bezpečnejšie a eliminovať vážne nehody, má ešte vývoj externého airbagu zmysel. Napríklad Volvo sa už svojho externého airbagu vzdalo. V jeho prípade však slúžil na ochranu chodcov a rozprestrel sa na hornom okraji kapoty, aby zakryl čelné sklo v miestach, kde dopadne hlava chodca. Automobilka sa však po vyše roku od spustenia výroby rozhodla, že nový airbag do svojich áut viac montovať nebude a bude sa sústrediť na predchádzanie nehodám. No hoci sa už technológia autonómnych áut dostáva do áut ako Mercedes E, či Volvo V90, je ešte ďaleko od plného vyžitia. A tak v dobe prehnane veľkých SUV má externý bočný airbag zmysel najmä pre menšie autá.

Volvo sa svojho externého airbagu už vzdalo. Radšej chce predchádzať nehodám. Mal však úplne iné zameranie ako bočný airbag.

Zdroj: automotive news, ZF TRW

 

Ak vás zaujíma bezpečnosť, určite vás zaujme aj neviditeľná prilba pre cyklistov na princípe airbagu.