„Sme nepružní, veľmi pomaly reagujeme na zmeny a pri súčasnom tempe nemáme šancu prežiť,“ začal svoju ráznu reč k akcionárom koncernu VW najvyšší šéf Herbert Diess. Zdá sa, že je to chlap na správnom mieste, Diess totiž už úprimnosťou a otvorenosťou neraz šokoval. Tentoraz nahlas hovorí o spôsoboch, ako prežiť momentálne zmeny a ešte popritom zvýšiť trhovú hodnotu celého koncernu.

Sme uprostred technologickej revolúcie

Herbert Diess chce viac ako dvojnásobne zvýšiť hodnotu celého koncernu (na 200 mld. eur), aby to však dokázal, musí vo všetkých štruktúrach zaviesť niekoľko ráznych pravidiel. „Z výrobcov tradičných áut sa musíme čo najskôr preorientovať na plne alebo čiastočne autonómne vozidlá, musíme poriadne vyriešiť pripojenie áut na internet a viac investovať do IT technológií,“ hovorí Diess. Priznáva, že bez znižovania nákladov a zvyšovania efektivity to však nepôjde. Ako upresňuje, skončila éra klasických vozidiel, ako ich poznáme dnes. Kto sa nepreorientuje, skončí ako Nokia. Tej kedysi patrilo 40 % trhu, stačilo však krátke zaváhanie vo vývoji a skončila v prachu dejín.

Podľa Diessa čelí automobilový priemysel súčasnosti novej priemyselnej revolúcii vyvolanej dvomi transformačnými procesmi. Na jednej strane je tu obrovský tlak na znižovanie emisií nových vozidiel a na druhej transformácia áut na akési „dopravné moduly“ napojené na internet. Silnejú požiadavky na vybavenie vozidiel najnovšími IT technológiami, ktoré sa aj v mysliach zákazníkov v dôležitosti prebíjajú na vrchol priorít. A koncern VW sa týmto trendom musí veľmi rýchlo a obratne prispôsobiť. Ako zdôrazňuje koncernový šéf, má na to len jeden pokus, ak to nevyjde, Volkswagen už nemusí stihnúť „naskočiť na vlak“ vývoja.

Elektrické autá majú pre VW momentálne prioritu č. 1.

Objemy predaja nie sú riešením

Diess sa tiež vyjadril k honbe za počtami predaných áut. Priznal farbu okolo automobilky Bentley. „Vezmite si napríklad automobilku Bentley a jej 10 000 predaných vozidiel. Bolo by to ešte pôsobivejšie, keby sme z toho mali zisk vyšší ako nula.“ Krátko na to k uvedenému dodal: „Keď mám byť úprimný, dal by som prednosť polovičnému množstvu áut s maržou aspoň 20 %.“ Ak sa všetko podarí, celý koncern skončí aj v roku 2020 s pozitívnou maržou, musí si však veľa elektroniky, vrátane batérií, do budúcna výrobne zaisťovať sám. Podmienkou ziskovosti je údajne vyššia efektivita a zníženie celkového objemu koncernových výdavkov.

Vodík musí počkať

Zaujímavo znie informácia, že VW pozastavuje práce na ďalšom vývoji vodíkových áut. Slepá ulička? Nie, len zmena krátkodobých priorít. „Najmenej 10 rokov nebudú vodíkové autá schopné konkurovať batériovým elektromobilom. Tie preto momentálne dostávajú prednosť,“ dopĺňa Diess. Koncern VW však pred vodíkom nezatvára dvere, údajne ho len dočasne odsúva na vedľajšiu koľaj.

zdroj: Reuters