„Trend downsizingu skončil. Emisie stúpajú ako klesá objem motora,“ hovorí Herber Diess, predseda predstavenstva VW.

Nový cyklus merania emisií a spotreby (WLTP), ktorý začne platiť od septembra 2017, vytvára veľký tlak na výrobcov. Na rozdiel od normy NEDC je metodika WLTP omnoho reálnejšia. To znamená, že automobilky sú nútene stavať motory, ktoré budú úsporné a čisté aj v reálnych podmienkach. Ako iste viete, v prípade malých turbomotorov to tak nie je. Tie funguje efektívne len pri čiastočnej záťaži a v realite žerú omnoho viac. Väčšie motory sa dostávajú na hranicu možností len málo, a preto majú pri bežnej jazde podobnú spotrebu ako malé turbomotory. Dobrým príkladom sú napríklad atmosférické jednotky Mazdy, ktoré majú v reálnych podmienkach skvelú spotrebu.


„Trend downsizingu skončil. Emisie stúpajú ako klesá objem motora,“ hovorí Herber Diess, predseda predstavenstva VW. Malé naftové agregáty produkujú pri vysokej záťaži veľké množstvo emisií NOx. Benzínové jednotky majú zase vysokú spotrebu a do ovzdušia vypúšťajú nebezpečné mikročastice. „Možno sa im darí v súčasnom európskom cykle, ale v reálnom svete nepodávajú výsledky,“ komentuje situáciu Pavan Potluri, analytik IHS Automotive.

Odborníci tvrdia, že limitom downsizingu je objem 1,2 litra pri benzínových motoroch a 1,5 litra pri naftových motoroch. Čokoľvek menšie údajne nedáva zmysel. Dobrým príkladom je trojvalec 0,9 TCe, ktorý pri väčšej záťaži vstrekuje dodatočné palivo, aby zabránil prehrievaniu. Nepriaznivé čísla potvrdzuje aj osobná skúsenosť, keď som v Cliu 0,9 TCe jazdil v náročnejších podmienkach so spotrebou 7,8 litra na 100 km.


Napriek tomu, že Diess oznámil koniec downsizingu, Volkswagen počíta aj naďalej s motorom 1,0 TSI. „Budeme ponúkať trojvalec 1,0 TSI, ktorý je veľmi schopným motorom, ale nevidíme priestor pre ďalší motor pod ním," dodáva Diess. V prípade malých áut ako je Up! alebo Polo by sa to dalo ešte pochopiť, ale trojvalec v Golfe alebo Octavii?!


Napriek tomu Volkswagen robí už prvé kroky upsizingu. Vo faceliftovanom Golfe nahradila jednotka 1,5 TSI EVO starší štvorvalec 1,4 TSI. V prípade novej Ibizy v ponuke už nenájdete trojvalec 1,4 TDI, ale len väčší štvorvalec 1,6 TDI. V oboch prípadoch majú byť väčšie motory úspornejšie.

Zdroj: carthrottle