Najväčšia európska automobilka má problémy vo výrobe. Volkswagen musel zastaviť niektoré linky. Dôvodom je stopnutie prísunu dielov od dvoch dodávateľov. Oboch výrobcov dielov vlastní spoločnosť Prevent. Tá má s koncernom napäté vzťahy, ktoré vyústili až k zastaveniu dodávok.

Volkswagen je nútený poslať domov, alebo skrátiť pracovný čas až 20 000 zamestnancom v troch fabrikách...

Na ukončenie dodávok najviac doplatil typ Golf. Spoločnosť ES Automobilguss prestala dodávať liatinové diely potrebné na výrobu prevodoviek. Ďalšou "rebelskou" firmou je Car Trim. Tá šije poťahy pre sedadlá.


Napäté vzťahy vyústili po tom, čo VW Group údajne zrušil niektoré projekty bez toho, aby spomenutým dodávateľom kompenzoval vzniknuté výdavky. Podľa Süddeutsche Zeitung požadujú od Volkswagenu až 58 miliónov eur! Ani jedna zo strán však nešpecifikovala podrobnosti rozkolu.
 

Ako je vôbec možné, že také malé spoločnosti položili gigant VW na lopatky? V dnešnej výrobe riadenej JIT (Just-In-Time) totiž takmer neexistujú sklady na strane automobilky. Takže aj malý výpadok vie doslova zastaviť celú linku. Aj preto sú už minútové omeškania v dodávkach pokutované šialene vysokými sumami. V tomto prípade to však dodávateľov zjavne nezaujíma.

 

Volkswagen sa okamžite po prerušení dodávok obrátil na súd. Podľa predbežného opatrenia majú obe firmy spustiť dodávku dielov. Naštvaní dodávatelia však nariadenie ignorujú. Jednoducho so sebou nenechajú zametať, aj keď spor pripomína súboj Dávida s Goliášom. VW Group dokonca súd požiadal o zabavenie dielov dodávateľom. Súd mu vyhovel, čo sa stalo prvýkrát v nemeckej histórii. Automobilka môže zobrať kamióny a s asistenciou úradov môže vziať diely aj nasilu.


Volkswagen je nútený poslať domov, alebo skrátiť pracovný čas až 20 000 zamestnancom v troch fabrikách. Výrobu Golfu zastavia, podľa hovorcu automobilky, minimálne od 20. augusta do 29. augusta.


Za normálnych okolností by nebol výpadok dodávateľa až takým veľkým problémom. Automobilky majú v prípade výpadku jedného dodávateľa pripravený záložný plán, najmä kvôli možnosti vzniku prírodnej katastrofy. V tomto prípade sú však liatinové diely pre prevodovky unikátnymi a vyzerá to tak, že výroba u iných dodávateľov nie je zaistená. Volkswagen tak musel pristúpiť k zastaveniu výroby najpredávanejšieho typu Golf. Na nedostatok dielov doplatil aj Touran. Pokiaľ bude výpadok pokračovať, v ohrození je aj výroba iných typov.


Zdroj: local, hnonline