Švédsky výskumný ústav IVL sa už dlhodobo venuje aj sledovaniu emisnej stopy elektrických áut, špeciálne potom produkcii CO2 pri výrobe akumulátorov pre elektromobily. V štúdii z mája 2017 zverejňuje údaje hovoriace o tom, že na výrobu 1 kWh li-ion batérie sa vyprodukuje 150 až 200 kg CO2 (celá emisná stopa výroby akumulátora, od ťažby surovín až po finálnu cestu k automobilke). To je dosť vysoké číslo, ktoré výrazne ovplyvňuje výslednú emisnú stopu celého elektromobilu. V takom prípade by napríklad len výroba li-ion akumulátora pre nový VW ID.3 (77 kWh) znamenala produkciu od 11,5 po 15,4 t CO2. Ako však uvádza webový portál arstechnica.com, ten istý ústav prišiel s novou štúdiou, v ktorej svoje pôvodné tvrdenia vyvracia a hovorí o priaznivejšej celkovej bilancii výroby li-ion bateriek.

Je to inak, ako sme tvrdili

Podľa najnovších zistení sa emisná stopa pri výrobe súčasných li-ion akumulátorov znížila na 61 – 106 kg CO2 na 1 kWh energie. Podľa vyjadrení IVL za tým stoja nielen nová metodika výpočtu (nezapočítava sa do nej recyklácia starého akumulátora), ale aj výrazne presnejšie štatistické údaje a nové technológie používané pri výrobe akumulátorov. Výroba batérií sa skrátka vyvíja rovnako ako batérie samotné. S ich rozširovaním sa navyše stáva lacnejšou, takže dnes sa celých 59 kg CO2 spotrebuje len na získanie nerastných surovín potrebných na výrobu. Zvyšných 2 – 47 kg potom na samotný proces ich spracovania a finálnu výrobu bateriek (podľa použitých technológií).

Podľa informácií IVL sa tak za dva roky znížila emisná stopa na výrobu 1 kWh energie približne o 100 kg CO2. V porovnaní s autami poháňanými spaľovacími motormi je však výroba elektromobilu stále „emisne“ náročnejšia (Ricardo Report tvrdí, že pri výrobe konvenčného auta pridáte do atmosféry celkovo 5,6 t CO2, zatiaľ čo výroba elektromobilu vyprodukuje 8,8 t CO2). Na druhej strane barikády, teda u spotrebiteľa sa karta obracia a elektromobil svoju emisnú stratu rýchlo dobieha. Čím dlhšie teda elektrické auto používame, tým skôr sa emisné bilancie oboch druhov pohonu stretnú. Od tejto hranice už vychádza existencia elektromobilu ako „čistejšia“ alternatíva.

Rekordný elektrický autobus už dnes zvládol na jedno nabitie dojazd 1600 km. V budúcnosti sa táto hodnota možno stane štandardom. 

1600 km na jedno nabitie

Do hry však vstupuje veľa premenných. Všetko záleží od technológií použitých pri ťažbe nerastných surovín, cien energií v jednotlivých krajinách a samozrejme na spôsobe používania samotnými zákazníkmi. Treba počítať aj s neustálym zlepšovaním efektivity pri výrobe akumulátorov. Podľa Arcadyho Sosinova, riaditeľa spoločnosti FreeWire Technologies, sa výkon batérií (hustota uloženia energie) medziročne zlepšuje o cca 7 %, v posledných rokoch sa dokonca tempo zlepšovania zvýšilo na 10 %. Sasinov ďalej tvrdí, že v horizonte 5 rokov môžeme čakať štandardné dojazdy elektromobilov v rozsahu 500 – 800 km. Obrovský potenciál navyše vidí aj v autobusovej a nákladnej doprave. Zaujímavo znie aj americký rekord elektrického autobusu. Ten podľa FrreWire Technologies zvládol na jedno nabitie až 1600 km (ale prázdny, bez pasažierov).

zdroj: ivl.se, arstechnica.com, Ricardo report