Automobilke Škoda sa darí. Od príchodu Octavie v druhej polovici 90. rokov si nepamätám, aby išli výrobné čísla nižšie. V poslednej dobe sú na tom ešte lepšie. A to asi začína liezť predstavenstvu koncernu na nervy. Myslia si, že s enormnými ziskami by mali odvádzať do spoločnej pokladničky viac. Ak nie, hrozia, prekvapivým riešením. Tým je presun výroby Škody do Nemecka.

Manažéri VAG a nemecké odbory chcú Škode podhodiť polená pod nohy. Vraj tak,  že presunú časť výroby do Nemecka. Chcú tiež, aby Česi platili viac za technológie.

Odborové zväzy Škoda Auto, včera pohrozili, že zredukujú nadčasovú prácu, ak materská spoločnosť presunie výrobu niektorého z modelov Škoda do Nemecka. Z pohľadu odborárov má byť tento krok účelový, lebo sa Nemci snažia znížiť konkurencieschopnosť v mnohých ohľadoch lacnejšej Škodovky.

 

Táto správa však okamžite rozvírila reči o možnom znižovaní počtu stavov. To by sa mohlo negatívne prejaviť na ekonomických ukazovateľoch, keďže Škoda za minulý rok exportovala vyše jedného milióna vozidiel. Lenže prevádzková marža už dávno nie je nízka. V minulom roku dokonca prekročila pýchu koncernu, automobilku Audi. 

 

Dôvodom sú podľa niektorých členov koncernu VW nespravodlivé výhody Škody. Šéf hlavného odborového zväzu Škody Jaroslav Povšík to odmieta.

 

"Takéto správy sú v podstate namierené proti spoločnosti Škoda Auto, jej zamestnancom, ktorí sú obvinení z ich úspechu, flexibility, kvality výroby a obchodných výsledkov," povedal. A zdôraznil, že za týmto úspechom je obrovské nasadenie všetkých zamestnancov, aj práca cez víkendy na úkor rodinného života. Povšík dodal, že "ak bude táto situácia pokračovať a nedôjde rýchlo k náprave, odbory nebudú viac podporovať flexibilnú prácu a ďalšie nevyhnutné veci potrebné pre rast spoločnosti".

Celá vec by mala vyvrcholiť v polovici novembra. 17. novembra má zasadať dozorná rada. Vtedy majú schváliť ročné rozpočty. 


Ako sa k tomu stavajú Česi? 

Odbory automobilky priznali, že aj menší presun výroby by mohol znamenať stratu zamestnania pre vyše 2000 pracovníkov.  V minulom roku počet kmeňových zamestnancov dosahoval takmer 28 000. K tomu si ale pripočítajte externých pracovníkov. 


Český premiér Bohuslav Sobotka neostal v úzadí. Vyhlásil, že sa stretne s predstaviteľmi odborov Škodovky a pokúsia sa vytvoriť stratégiu.

 

Čo tvrdia českí analytici?

Prípadný presun časti výroby Škoda Auto do Nemecka by nemal znamenať zníženie počtu zamestnancov Škodovky. V Čechách sa vraj pasujú s nedostatkom kapacít a odobratie nejakého modelu by mohlo znamenať navýšenie produkcie iných. To sa ale môže prejaviť na ziskovosti automobilky, keďže cena práce je v Nemecku diametrálne odlišná. 

 

Analytik Antonín Šípka sa dokonca neobáva ani zníženia počtu tabuľkových miest, keďže automobilka už teraz nestíha vyrábať, a to sa do výroby dostávajú priebežne nové modely. 

 

Druhý analytik Jan Linhart tvrdí, že presun výroby do Nemecka by mohol priniesť profit pre českých subdodávateľov a špeditérov, keďže subdodávacie firmy by sa nemali meniť. 

 

V podstate by sa dalo povedať, že čo analytik, to iný názor na tento systémový krok zo strany VW. Jedni v ňom vidia hrozbu, iní profit. Nechajme sa prekvapiť, čo to bude pre Škoda Auto znamenať.