WTCC je svetový šampionát cestovných vozidiel

WTCC je svetový šampionát cestovných vozidiel

460 miliónov televíznych divákov, 640 000 divákov na okruhoch, 1237 medzinárodne odvysielaných hodín, 105 mil. eur mediálnej hodnoty pre víťazný tím: toto je FIA World Touring Car Championship v niekoľkých základných číslach.


Len v samotnej Európe videlo minuloročný šampionát celkovo 252 mil. divákov. Od svojho „znovuzrodenia“ v roku 2005 nabrali tieto prestížne majstrovstvá na veľkej popularite. Zásluhu na tom majú aj súťažné stroje - podobné sériovým autám, ale so správnym pretekárskym vybavením. Tak ako slávny americký NASCAR, aj tu charakterizujú preteky veľmi vyrovnané výkony a súboje „nárazník na nárazník“. Formula 1 možno kraľuje všetkým automobilovým športom, no šampionát ako WTCC ponúka divákom vzrušujúce, vyrovnané súboje špičkových jazdcov vo výkonných, skutočných autách.

Pravidlá v kocke

Na každom okruhu absolvujú súťažiaci po dve podujatia, čiže šampionát pozostáva z celkovo 24 podujatí na 12 okruhoch. Kvalifikácia je rozdelená do dvoch častí, s jednou oddeľujúcou 5-minútovou prestávkou. Prvá časť meraného tréningu trvá 20 min. (30 na mestských tratiach), a druhá časť 10 min. (15 na mestských tratiach), v ktorej súťažia o Pole Position len najrýchlejší desiati jazdci z prvej časti kvalifikácie.



Preteky pozostávajú z dvoch samostatných, 50-kilometrových šprintov. Prvý šprint začína letmým štartom (už v rozbehu), druhý pevným (ako v F1). Prvé preteky štartujú jazdci v poradí určenom kvalifikáciou. Do druhých pretekov sa postavia podľa poradia z prvej časti kvalifikácie, ale prví desiati v opačnom poradí; tým sa ukáže, kto z rýchlych jazdcov dokáže bojovať aj v strede poľa.


Body získajú prví desiati klasifikovaní pretekári (počet bodov podľa poradia: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) a dve najúspešnejšie autá každého klasifikovaného výrobcu.

Pneumatiky zabezpečuje výrobca Yokohama (len jeden druh na sucho a jeden na mokro). Každý tím dostane na každom európskom podujatí maximálne 12 nových a 8 použitých pneumatík do sucha a 16 pneumatík na mokrú trať. V zámorí je to 16 nových „slikov“ a 16 „mokrých“ gúm na jeden tím a jedno podujatie.


Motory musia vydržať minimálne 9 podujatí nasledujúcich po sebe a ich výmena je penalizovaná posunom na štartovom rošte.


Vozidlá WTCC musia podľa pravidiel vychádzať zo sériových automobilov, s istými obmedzeniami a športovými nastaveniami podľa špecifikácie SUPER 2000. Maximálne 4-valcové, radové, 1,6 litrové motory s turbom sú obmedzené na 8500 ot.min. Autá sú vybavené 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou. Zavesenie kolies vychádza zo sériovej výroby, obsahuje len silnejšie komponenty. Navyše zadné kolesá musia disponovať sériovými brzdami (vpredu je priemer brzdového kotúča limitovaný na 332 mm) a autá nesmú používať ABS, ani trakčnú kontrolu. Maximálny rozmer diskov kolies je 9‘‘ x 17’’. Aerodynamický kit tvoria výhradne prvky homologizované pre S2000. Svetlá výška je určená na min. 80 mm. Autá s predným náhonom majú minimálnu hmotnosť určenú na 1150 kg a autá so zadným náhonom na 1170 kg (váži sa aj s jazdcom).

Zmeny v tohtoročnom kalendári

V poradí už ôsma sezóna WTCC bude pre jazdcov predstavovať veľkú výzvu – zosadiť z trónu trojnásobného majstra sveta Yvana Mullera (Chevrolet) z Francúzska. Súťažiť budú na dvanástich okruhoch, od slávnej talianskej Monzy, cez ďalšie populárne európske trate, ďalej v Maroku, v Brazílii, v Japonsku, v Čínu a sezónu zakončí ázijské Macau.

Oproti minulej sezóne a stálej zostave Chevroletov Cruze a Seatov Leon pribudnú na štartovom rošte nové autá: Ford Focus, Lada Granta a Honda Civic. Do šampionátu pribudol aj severoamerický kontinent s okruhom pri San Franciscu. Nové podujatia doplnil okrem Slovakia Ringu aj rakúsky Salzburgring a okruh F1 pri Šanghaji. Marocký Marakéš a slávne Macau navyše poskytnú divákom preteky aj na klasickej mestskej trati. Podľa hlavného promotéra – televíznej spoločnosti Eurosport – presiahne sledovanosť WTCC už tento rok pol miliardy divákov.

WTCC u nás

Okruh Slovakia Ring privíta WTCC v termíne 28.-29.4.2012. Jazdci aj tímy už o našom okruhu počuli a tešia sa na výzvy, ktoré im technicky náročná a rýchla trať ponúkne. Ako sa popasujú aj so štyrmi vzrušujúcimi prevýšeniami, si môžu pozrieť diváci aj osobne. O kontakty a vzrušujúce predbiehacie manévre iste nebude núdza, napokon stretne sa tu ďalšia elita svetového motoršportu. Medzi nimi nebudú chýbať ani bývalí jazdci F1 a pretekárske hviezdy, ktoré priťahujú pozornosť svetových médií a pol miliardu divákov na celom svete.



Lístky sú už v predpredaji na Ticketportal v týchto cenových kategóriách:


Dátum: 28.4.2012
Čas: od 8:30 hod.
Hlavná tribúna A: 20,-€
Prírodná tribúna na sedenie E: 7,-€
Prírodná tribúna D, F: 3,-€
Paddock: 10,-€


Dátum: 29.4.2012
Čas: od 8:30 hod.
Hlavná tribúna A: 35,-€
Prírodná tribúna na sedenie E: 12,-€
Prírodná tribúna D, F: 5,-€
Paddock: 10,-€


Parkovanie: bezplatne
Deti do 150 cm: bezplatne
Dôchodcovia nad 65 rokov: bezplatne
ZŤP: bezplatne
ZŤP doprovod: 50%