Aféra Dieselgate sa ťahá už pár rokov. Celkovo sa týka 11 miliónov áut. Odškodnenie majiteľov prebieha na rozličnej báze. 

Manažér sa pred časom pokúsil dohodnúť na vine a treste. Podľa dohody mu mala hroziť okrem 7-ročného väzenia aj pokuta 400 000 dolárov. Lenže súd v Detroite zatiaľ právoplatne nerozhodol. Definitívne rozhodnutie má padnúť už zajtra. Obhajcovia sa snažia, aby trest neprekročil 40 mesiacov odňatia slobody. Tí ďalej tvrdia, že manažér si je plne vedomý svojich činov a prijíma zodpovednosť nad svojim konaním. Tvrdia ale, že jeho vina je podstatne menšia, ako niektorých ďalších osôb podozrivých v tejto kauze.

Schmidt v auguste priznal, že v koncerne vykonávali zásahy do riadiacich jednotiek s cieľom zlepšiť hodnoty pri testovaní regulačnými orgánmi. On sám je jeden z ôsmich súčasných, alebo už bývalých zamestnancov VW Group, ktorých obvinilo americké ministerstvo spravodlivosti. 


Zatiaľ bol odsúdený James Robert Liang, ktorý si koncom augusta vypočul rozsudok. Odsúdili ho k 40 mesiacom väzenia a dostal pokutu 200 000 dolárov. 

Ako prebiehala kompenzácia po svete?

V Európe prebehli zvyčajne iba softvérové úpravy, po ktorých mali byť auta vraj ekologickejšie. A bez náhrady škody. Pritom sa pár iniciatívnych občanov v západných krajinách snažilo dostať k odškodneniu cestou súdu, zatiaľ však neprenikli žiadne správy o prípadnom úspechu. A pritom na finančné odškodnenie apeloval aj Európsky parlament, avšak zatiaľ stále nič...


V Amerike niektoré autá zákazníci vrátili a VW ich musel vyplatiť. S vracaním áut však boli problémy, keďže mnoho majiteľov ich odovzdalo totálne zničené. Ak však išlo o modely Audi Q7, Porsche Cayenne alebo Volkswagen Touareg so vznetovým trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom v Amerike, tak tie neodkúpili. Prehrali im tiež iba softvér. Týka sa to automobilov z roku 2013 až 2016 (Audi Q7 len do 2015), teda približne 38-tisíc automobilov.

Foto: Driving.co.uk