Auto je každodennou súčasťou nášho života. Je dobrý pomocník, ale v mnohých prípadoch častokrát z neho býva plná hlava starostí. Kúpa auta pre bežného Slováka nie je dennodennou záležitosťou – teda pokiaľ nie ste nejaký „kšeftár“, čo sa mesiac povozí a hneď auto predáva. Preto, ak sa rozhodnete kúpiť nové auto, mali by ste si to všetko ako tak odhadom prepočítať. Ale ak si kupujete prvé auto, počítajte radšej na dvakrát. 

V podstate je len na Vás, aké auto zvolíte aj s akou výbavou. Stále však platí, že čo v aute nie je, to sa nemôže pokaziť. Taký pravdivý prežitok z dôb minulých, kedy sa diely na auto zháňali podstatne ťažšie. Americká spoločnosť YourMechanic pripravila štatistiku, kde porovnala náklady na údržbu bežných áut v USA, takže ak tu nenájdete obľúbenú značku, nebuďte sklamaní.

V dnešnej dobe nie je problém auto kúpiť, problém je ho uživiť. 

V prvej tabuľke sú uvedené ABSOLÚTNE NÁKLADY na údržbu vozidiel počas desiatich rokov. Na tejto listine pohorieva Mercedes spolu s BMW a Cadillacom, naopak najlepšie si vedú Toyota, Scion a Lexus, pri ktorých počas 10 rokov na servise zaplatíte približne o 10 000 dolárov menej.

Na tejto stránke však môžeme vidieť ešte jeden, veľmi zaujímavý graf. Znázorňuje, ako pekne rastú náklady na údržbu auta s pribúdajúcim vekom. Kým na začiatku platíte minimum, pár stoviek ročne, ku koncu života auta platíte okolo 2000 dolárov, len ho udržať pri živote.

V druhej tabuľke si môžeme pekne pozrieť, ako pekne priamo úmerne rastú ročné náklady na údržbu auta s jeho vekom

No ale keďže je štatistika vytvorená Američanmi, vyberieme z nej 3 autá, ktoré si bežne môžete kúpiť i u nás. Najnákladovejšie auto v štatistike považujú u nás dobre známe BMW radu 3 so šesťvalcovým benzínovým motorom (vidieť u nás atmosférický 6 valcový benziňák v dobe, keď vládne nafta, je takmer nemožné). Podľa nich doň počas 10 rokov nasypete 15 600 dolárov. Za BMW je tesne Nissan Murano a Mercedes E350 (u nás sú takmer všetky kusy triedy E naftové). Servis oboch týchto áut bude stáť približne 14 700 dolárov.

Keď začneme z pozitívneho konca, najmenej nákladová počas 10 rokov je Toyota Prius, pri ktorej miniete 4300 dolárov. (že je to mimoriadne spoľahlivá potvrdzuje i jeden viedenský taxikár, ktorý s ňou najazdil milión kilometrov). Tesne za ňou sa drží Kia Soul s nákladmi 4700 dolárov a Toyota Camry (o tej sme stručne písali tu).

V YourMechanic si so zbieraním a spracovaním údajov dali celkom záležať. V článku si môžete pozrieť značky, ale aj konkrétne modely (Hyundai Tiburon/Coupe 26x), ktorým sa nechcelo naštartovať. Zároveň priniesli aj tabuľku s najčastejšie sa vyskytujúcimi závadami v konkrétnych značkách. Napríklad najhoršie je na tom americké Mercury, kde sa objavil problém s palivovým čerpadlom až 28-krát.
 

Pri spracovaní tohto článku s množstvom štatistických údajov mi napadol citát ešte zo školských čias. "Existujú len 3 druhy klamstva. Klamstvo, veľké klamstvo a štatistika". Preto, keď si už budete vyberať konkrétne auto podľa nejakých štatistík, skúste hľadať overené zdroje (napríklad pre overenie reálnej spotreby konkrétnych áut je výborná stránka spritmonitor.de). Vyhnite sa preto webom, kde Vám podsunú to, čo je pre nich najlepšie a čo majú zaplatené. TopSpeed.sk sa všemožne snaží taký nebyť. 

Zdroj: YourMechanic