Tohto roku sa konali parlamentné voľby. O výsledku a o kvalitách tej ktorej politickej strany na tomto portáli písať nebudeme. Najväčšou zmenou je, že sa už viac nejedná o vládu jednej strany. Nemusíme dúfať, že volení zástupcovia budú vládnuť len a hlavne pre ľudí. Ale sú tu isté šance, že predsa len bude čosi lepšie, keďže zdrvujúci monopol skončí a verme, že sa už nevráti. Na popud SNS sa majú znížiť extrémne vysoké pokuty vodičov o 20%.

Koaličná strana SNS predstavila pred časom návrh, ktorý sa týka sadzobníka pokút za dopravné priestupky. Mal by predstavovať zníženie sankcií v priemere o 20%. Návrhu je vraj zatiaľ otvorený i minister vnútra Róbert Kaliňák. Podľa slov predsedu SNS Andreja Danka sa bezpečnosť na slovenských cestách nedá dosiahnuť represiou – čiže pokutovaním. Andrejovi Dankovi môžeme poďakovať aj za zrušenie tendra na radary a iné záznamové zariadenia, ktoré chcelo Slovensko nakúpiť za 140 mil. eur. Tie mali dokumentovať priestupky objektívnej zodpovednosti.

Faktom ostáva to, že z okolitých štátov máme najvyššie pokuty. Vo vzťahu k priemernej mzde je to ešte horšie!

Môžeme očakávať, že po možnom odsúhlasení návrhu pokuty citeľne klesnú. Pri uložení blokovej pokuty, ktorá má v súčasnosti hodnotu 30 eur, sa po odrátaní 20% dostávame hodnotu 24 eur. A keďže najmenší blok na pokutu zaplatenú na mieste je 5 eur, v reále zaplatíte 20 eur. A to je už citeľná zmena k lepšiemu.

Môj osobný názor je, že i po tejto novele budú pokuty naďalej bičom pre obyčajných ľudí. Nedávno medializované prípady cestných pirátov nie sú výnimkou. Pred novelou zákona 8/2009 O cestnej premávke bolo považované prekročenie rýchlosti v obci o viac ako 20km/h a mimo obce o viac ako 30 km/h za závažný priestupok. Takže notorický „cestný pirát“, ktorému bola trikrát za rok udelená sankcia za vysokú rýchlosť, sa musel podrobiť preskúšaniu. Dnes ten, kto má peniaze, môže pokračovať v jazde ďalej, bez akéhokoľvek dlhodobého účinku. 

Avizované je i zníženie sadzby pokuty za nezaplatenú elektronickú diaľničnú známku zo súčasných 300 eur na 150 eur. Dôvodom by malo byť zefektívnenie kontroly prostredníctvom elektronických diaľničných brán. Doteraz sa úhrada kontrolovala len námatkovo na diaľniciach, kedy dochádzalo k značnému obmedzeniu plynulosti dopravy.