Toyota je v oblasti hybridných vozidiel priekopníkom. Prvý Prius predstavili svetu už v roku 1997. Dnes poznáme už štvrtú generáciu Priusu a táto technológia sa dostala aj do obyčajných typov. Nájdeme ju napríklad v Yarise, Aurise, a takmer vo všetkých Lexusoch. Japonský gigant predal po celom svete už viac ako 9 miliónov hybridov. No technológiu by chceli Japonci rozšíriť ešte viac.

„Doteraz, sme nemohli predať rovnaký prevodník používaný v Toyotách iným zákazníkom, pretože by nepasoval k motoru alebo napätie by bolo odlišné. Môžeme sa tomu vyhnúť, ak dodávateľ predáva celý systém,“ hovorí Yoshifumi Kato, šéf vývoja a výskumu Denso Corp.

Vedenie Toyoty zvažuje ponúknuť hybridnú technológiu HSD (Hybrid Synergy Drive) aj konkurencii. Nebudú pritom predávať know-how, ale moduly pohonných jednotiek. Toto môže byť pre niektoré menšie automobilky dobrou správou. V Európe aj v USA totiž na prelome desaťročí začnú platiť prísnejšie emisné normy. Priemerná spotreba a emisie vozidiel tak musia ísť dolu. Pokiaľ nepôjdu, tak automobilky budú platiť pokuty za nadlimitné množstvo vypúšťaných emisií. Toyota je pritom vedúcou automobilkou vo vývoji hybridných vozidiel, teda ak berieme ich ekologickú stránku. Na hybridné technológie, ktorých úlohou je zvýšiť výkon, sú tu iní experti.


Pokiaľ manažéri Toyoty odsúhlasia návrh, tak iné automobilky môžu prebrať komplet celý pohonný systém od spaľovacieho motora, elektromotora, prevodovky, prevodníka, batérie až po riadiacu jednotku. Pre Toyotu pôjde o veľký krok. „Dodávatelia Toyoty produkujú mnoho technológií, ktoré mohli byť použité iba Toyotou. Chceme to zmeniť na systém, v ktorom vyvinieme technológiu s našimi dodávateľmi už v jej počiatkoch tak, aby ju mohli urobiť dostupnú aj pre ostatných zákazníkov,“ hovorí Toshiyuki Mizushima, prezident divízie pohonných jednotiek Toyoty.

Toyota je ochotná predávať svoj vyspelý hybridný systém

Mizushima tiež podotkol, že moduly hybridného systému navrhli tak, aby boli vhodné len pre Toyoty. „Doteraz sme nemohli predať rovnaký prevodník používaný v Toyotách iným zákazníkom, pretože by nepasoval k motoru alebo napätie by bolo odlišné. Môžeme sa tomu vyhnúť, ak dodávateľ predáva celý systém,“ hovorí Yoshifumi Kato, šéf vývoja a výskumu Denso Corp. Spoločnosť Denso je najväčším dodávateľom Toyoty. Automobilka zároveň vlastní určitý podiel akcií svojich dodávateľov. Zaručuje tak vysokú kvalitu výroby komponentov.


Prečo je vlastne Toyota ochotná predávať svoj vyspelý hybridný systém konkurencii? Dôvodom sú, samozrejme, financie. Za posledných šesť rokov narástli ročné náklady automobilky na výskum a vývoj o 73 % na približne 8,7 miliárd eur. Časť nákladov na vývoj majú po novom na seba prebrať dodávatelia a časť sa vráti v podobe zvýšených predajov hybridných systémov alebo ich komponentov.

 

Myslíte si, že je to od Toyoty múdry krok? Alebo si mali hybridný systém ponechať len pre seba?


Zdroj: carscoops