Európska únia vidí automobilový priemysel ako vhodnú oblasť na zavádzanie nových regulácií, ktoré z vreciek občanov vytiahnu stále viac peňazí.

Ako sa tieto limity kontrolujú? Nemyslite si, že každé jedno dnes vyrobené auto musí produkovať menej CO2 ako 130 g/km. Toto číslo znamená priemer pre všetky predané autá daného výrobcu. Ak teda automobilka predá jedno auto, ktoré produkuje 100 g CO2 a druhé, ktoré vypustí 160 g CO2, tak je všetko v poriadku a spĺňa limit. V prípade, že túto hodnotu prekročí, Európska únia pristúpi k sankciám, lepšie povedané, k pokute.

 

Výrobcovia v súčasnosti majú navyše možnosť túto tvorbu emisií umelo znižovať. Deje sa to formou tzv. „superkreditov“. Ak automobilka predá auto, ktoré vypúšťa na jeden kilometer menej ako 50 g CO2, tak tento predaj sa do celkového hodnotenia započíta 3,5 krát. Elektromobily a plug-in hybridy majú teda dôležitú úlohu. Jeden predaný elektromobil, ktorý produkuje 49 g CO2, vyváži pre potreby priemeru jedno auto, ktoré vypúšťa napríklad aj 400 g CO2.

 

V budúcnosti bude ešte horšie. Dnes zaznievajú informácie, ktoré chcú do roku 2025 znížiť emisný limit CO2 na 70 g/km. To predstavuje ekvivalent spotreby 2,8 l/100 km.

Znížená spotreba údajne pokryje vyššie náklady na kúpu auta. Veríte tomu?

Európska únia chce od roku 2020 tieto superkredity pre automobilky obmedziť. Podliezť hodnotu 95 g CO2 bude o niečo ťažšie. Po novom nebude hranica pre udeľovanie výhod 50 g ale 35 g CO2/km. Jeden takýto automobil sa navyše nebude počítať 3,5 krát alebo iba 1,3 krát.

 

Po tomto vysvetlení pravdepodobne chápete, prečo automobilky platia veľké sumy za vývoj elektromobilov a plug-in hybridov. Dnes im jednoducho pomáhajú pri obchádzaní limitov a pokút. Na druhej strane vďaka tomu dokážu svojim zákazníkom ponúknuť rôzne typy. Niekoľko predaných hybridov umožňuje predávať typy s vysokým výkonom a teda aj spotrebou. Po roku 2020 bude možnosť voľby opäť o niečo obmedzenejšia.

 

Zdroj: europa.eu, autoforum.cz

Prečítajte si aj:  EÚ zistila, že normovaná a reálna spotreba nesedí. Obviňuje automobilky