Aký majú plat?

Všetko nasvedčuje tomu, že vo Volkswagene pracujú samí spokojní zamestnanci a spolupráca medzi zamestnávateľom a zamestnancami je na úrovni. Písalo sa o nadštandardných priemerných platoch (1800 eur v hrubom) a o rekordnom hospodárskom výsledku firmy, z ktorej budú profitovať aj zamestnanci. Odmena za hospodársky výsledok je jedna z foriem peňažných „výhod“, ktorým zamestnávateľ odmeňuje za dobré výsledky firmy. 

Napriek tomu sa pred hlavnou bránou VW Slovakia nedávno stretlo pri výmene zmien až asi 5000 štrajkujúcich nespokojných zamestnancov... A to napriek tomu, že štrajku sa mohli zúčastniť len kmeňoví zamestnanci firmy. Agentúrni zamestnanci a zamestnanci externých firiem sa štrajku oficiálne nemohli zúčastniť. Jedným z bodov štrajku bolo aj zvýšenie tarifných miezd. Slovenskom sa šírili aj negatívne hlasy: „Čo doparoma v tom VW chcú, veď majú 1800 eur mesačne!“ Skutočne? Tak si to rozoberme. Do tejto sumy sú započítané aj 13. a 14. plat. Väčšina robotníkov (v súčasnosti ich moderne nazývajú „Operátori výroby“) vidí na výplatnej páske 700 - 1000 eur mesačne v čistom. Pracujú však v 8 a 12 hodinových zmenách a niektorí aj v noci. To už tak ružovo nevyzerá, aj keď jasné, na východe Slovenska by to bol luxusný plat.

Volkswagen Slovakia má dlhodobo problém zohnať do svojich radov kvalifikovaných ľudí.
Zamestnanosť vo VW Slovakia

Rozdiel v tarifných triedach Nemecko vs. Slovensko

Čo sa však dá jednoducho porovnať je rozdiel miezd medzi VW v Nemecku a na Slovensku. Jedným z bodov, ktoré boli na štrajku prizvukované je, že najvyššia tarifná triedna na Slovensku (12. trieda) nedosahuje ani najnižšiu tarifnú triedu v Nemecku! Pritom 12. tarifnú triedu ma u nás málokto, a v Nemecku sa nenastupuje s ich 1. tarifnou triedou. Súdny človek nečaká, že platy v Nemecku a na Slovensku sa budú kedy rovnať, rozdiely sú však absurdné. Bratislavský závod navyše vyrába najväčšie a najluxusnejšie autá v koncerne (Audi Q7, VW Touareg, Porsche Cayenne...), z ktorých má firma oveľa väčší zisk ako z ľudových typov Polo a Golf vyrobených vo Wolfsburgu... Tieto veci si zamestnanci dobre uvedomujú.

Nábehy nových áut a Land Rover v Nitre

Štrajk poukázal na problém rozdielov v odmeňovaní. Ďalším je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. V období nábehu Audi Q8, Porsche Cayenne (ktorý už budú celý montovať a kompletizovať na Slovensku) a nového VW Touareg firma potrebuje ľudí ako soľ. Nedávno už doviezli viac ako 500 robotníkov z maďarského Györu, v súčasnosti prichádzajú pracovať Srbi.

K novému problému prispel aj príchod novej automobilky Land Rover do Nitry. Aj keď sa VW silácky viackrát vyjadril, že tento krok neovplyvní zamestnanosť a fluktuáciu vo VW Slovakia. Tu však víťazí logika a zdravý sedliacky mozog. Človek, ktorý každý deň dochádza z okolia Nitry do Bratislavy dá predsa prednosť práci „doma“ a zákonite skúsi prácu v novej automobilke.

Zamestnanosť vo VW Slovakia

Celkovo je fluktuácia ľudí vysoká. Niekedy pracujú len pár mesiacov a skončia. Výnimkou nie sú pracovníci, ktorí odídu už po pár týždňoch. Extrémom sú prípady, kedy ľudia utečú po prvom dni v novej práci. Toto sa netýka iba Volkswagenu, ale aj externých firiem ako DHL a Schnellecke. Čo, alebo kto je zodpovedný za také chovanie necháme na úsudku čitateľa... Faktom je, že personálne oddelenie musí pracovať na plné obrátky, aby obsadilo potrebné pracovné miesta kvalifikovanými pracovníkmi.