Vo veku 82 rokov opustila tento svet jedna z najväčších osobností súčasného automobilového sveta – Ferdinand Karl Piëch. Vnuk legendárneho Ferdinanda Porscheho zomrel v nedeľu v bavorskom Rosenheime, kde krátko predtým nečakane skolaboval v miestnej reštaurácii.

Prvý 12-valec navrhol už na vysokej škole

Ferdinand Piëch bol v prvom rade vždy konštruktérom a obrovským nadšencom do áut. Túto vášeň podedil po svojom starom otcovi, ktorým nebol iný ako Ferdinand Porsche, legendárny zakladateľ automobilky Porsche a tvorca svetového ľudového auta – Volkswagenu Chrobák. Piëch sa narodil Porscheho dcére a hoci nenosil slávne priezvisko, bolo jasné, že jeho neskoršia profesionálna kariéra nemôže začať inak, ako prácou pre rodinný podnik Porsche. Tu nastúpil v roku 1963 a takmer okamžite ukázal svoj technický talent. Tesne predtým totiž dokončil Technickú univerzitu v Zürichu, kde mu na štúdium stačil rekordne krátky čas, len osem semestrov. Piëch bol skrátka technický talent a srdcom vždy viac technik ako manažér. A aká bola téma jeho diplomovej práce? Dvanásťvalec s objemom 1,5 l pre vozidlá F1. Ako stratég a človek mysliaci vždy pár krokov pred konkurenciou sa prejavoval už počas štúdií. Túto svoju schopnosť neskôr zúročil do poslednej bodky aj v reálnej praxi.

Dieťaťom Ferdinanda Piëcha bolo aj legendárne Audi Quattro.

Takmer položil Porsche na kolená

Prvým jeho veľkým projektom pre kanceláriu Porsche bolo súťažné Porsche 906. Išlo o súťažný špeciál, ktorý bolo treba v čo najväčšej možnej miere odľahčiť. A to bola Piëchov parketa. Neuspokojil sa s ničím priemerným, šiel na doraz, čo sa prejavilo obrovskými nákladmi, ktoré spoločnosti Porsche skoro zlomili väz. Nakoniec to vyšlo, no už vtedy Piëch naplno prejavil svoje šialenstvo a sklony k nekompromisnosti. Dôkazom jeho ctižiadostivosti bolo aj Porsche 917, „dieťa“ Ferdinanda Piëcha, ktoré v sezóne 1973 vyhralo všetko, čo sa dalo a pokorilo max. rýchlosť 400 km/h. Bola to dvanásťvalcová beštia s výkonom v rozsahu 500 – 1000 k, ktorá naháňala strach nielen konkurencii, ale aj vlastným pilotom. Razil heslo: „Buď víťazstvo, alebo zánik“.

Ďalším z jeho projektov bolo aj vzkriesenie chrobáka. New Beetle sa ako prvý ukázal v USA.

Šialenec, ktorý zmenili svet

Neskôr sa Piëch presunul do značky Audi, kde dokázal nemožné. Drahým vývojom, používaním pokrokovej techniky a najmä prísnym uplatňovaním pravidiel novodobého marketingu pozdvihol značku z popola a urobil z nej modlu. Jemu Audi vďačí za Quattro, všetky tie päťvalce a slogan „Náskok vďaka technike“. Snažil sa skrátka aj mainstream povýšiť na výnimočnejšiu úroveň a vždy zastával názor, že aj zákazníci ľudovejších značiek túžia po technike z vyššej ligy. Rovnakú filozofiu pretláčal aj za čias vládnutia v značke Volkswagen. Pohon 4x4? Prepĺňané motory? Šesťvalce? Superluxusný Phaeton či vzkriesenie menom New Beetle? To všetko pretláčal do výroby práve Ferdinand Piëch. Často za cenu obrovských finančných nákladov. Nakoniec to však autoritatívny Piëch  vždy nejako dokázal.

Najrýchlejšie auto planéty

Pod patronátom Ferdinanda Piëcha sa koncern VW pustil aj do výrazného rozširovania svojho portfólia. Jeho súčasťou sa stalo niekoľko nových značiek, medzi ktorými nechýbalo ani Bugatti. A práve pod jeho hlavičkou sa začal rodiť projekt najrýchlejšieho auta planéty. Superdrahý vývoj nemal konca, peniaze odtekali, akcionári šaleli, ale Piëch šiel tvrdohlavo za svojim cieľom, až ho skutočne dosiahol. Práve jemu môže automobilový svet ďakovať za ten najšialenejší projekt v celej jeho histórii.

Extrémista z každej strany

Ferdinand sa však nenaháňal len za najvyššími rýchlosťami alebo výkonmi, často šiel do extrému aj z opačnej strany – v oblasti spotreby. Spomínate si na hliníkové Audi A2 1,2 TDI? Auto, ktoré predbehlo dobu, no ukázalo, že dosahovanie nízkych spotrieb nie je nereálne. Ďalším, tentoraz ešte extrémnejším počinom bol Volkswagen XL1. Projekt, ktorého cieľom bola spotreba 1 l/100 km a slúžil ako vývojová základňa pre zdokonaľovanie sériových modelov, stál automobilku veľké peniaze, no Piëch vedel, prečo to robí.

Hliníkové Audi A2 predbehlo dobu a automobilku stálo obrovské peniaze. Obchodný úspech však neslávilo.

Miesto výkonného riaditeľa Volkswagenu opustil Piëch v roku 2002, keď mal 65 rokov. Nestiahol sa však do ústrania, ale nastúpil do čela dozornej rady koncernu VW, kde zotrval až do roku 2015. Ferdinand Piëch bol až do svojej smrti veľmi vplyvným a treba podotknúť aj bohatým človekom, členom rodiny, ktorá prakticky založila a do dnešných dní vlastní koncern VW.

O rekord v spotrebe produkčných áut súťažil aj naftový VW Lupo 3L.