Viete, koľko japonských áut sa predá ročne v USA a koľko amerických naopak v Japonsku? Je to až neskutočný pomer 1:120 v prospech japoncov. USA exportuje ročne do Japonska automobilový tovar v hodnote 1,5 miliardy USD, avšak Japonsko opačným smerom tovar za až 41 miliárd USD! Ak sa pýtate prečo, tak odpoveď je jednoduchá (teda aspoň to tak vyzerá): Japonsko je totiž známe tým, že si až úzkostlivo stráži a chráni svoj domáci trh. Napríklad tým, že na dovoz zavádza vysoké clá prípadne obmedzuje počty predaných kusov.

To sa však onedlho môže zmeniť, pretože Japonsko formálne požiadalo o vstup do združenia Trans-Pacific Partnership, ktorý takéto bariéry neuznáva.

Továreň Toyota v Japonsku

Trans-Pacific Partnership je novovznikajúce združenie krajín v zóne voľného obchodu, ktoré medzi sebou neuplatňujú takmer nijaké obmedzenia a do roku 2015 ich majú úplne zrušiť. Patria sem alebo sa snažia o vstup Austrália, Brunei, Chile, Kanada, Malaysia, Mexiko, Nový Zéland, Peru, Singapur, USA a Vietnam. Japonsko by teda mohla byť ďalšia krajina do partie.

Posledný Chevrolet Corvette predposlednej generácie schádza z výrobného pásu

Čo by to teda reálne znamenalo, ak by sa USA a Japonsko stretli v tomto združení? Teoreticky veľa ale aj málo, pretože čokoľvek japonci potrebovali dostať na územie USA, tak to tam už dostali (Spojené štáty majú taktiež veľmi silné obmedzenia, čo sa týka importu japonských áut. Na tomto majú zásluhu najmä americké automobilky a ich odbory). Dosiahli to napríklad tak, že začali dané modelové rady vyrábať priamo v Štátoch a nemusia ich teda voziť cez Atlantik.

Na druhej strane, čo by reálne dokázali US automobilky vyvážať do Japonska? Ruku na srdce, asi toho veľa nebude. V každom prípade sa jedná o tému, ktorá ešte len bude rezonovať na oboch stranách. Finálne rozhodnutie by malo padnúť už počas tohto roka.