Zvykli ste volať americké zadokolky s osemvalcom jednotne „muscle cars“? Pravdepodobne sme to všetci trochu doplietli. Problematika Muscle car vs. Pony car je zložitejšia, ako by si jeden myslel. Priblížim vám rozdiely medzi termínmi a uvediem konkrétne príklady. A vedzte, že „poník“ je vo väčšine prípadov vhodnejšie pomenovanie majority „amerík“. Rozkol má na svedomí prvý Ford Mustang z roku 1965. Ten muscle autom nebol ani zďaleka. 

Revolučný kôň bol hitom USA

V čase príchodu spôsobil Mustang revolúciu. Na pomery trhu kompaktné športové auto so zacielením na mladú krv. Založil vlastnú triedu, tzv. „pony cars“. Názov po prvýkrát použil novinár Dennis Shattuck. Práve kvôli menu Mustang, čo znamená plemeno koňa. Pomenovanie sa rýchlo udomácnilo. Konkurencia nezaspala, okopírovala úspešný recept, ktorý nadchol USA, a prišla s typmi ako Plymouth Barracuda a Chevrolet Camaro. Druhý menovaný je tŕňom v päte Mustangu do súčasnosti. Predstavte si analógiu k „európskym“ hothatchom. Zakladateľ Golf I (aj keď mnohí by sa so mnou hádali) a konkurenti z radov Peugeot a Renault. Ľudia v USA začali spätne nazývať označením pony car modely, ktoré poznali ešte pred hitom Ford Mustang.

Odlišné zameranie

Poníky dostali pod dlhé kapoty „small block“ osemvalce a dokonca v Amerike „podradnejšie“ šesťvalce. Ale nechýbali ani V8 z veľkých strojovní. Muscle cars boli oveľa väčšie autá, nielen rozmermi, ale aj technikou a motormi – Ford Galaxie, Chevy Impala, Dodge Charger. Mali viac ako 5 metrov (Mustang 4,7 m). Oproti pony nehľadia na ovládateľnosť a zaujíma ich hrubý výkon a rýchlosť v priamke. Ideálni zástupcovia pre drag race a, samozrejme, pálenie pneumatík. Boli výkladnou skriňou automobiliek a najvyšším imagemakerom v ponuke. S tým súvisela aj vyššia cena, tým pádom neboli v hľadáčiku mladej klientely. Rozkvet svalnáčov zastavila ropná kríza v sedemdesiatych rokoch. Zákazníci už neboli ochotní tolerovať spotrebu hladných osemvalcov a tie postupne pôsobili ako vyhynuté dinosaury.

Zložitá súčasnosť

A ako je to v dnešnej dobe? V čase stierania rozdielov medzi triedami áut sa oba názvy prelínajú. Ak nazvem Mustang pony aj muscle autom súčasne, nespravím chybu. Záleží na verzii a použitom motore. Pony ostane americkým športovým autom s motorom vpredu, pohonom zadných kolies, dostupnou cenovkou a zameraním aj na „handling“. Rovnaký prípad je aj Chevrolet Camaro, ten dokonca v porovnaní s predchodcom výrazne schudol.

Posledný mohykán Dodge?

„Základný“ Mustang so štvorvalcom, prípadne šesťvalcom, pojmu pony car plne vyhovuje. Odvodený model Shelby Super Snake je už muscle autom súčasnosti. Existujú hlasy, ktoré nesúhlasia s dnešným upraveným pomenovávaním a riešia to tak, ako v minulosti. Tým pádom existuje len jeden pravý muscle car. Dodge Challenger SRT (Hellcat, Demon). Má obrie rozmery, väčšinu verzií poháňajú silné osemvalce a Demona zaujímajú rovinky a „drag race“ je jeho druhé meno. Časy na Nürburgringu sú mu ukradnuté!

Pojmy, v minulosti jasne odlíšené, dnes spôsobujú zmätok. Puristi označia Challenger za posledného mohykána, liberáli vymenujú X ďalších zástupcov muscle cars. Už viem, o čom sa hádajú chlapi autičkári v USA krčme pri večernom pive.

Zdroj video: carthrottle, dpc cars

VÝVOJ AMERICKÝCH ÁUT V KOCKE STOJÍ ZA TO! A TEN ZVUK... :)

VÝVOJ AMERICKÝCH ÁUT V KOCKE STOJÍ ZA ...

Americké autá, "muscle cars", "pony cars", alebo len športiaky z USA. Volajme ich ako chceme, každopádne prešli mimoriadnou ...

17. 10.
KANDIDÁT DO FLATOUTU? HRDZAVÝ FORD MUSTANG GT 5,0 V8!

KANDIDÁT DO FLATOUTU? HRDZAVÝ FORD MUSTANG ...

Pamätáte si na PC hru FlatOut? Preteky v šialenom tempe pri hudbe Rob Zombieho. Plechy, časti karosérie a dokonca aj vodiči ...

29. 09.