Generácia E21

BMW 3 prišlo na trh v roku 1975 s generáciou E21. Iba ako dvojdverový sedan, ktorým sa vtedy aj u nás hovorilo tudor (i keď existovali prestavby od spoločnosti Baur do kabrioletu), existoval 7 rokov, základom bola verzia 315 s karburátorom a vrcholom bolo BMW 323i s radovým šesťvalcom a vstrekovaním paliva. Model ///M v prvej generácii ešte neexistoval. Ten prišiel o generáciu neskôr. Napriek tomu patrí E21 tvarovo jednoznačne ku klasickým BMW nielen dizajnom, ale aj konštrukčnými riešeniami.

Generácia E30

Druhá generácia, známa ako E30 prišla na trh v roku 1982. Najprv ako sedan, neskôr prišli aj verzie kupé, kabrio (už oficiálne, ale existovali aj upravené verzie baur) a prvýkrát aj kombi verzia. Základom bola tiež karburátorová 316, vrcholom boli dve verzie. Ak niekto bažil po objeme, mal tu radový šesťvalec 325i, alebo ekonomickú verziu 325 eta, ktorá mala prekvapivo až 2,7 l motor.

Kto chcel výkon, vrcholom bola prvá generácia M3, ktorá je dodnes nedosiahnuteľným snom mnohých nadšencov, aspoň z pohľadu peňazí. Pekné kúsky atakujú ceny nových M3. Generácia E30 po prvýkrát dostala aj vznetový motor a jej nezameniteľný dizajn patrí k tým pravým 80-tym rokom. Toto auto BMW doslova definuje, pre mnohých dodnes. No povedzte, nie je roztomilá?

Generácia E36

V roku 1992 predstavili tretiu generáciu interne označenú ako E36. Zatiaľ čo predchodca mal M3-ku len v karosérii kupé a kabriolet, E36ka dostala aj karosársky variant ///M3 sedan. Na kombi však už neprišlo a je tomu tak dodnes. Kto chce rýchle kombi, holt musí ku konkurencii.

Najslabšia verzia mala stále označenie 316i, už však so vstrekovaním paliva. Najsilnejší variant bol po modernizácii šesťvalec 328i s 142 kW (192 k). Vznetový motor 325tds patril k najrýchlejším dieselovým sedanom doby. V tejto generácii prišiel aj program BMW Individual, ktorý dokázal z auta vykúzliť absolútny unikát.

Generácia E46

Generácia E46 prišla na trh v roku 1998. Už po 3 rokoch však dostala modernizáciu, ktorá podľa môjho názoru mimoriadne zlepšila dizajn exteriéru. Najsilnejšou verziou bola 330i, do predaja prišli tiež vznetové verzie s priamym vstrekovaním Common-Rail. Najsilnejšou bola 330d s radovým 6-valcom so 150 kW (204 k), ktorá na mnohých videách dokázala prekonať 250 km/h (nemala totiž od výroby elektronický obmedzovač).

Generácia E90

Predposlednou generáciou bola E90, respektíve E91 alebo E92 alebo E93. Prvým bol sedan, druhým kombi, tretím kupé a štvrtým kabriolet. Najsilnejšia verzia opäť povýšila až na 335i, zážihové motory začali dostávať turbodúchadlo, verzia M3 ako jediná mala V8 s atmosférickým plnením. Prvá a posledná trojka s osemvalcom (Alpinu B8 poznám, ale počet vyrobených kusov a exkluzívna cena ju predurčujú niekde inde a nie je to celkom originálne BMW).

Generácia F30

Donedávna aktuálna generácia mala kódové označenie F30, respektíve F31. Kupé a kabriolet prešli pod nové označenie s číslicou 4. Opäť prišlo na zvyšovanie číslovania, najvyššou verziou bola po modernizácii 340i, síce ako preplňovaný trojlitrový šesťvalec, avšak donedávna stále aj s manuálnou prevodovkou.

Aktuálna generácia prichádza na začiatku aj so skoro vrcholnou verziou M340i, po modernizácii môžeme očividne po vzore minulých generácií očakávať ešte vyššiu číslovku. Tak čo, ktorá generácia sa vám páči najviac? Ktorú by ste chceli mať v garáži? Vyjadrite svoj názor v ankete.

Zdroj foto: BMW

KTORÚ GENERÁCIU BY STE SI VYBRALI VY?
  • BMW 3 E21 ( 6% )

     

  • BMW 3 E30 ( 37% )

     

  • BMW 3 E36 ( 4% )

     

  • BMW 3 E46 ( 27% )

     

  • BMW 3 E90 ( 8% )

     

  • BMW 3 F30 ( 7% )

     

  • BMW 3 G20 ( 11% )

     

Odpovedalo 350 ľudí