Nová norma Euro 7 stále prechádza schvaľovacím procesom európskymi úradmi, automobilky si však aspoň čiastočne vydýchli. Ministri štátov EÚ nedávno odhlasovali jej miernejšiu podobu (takmer na úrovni súčasnej EU6) a zdá sa, že s ňou nakoniec nemá zásadný problém ani Európska komisia, ktorá pôvodne vyžadovala výrazne tvrdšie pravidlá.

Ani to ale neznamená, že majú výrobcovia pohov. EU7 totiž bude v nových autách prvýkrát regulovať i škodlivé látky, ktoré doteraz pozornosti úradníkov unikali. Ide o jemné častice vznikajúce oterom pneumatík o asfalt a zároveň jemný brzdový prach.

7 mg/km

Ako uvádza nemecký Automobilwoche, autá budú môcť podľa novej smernice generovať maximálne 7 miligramov brzdového prachu na kilometer, pričom v tomto prípade hovoríme o časticiach PM10, teda s priemerom 10 a menej mikrometrov.

„Právna regulácia sa objaví až o niekoľko rokov, ale pre automobilový priemysel je to prakticky pozajtra,“ hovorí Phillip Utsch, výkonný riaditeľ HPL Technologies. „Podľa pôvodného návrhu z dielní Európskej komisie mali nové predpisy platiť už od 1. júla 2025. Pre priemysel by to bola katastrofa,“ dodáva.

Pomôže laser

Zástupca HPL predpokladá zavedenie normy Euro 7 v roku 2026 alebo 2027 a odvoláva sa pritom na prebiehajúce diskusie v Európskom parlamente. Podľa všetkého však Nemci už dnes majú čosi, čo automobilkám významne pomôže.

Nová technológia dostala názov Wecodur a ide o laserový proces povrchovej úpravy liatinových brzdových kotúčov. Podľa HPL dokáže táto novinka znížiť tvorbu brzdového prachu až o 90 percent, potrebuje však špeciálne obloženie prispôsobené vylepšenému povrchu.

„Pri našom procese nanášame na štandardný brzdový kotúč zo sivej liatiny laserom špeciálny povlak, ktorý sa následne brúsi a opatrí klasickou protikoróznou úpravou,“ vysvetľuje Phillip Utsch. Takto vylepšené brzdy potom môžu ísť na ktorékoľvek sériové auto, sú extrémne odolné voči opotrebeniu, ale je nutné mať k nim i spomínané obloženie, ktoré by malo byť podľa zástupcu HPL „pravdepodobne len nepatrne drahšie“.

Samozrejme ani zdokonalené kotúče nebudú zadarmo. Cena sa má pohybovať v závislosti na konkrétnom aute, respektíve jeho zameraniu na bežnú či športovú jazdu, ale príplatok by sa mal pohybovať v rozmedzí od necelých 10 do 70 eur za všetky štyri brzdy v porovnaní so súčasnými systémami.

Alternatívou môže byť rúno

Na veľmi podobnej technológii pracuje tiež firma Trumpf, zatiaľ čo ďalší známy dodávateľ – Mann + Hummel – vyvinul filtráciu brzdového prachu kovovým rúnom umiestneným priamo na brzdovom strmeni. Predsériové testy sú údajne hotové, výsledky ale zatiaľ nepoznáme.