Nový materiál je vyrobený z vlákien ľanu, teda z tej istej rastliny, z ktorej vyrábame aj oblečenie. BMW na jeho vývoji spolupracovalo so švajčiarskou firmou Bcomp niekoľko rokov. Výsledkom je kompozit, ktorý je ľahký, pevný a ekologický.

Technológia inšpirovaná prírodou

Bcomp využíva dve kľúčové technológie: ampliTex a powerRibs. PowerRibs sú inšpirované žilnatinou listov, čo kompozitom dodáva vysokú pevnosť a tuhosť pri minimálnej hmotnosti. AmpliTex umožňuje dizajnérom vytvárať rôzne vizuálne efekty a povrchy podľa požiadaviek zákazníka. Tieto materiály nie sú len ekologické – umožňujú úsporu hmotnosti až o 50 % a znížiť spotrebu plastu až o 70 % v porovnaní s bežnými plastovými dielcami.

Overené v extrémnych podmienkach

Prírodné kompozity už prešli niekoľkými skúškami. Od roku 2019 ich BMW nasadilo vo Formule E, neskôr v DTM a najnovšie prejdu náročným testom na pretekárskom špeciáli BMW M4 GT4 na 24-hodinových pretekoch na Nürburgringu. Tento model obsahuje väčší počet prírodných kompozitov ako akékoľvek iné pretekárske vozidlo GT v sériovej výrobe – z ľanu je kapota, dvere, kufor, zadné krídlo, prístrojová doska aj stredová konzola. Výnimkou zostáva len strecha.

Pripravené na sériovú výrobu

Po úspešných testoch BMW oficiálne potvrdilo, že technológia je pripravená na sériovú výrobu. Vyzerá to tak, že prvé diely z ľanových kompozitov sa čoskoro objavia v budúcich modeloch M. Najväčší prínos? Výrazné zníženie emisií CO₂ pri výrobe, a to až o 40 % v porovnaní s karbónom. Kompozity z ľanu sú vhodné na exteriérové aj interiérové diely, vrátane strechy, čo je z pohľadu homologizácie veľký úspech.

Born on the racetrack, made for the streets

Šéf BMW M GmbH Franciscus van Meel hovorí jasne: „Prírodné kompozity sú kľúčovým prvkom inovatívnych riešení pre zníženie hmotnosti v motoršporte a umožňujú zníženie emisií CO₂ pri výrobe. Ide o inováciu, ktorá dokonale vystihuje motto BMW M: Narodené na okruhu. Vyrobené pre bežné cesty.“

BMW týmto hovorí, že inovácie a ekológia môžu ísť ruka v ruke aj vo svete športových áut. Kedy sa však týchto ľanových kompozitov dočkáme aj v sériových modeloch na našich cestách? Presný termín automobilka zatiaľ neprezradila, no všetko nasvedčuje tomu, že už v najbližších rokoch by sme mohli vidieť prvé BMW M s týmto materiálom aj v bežnej premávke.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov