V susednom Rakúsku prišla nedávno časť vedeckej obce s nápadom na zavedenie nových rýchlostných limitov: 30 kilometrov za hodinu v meste, 80ka mimo obce a najviac 100-vka na diaľnici. Nápad vyvolal rozpačité reakcie a diskusia na túto tému naberá na obratkách aj v automobilovej veľmoci Nemecku. Podľa najnovšie zverejnenej tamojšej štúdie by pritom zavedenie limitu rýchlosti na diaľniciach bolo omnoho menej efektívne, ako sa očakávalo.

Koľko emisií oxidu uhličitého by sa teda naozaj ušetrilo obmedzením rýchlych ciest v Nemecku? Nový výskum priniesol nasledovnú odpoveď: maximálne 1,1 milióna ton CO₂ ročne. Bol objednaný nemeckou liberálnou FDP a je kompletne v rozpore s výpočtami, ktoré predtým vykonala Federálna agentúra pre životné prostredie. Tá predpokladala úsporu 6,7 milióna ton ročne.

Bern Reuther, zástupca liberálnej FDP pre oblasť dopravy, hovorí, že tak vysoké číslo je zámerne zavádzajúce a nie je podložené vedecky. Práve FDP je pritom jednou z troch strán vládnej koalície v Nemecku, ktorá znižovanie rýchlostí na nemeckých cestách odmieta. V ostatných krajinách EÚ už dnes štadardne platia obmedzenia na 120 či 130 km/h.

Chaos v dátach

Spolková agentúra pre životné prostredie čelí za svoju skoršiu štúdiu už dlhšie kritike. Počíta sa totiž napríklad s tým, že obmedzenie rýchlosti by mohlo znížiť atraktívnosť diaľnic, no tento fakt sám o sebe ešte nešetrí emisie, keďže môže zvýšiť dopyty po mobilite (a tým aj emisie) inde.

Otázkou taktiež zostáva, aký podiel vodičov vlastne naozaj jazdí veľmi rýchlo a odborníci vzniesli voči výskumu spolkovej agentúry aj ďalšie výhrady.

Nuž a aby to bolo ešte komplikovanejšie, staršia štúdia z roku 2020 hovorila o úspore emisií na úrovni 2,6 milióna CO₂ ročne. Jedno je tak isté, na túto tému zatiaľ nepanuje odborná zhoda a naopak sa ukazuje, že prehnané „ekologické“ očakávania môžu vychádzať zo silne nafúknutých a nekompletných dát.

Zdroj: Giga.de, štúdia pre FDP / foto: cz.depositphotos.com