Motorkári sú v zákrutách najzraniteľnejšou skupinou na cestách. Podľa štatistík Centra dopravného výskumu až 40% smrteľných nehôd motorkárov vzniká práve v zákrutách, kde majú tendenciu jazdiť príliš blízko k stredu vozovky. To ich vystavuje riziku priameho stretu s protiidúcim autom.

Ako fungujú biele elipsy?

Nové biele elipsy sú preto navrhnuté tak, aby vodičov na dvoch kolesách jemne „posunuli“ ďalej od stredovej čiary a minimalizovali tak riziko kolízie. Inšpirácia pochádza zo zahraničia, konkrétne z Rakúska, Slovinska, Luxemburska či Škótska, kde podobné opatrenia už priniesli pozitívne výsledky.

Pilotný test na I/44

Momentálne prebieha pilotný test na silnici I/44 v obľúbenej motorkárskej lokalite pri Červenohorskom sedle. Ak sa značenie osvedčí, plánuje sa jeho rozšírenie na ďalšie kritické úseky českých, ale aj slovenských ciest.

Prečo by sa podobné opatrenie zišlo u nás?

Slovensko má tatkež svoje „motorkárske destinácie“ ako napríklad Pezinská Baba, či obľúbené horské prechody, kde riziko nehôd v zákrutách je vysoké. Práve tam by sa takéto biele elipsy veľmi zišli, ktoré by motorkárom jasne ukázali, že je bezpečnejšie držať sa o niečo ďalej od stredu vozovky. Opatrenia, ktoré raz môžu zachrániť život, by navyše nemuseli znamenať žiadne nové komplikácie pre vodičov.

Toto značenie zatiaľ neznamená žiadne nové povinnosti či pokuty. Ide o preventívne a informačné opatrenie, ktoré má zvýšiť bezpečnosť a pomôcť zachrániť životy tam, kde to najviac treba.

Zdroj: Besip Garaz

ČO SI MYSLÍTE O NOVOM DOPRAVNOM ZNAČENÍ PRE BEZPEČNEJŠIU JAZDU MOTORKÁROV?
  • Myslím, že je to skvelý nápad, pomôže to zachrániť životy. ( 14% )

     

  • Uvítal by som toto opatrenie aj na slovenských cestách. ( 43% )

     

  • Nie som si istý, či to výrazne pomôže, ale stojí za pokus. ( 29% )

     

  • Radšej by som videl prísnejšie tresty pre rizikovú jazdu motorkárov. ( 14% )

     

  • Podobné značenie nie je potrebné, môže to vodičov miasť. ( 0% )

     

Odpovedalo 7 ľudí