Motorkári sú v zákrutách najzraniteľnejšou skupinou na cestách. Podľa štatistík Centra dopravného výskumu až 40% smrteľných nehôd motorkárov vzniká práve v zákrutách, kde majú tendenciu jazdiť príliš blízko k stredu vozovky. To ich vystavuje riziku priameho stretu s protiidúcim autom.
Ako fungujú biele elipsy?
Nové biele elipsy sú preto navrhnuté tak, aby vodičov na dvoch kolesách jemne „posunuli“ ďalej od stredovej čiary a minimalizovali tak riziko kolízie. Inšpirácia pochádza zo zahraničia, konkrétne z Rakúska, Slovinska, Luxemburska či Škótska, kde podobné opatrenia už priniesli pozitívne výsledky.
Pilotný test na I/44
Momentálne prebieha pilotný test na silnici I/44 v obľúbenej motorkárskej lokalite pri Červenohorskom sedle. Ak sa značenie osvedčí, plánuje sa jeho rozšírenie na ďalšie kritické úseky českých, ale aj slovenských ciest.
Prečo by sa podobné opatrenie zišlo u nás?
Slovensko má tatkež svoje „motorkárske destinácie“ ako napríklad Pezinská Baba, či obľúbené horské prechody, kde riziko nehôd v zákrutách je vysoké. Práve tam by sa takéto biele elipsy veľmi zišli, ktoré by motorkárom jasne ukázali, že je bezpečnejšie držať sa o niečo ďalej od stredu vozovky. Opatrenia, ktoré raz môžu zachrániť život, by navyše nemuseli znamenať žiadne nové komplikácie pre vodičov.
Toto značenie zatiaľ neznamená žiadne nové povinnosti či pokuty. Ide o preventívne a informačné opatrenie, ktoré má zvýšiť bezpečnosť a pomôcť zachrániť životy tam, kde to najviac treba.
Odpovedalo 7 ľudí