Pri vyšetrovaní leteckých nehôd sú jedným z najdôležitejších dôkazov letové záznamníky, známe ako čierne skrinky. Tieto zariadenia majú za úlohu zaznamenávať komunikáciu v pilotnej kabíne a vybrané údaje zo senzorov a prístrojov v lietadle, ako je napríklad ťah motorov, nastavenie klapiek, výška letu a ďalšie. Čo to má spoločné s bežnými autami?

Európska komisia hovorí, že pri dopravných  nehodách na cestách EÚ každoročne prídu o život desiatky tisícov motoristov i spolucestujúcich.

Vyšetrovatelia musia v týchto prípadoch spoliehať hlavne na analýzu miesta nehody, svedecké výpovede, prípadne záznamy z palubných kamier, ak sú dostupné. Často však ide o nejednoznačné a nejasné situácie, ktoré sú ťažko riešiteľné a dokázateľné.

To sa má zmeniť nariadením, ktoré od júla tohto roku stanovuje, že všetky novo registrované autá v Európskej únii musia byť štandardne vybavené záznamníkom údajov o udalostiach (EDR) alebo laicky, čiernou skrinkou. Toto nariadenie, známe ako (EÚ) 2019/2144, sa začalo uplatňovať od 26. januára 2022. 

Táto požiadavka sa týka osobných áut triedy M1, ktoré môžu prepravovať okrem vodiča až osem cestujúcich, a tiež úžitkových vozidiel triedy N1, vrátane pickupov a dodávok vážiacich menej ako 3500 kg. Treba zdôrazniť, že táto novinka sa vzťahuje len na nové modely a nie na staršie autá. Odborníci predpokladajú, že do roku 2038 tieto bezpečnostné opatrenia zachránia až 25 000 životov na európskych cestách.

nehoda

Čierna skrinka bola povinnou už od 2022, čo sa teraz mení?

Čierna skrinka sa stala povinnou výbavou nových automobilov od 7. júla 2022, ale vtedy bola nutná len pre modely homologizované na predaj po tomto dátume, čo zahŕňalo úplne nové generácie áut či faceliftované vozidlá (má ju už napríklad Škoda Kodiaq novej generácie).

Od 7. júla 2024 sa táto povinnosť rozšíri. Čiernou skrinkou musí byť vybavené úplne každé nové vozidlo predávané v EÚ.

zakon

Ako funguje?

Čierna skrinka bude vo väčšine prípadov integrovaná do riadiacej jednotky airbagu tak, aby ju nebolo možné deaktivovať. Výrobcovia automobilov by ju mali ideálne uložiť na miesta, kde je ťažko dostupná. Ak by sa niekomu predsa len podarilo k nej dostať a deaktivovať ju, na najbližšej technickej kontrole by ste neuspeli.

Skrinka sa aktivuje automaticky pri nafúknutí airbagov a aktivácii predpínačov bezpečnostných pásov. V prípade nehody bude musieť zaznamenať a hlavne uchovať vybrané údaje v období krátko pred zrážkou, počas nej a bezprostredne po nej
Údaje, ktoré by mala čierna skrinka minimálne zaznamenávať:

  • rýchlosť vozidla
  • brzdenie
  • polohu a sklon vozidla vzhľadom k ceste
  • stav a rýchlosť aktivácie všetkých jeho bezpečnostných systémov
  • stav palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112
  • aktiváciu bŕzd a relevantné vstupné parametre z palubných systémov aktívnej bezpečnosti a predchádzania nehodám
  • údaj o presnom type a verzii vozidla

Kritici však upozorňujú, že proces vyhodnocovania údajov nie je jednotný ani štandardizovaný!

Máme sa báť vynášania osobných údajov?

Údaje, ktoré zariadenie zaznamenáva, musia byť podľa predpisov anonymizované a chránené pred manipuláciou a zneužitím. Na rozdiel od čiernych skriniek v lietadlách, čierne skrinky v autách nebudú zaznamenávať zvuk, čo minimalizuje konflikty s ochranou súkromia podľa GDPR. Zariadenie taktiež nesmie byť schopné zaznamenať posledné štyri číslice poradového čísla vozidla v rámci identifikačného čísla vozidla, ani žiadne iné informácie, ktoré by umožnili identifikáciu samotného vozidla alebo jeho majiteľa.

Hrozia pokuty na diaľku?

Vodiči sa vcelku logicky obávajú, že prítomnosť čiernej skrinky umožní úradom pokutovať dopravné priestupky na diaľku. To však (zatiaľ) nie je možné. Zariadenie je fyzicky zabudované v konštrukcii vozidla a nekomunikuje so žiadnymi externými zariadeniami bezdrôtovo. Údaje z nej možno prečítať len po jej vybratí z vozidla, v súlade so súčasnými právnymi ustanoveniami len na účely výskumu a analýzy nehôd.

Zvýši sa tým cena?

Integrácia čiernej skrinky do automobilov určite spôsobí mierny nárast cien nových áut. Podľa analýzy odborníkov sa ceny zvýšia približne o 70 až 100 eur. Tento nárast však nebude spôsobený len zavedením čiernych skriniek. Ceny sa zvýšia aj v dôsledku povinného zavedenia ďalších bezpečnostných funkcií a systémov, ktoré budú musieť byť nainštalované v nových vozidlách.

rast_cien