Je faktom, že čínske autá dokážu ponúknuť nižšie ceny oproti americkým či európskym automobilkám. Na druhej strane rozdiel nie je priepastný a zostáva otvorenou otázkou, čo ho vlastne spôsobuje.

Ide naozaj o vplyv dotácií Číny?

Nie je to také jednoznačné a veľkú úlohu môžu zohrávať aj nižšie výrobné náklady – a to je silný argument, ktorý sa ťažko rozporuje. Prichádza s ním renomovaná banka UBS, ktorá to ilustruje na príklade porovnania modelov Seal a ID.3 od dvoch rozličných automobiliek. Čínsky BYD dokáže auto vyrobiť o viac ako 1/3 lacnejšie v porovnaní s nemeckým Volkswagenom.

Čo na to európski dodávatelia?

Pozor si treba dať aj na to, v akom kontexte o čínskych autách presne hovoríme. V celej debate totiž nejde len o značky automobilov priamo pochádzajúce z azíjskej krajiny. Ak by EÚ zaviedla clo na autá vyrobené a dovezené z Číny, ovplyvnila by tým aj americké a európske automobilky. Do veľkej miery by sa to týkalo americkej Tesly, ale tiež mnohých ďalších automobiliek ako BMW, Dacia či Volvo, ktoré oznámili výrobu niektorých modelov práve v Čine, uvádza portál Pravda.sk.

Ďalšou dôležitou témou sú dodávky komponentov do čínskych elektromobilov zo strany európskych dodávateľov. Clá či rovno obchodná vojna by mohli negatívne ovplyvniť aj ich. Až výsledky vyšetrovania Bruselu ukážu, ako si EÚ predstavuje budúcnosť čínskych áut na domácej pôde, no triezvy a komplexný prístup – aj so zohľadnením možných odvetných reakcií – je podľa všetkého na mieste.

Zdroj: Pravda.sk