Každý automobilový fanúšik má občas nutkanie vlastniť vyslovene nepraktické a „nezmyselné“ auto. Dnes tu máme opäť auto, ktoré sa vysmieva nízkej spotrebe, veľkému kufru, komfortu jazdy a podobným racionálnym veciam. Jediný dôvod, prečo si takéto auto kúpite, je zážitok za volantom alebo sa vám jednoducho len páči. V spolupráci s partnermi Motointegrator a AAA Auto vám prinášame test jazdeného BMW Z4 I. generácie.

 

BMW Z4 je v prvom rade o zážitku z jazdy. Klasický recept športiakov v podobe nízkej hmotnosti, pohonu zadných kolies, výborného podvozku spolu s komunikatívnym riadením znamená vodičskú nirvánu.

Banglová éra dizajnu nesedela každému, BMW Z4 však patrí medzi vydarenejšie modely

Mníchovská automobilka predstavila Z4 Roadster v roku 2002. V roku 2005 prišiel facelift a aj verzia kupé E86. BMW Z4 je nepriamym nástupcom typu Z3. „Zet štvorka“ v porovnaní s predchodcom narástla a dostala tuhšie šasi spolu s moderným podvozkom. Inžinieri dopriali typu Z4 viacprvkovú nápravu. BMW Z4 patrilo a patrí medzi to najzábavnejšie čo si môžete v ponuke značky vybrať.


Inžinieri EuroNCAP poslali Z4 Roadster oproti bariéram v roku 2004. Roadster z Mníchova dostal 4 hviezdy za ochranu posádky a 2 hviezdy za stret s chodcom.

BMW Z4 E85 má 4 hviezdy za ochranu posádky

Dizajn


„Banglovskú éru“ dizajnu mnohí fanúšikova značky zatracujú. Nečudujem sa im, niektoré autá boli (mierne povedané) tvarované zvláštne. BMW Z4 k ním však podľa mňa nepatrí. Športový roadster má atletický dizajn s veľkou a dlhou prednou kapotou, odvážne tvarovanými bokmi a nádherným zadkom. Nenavrhol ho však Chris Bangle, ale dánsky dizajnér Anders Warming, ktorý nešetril výraznými prelismi na boku karosérie. Oko potešia najmä detaily, akými sú napríklady smerovky s logom BMW.


BMW Z4 má len 2 miesta na sedenie, navyše sa sedí poriadne nízko. Nastupovanie je jedinou nepríjemnosťou spojenou s používaním malého športiaku. Ergonómia interiéru je výborná. Navyše v porovnaní s takou Mazdou MX-5 sa v interiéri necítia stiesnení ani dlháni. Kvalita materiálov v kabíne je už iná vec. BMW sa nevyhlo kritike niektorých zákazníkov. BMW použilo lacno vyzerajúce plasty podobne ako pri BMW 3 E90. Nám však jednoduchý interiér vyhovoval, k radosti nám stačil volant ideálnych rozmerov a prevodovka s krátkymi dráhami. Možno by sme prijali sedadlá s výraznejším bočným vedením. Na bežné jazdenie sú výborné, ale po sérii rýchlych zákrut by ste brali lepšiu oporu tela. Príplatkové sedadlá sú na tom lepšie.


Rozmery BMW Z4 Roadster sú nasledovné: 4090 x 1780 x 1300 mm. Verzia s pevnou strechou je o 15 mm nižšia. Rázvor má hodnotu 2495 mm. Roadster dodávali Nemci výhradne s plátenou strechou, ktorú ste mohli sklápať pomocou elektromotora. Pevná skladacia strecha prišla až v 2. generácii BMW Z4 E89. Výhodou plátenej strechy je, že neberie priestor z batožinového priestoru. Kufor s objemom 240 litrov tak môžete naplno využívať aj so strechou dole. Verzia kupé má kufor s objemom 285 litrov.


BMW nie je napriek svojim rozmerom a výbornej torznej tuhosti žiadnym ťažkotonážnym krížnikom. Pohotovostná hmotnosť základnej verzie začína od 1220 kg. Nízku hmotnosť sa podarilo konštruktérom dosiahnuť najmä vďaka širokému použitiu ľahkých materiálov. Kapota je napríklad z hliníka a rám strechy z magnézia.

BMW Z4 vyrábali aj vo verzii Coupe E86. Vynikalo lepšími jazdnými vlastnosťami vďaka vyššej torznej tuhosti.

Jazda a jazdné vlastnosti


BMW Z4 je v prvom rade o zážitku z jazdy. Klasický recept športiakov v podobe nízkej hmotnosti, pohonu zadných kolies, výborného podvozku spolu s komunikatívnym riadením znamená vodičskú nirvánu. Auto je výborne ovládateľné na limite a doslova vás baví jazdiť so Zetkom na hrane. Auto má vďaka bohu vypínateľný stabilizačný systém, takže v zákrutách môžete dávať powerslidy a so silnejšími motormi aj drifty. Podvozok je tvrdý, ale iný by ste v prípade Z4 ani nečakali. BMW Z4 je stvorené pre zákruty. V serpentínach poteší rozloženie pedálov, ktoré sú blízko pri sebe. Dávanie medziplynov tu nie je žiadnou vedou. Radiaca páka má krátke dráhy a presný, no trochu ťažší chod.


Prvá Z4 je však extrémne citlivá na vyjazdené koľaje, na širokých pneumatikách volant ťahá výrazne za ruky. Volant má výborný tvar a perfektne padne do ruky. Riadenie poteší tiež spätnou väzbou. 


Komfort? Roadster je so strechou dole relatívne tichý do rýchlosti 100 km/h. Za touto hranicou začínajú už výrazné turbulencie. So strechou je Zetko tiché aj pri 130tke.

Vrcholom bol model Z4 M s motorom S54B32, ktorý mal výkon 252 kW (343 koní) a 365 Nm.

Interiér nerozmaznáva vodiča luxusom, ale výborným posedom a ergonómiou

Motory


Pod kapotu Zetka sa dostali najmä radové šesťvalce. Základ ponuky však tvorí štvorvalec s objemom 2,0 litra a výkonom 110 kW (150 koní). Z4 so štvorvalcom akcelerovalo na stovku za 8,2 sekundy. Do BMW Z4 ho začali Nemci montovať v roku 2005. Ostatné motory majú už šesťvalcov. V roku 2002 debutoval roadster so šesťvalcami radu M54 s objemom 2,2 litra, 2,5 litra a 3,0 litra. Jednotka 2,2i mala výkon 130 kW (170 koní). Väčší 2,5 liter prišiel s výkonom 141 kW (192 koní). Trojliter dostal výkon 170 kW (231 koní). Po facelifte v roku 2006 prišli nové motory radu N52. Jednotka s objemom 2,5 litra prišla v dvoch výkonových variantoch 130 kW (177 koní) a 160 kw (218 koní). Väčší trojliter dostal tiež dve verzie s výkonom 160 kW (218 koní), resp. 195 kW (265 koní).


Vrcholom bol model s označením M, ktorý prišiel v roku 2005 (verzia kupé E86 prišla v roku 2006). Divízia M vzala motor z BMW M3 E46 a dala ho do menšieho a ľahšieho Zetka. Jednotka S54B32 mala výkon 252 kW (343 koní) a 365 Nm.


Motory kombinovala automobilka s päť a šesťstupňovými manuálnymi a automatickými prevodovkami.

Pod dlhou kapotou sa skrývajú najmä šesťvalcové motory

Najčastejšie poruchy


BMW Z4 je podľa nemeckej Dekry podpriemerne spoľahlivé vozidlo. Najčastejšou príčinou zlého hodnotenia sú prasknuté pružiny, zahmlené svetlomety a opotrebované silentbloky.


Z4 má najčastejšie problémy s podvozkom. Tuhý podvozok si netyká s našimi rozbitými cestami, tlmiče a pružiny bývajú častokrát v zlom stave. Na podvozku sa častokrát objavujú vôle v uložení náprav.


Mnohým majiteľom skomplikovala život porucha strechy. Kazí sa elektrický systém zatvárania a objavujú sa aj netesnosti. Strechu preto pri kúpe poriadne prekontrolujte.


Medzi menej časté poruchy patria problémy so sťahovaním okien, nefunkčný dažďový senzor a nefunkčný systém kontroly tlaku v pneumatikách.


Motory sú relatívne spoľahlivé, ale ani im sa nevyhli drobné problémy. Občas vie potrápiť riadiaca jednotka a snímač polohy plynového pedála. Pozor si treba dávať na opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník, ktorého výmena nie je lacná.

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standart
Predný brzdový kotúč 69,40 € 31,60 €
Zadný brzdový kotúč 33,00 € 32,20 €
Brzdové platničky predné 58,80 € 28,10 €
Brzdové platničky zadné 48,70 € 21,10 €
Spojková sada (lamela, kotúč, ložisko) 272,00 €  
Zapaľovacia cievka 56,00 € 25,00 €
Zapaľovacia sviečka 17,20 € 7,22 €
Zotrvačník - dvojhmota 752,00 €  
Predné silentbloky - sada 61,30 €  
Športový vzduchový filter K&N 75,20 €  

Kúpiť/nekúpiť?


Kúpa BMW Z4 nie je racionálnou voľbou. Preto ak po nej túžite, zoberte peniaze a choďte si ju kúpiť. Zetko vás odmení výbornými jazdnými vlastnosťami a najmä zážitkom za volantom. Roadster poteší vyznávačov jazdy bez strechy a Coupe nadchne „pilotov“ vďaka výbornej torznej tuhosti. Podľa štatistík je priemerne spoľahlivá a problémy má najmä s elektronikou a podvozkom. Z4 vás prevádzkovými nákladmi nezožerie, no pri adekvátnom štýle jazdy so šesťvalcom pod kapotou počítajte so spotrebou cez 10 litrov. Pripočítajte si k tomu aj častejšiu výmenu bŕzd a pneumatík.

 

Cena jazdených vozidiel sa pohybuje od 8 000 € až po 18 000 €. Za modely divízie M si majitelia pýtajú okolo 30 000 €.

 

Zadné lampy majú mimoriadne vydarený dizajn

TopSpeed.sk verdikt: Kúpu jazdeného BMW Z4 odporúčame!