21.09.2014

Tatranská kolóna elektromobilov priniesla slovenský rekord

Slovensko má za sebou svoj prvý medzinárodný zraz elektromobilov, ktorý sa uskutočnil v Tatrách. Keďže z redakcie TopSpeedu mám elektrické autá „najradšej“ ja, bol som ten pravý kandidát na jeho návštevu. V Starom Smokovci zaparkovalo 40 elektromobilov zo Slovenska, Česka, Rakúska alebo z Maďarska. Medzi nimi bola aj viac ako desiatka Tesiel Model S. Organizátorom celého podujatia bol Tesla Club spolu s Východoslovenskou energetikou a Mestom Vysoké Tatry.

Návštevníci si mohli elektromobily ohmatať a dokonca sa do nich aj posadiť. Tí šťastnejší sa aj previezli.

Tesla Model S je v porovnaní s inými elektormobilmi úplne iná liga takmer vo všetkých oblastiach.

Cieľom stretnutia bol zápis do slovenskej knihy rekordov, čo sa nakoniec aj podarilo. Autá bez priamych emisií po pózovaní vyšli zo Smokovca na Hrebienok, odtiaľ sa vrátili do Smokovca, kde odštartovala jazda do Tatranskej Lomnice a späť. Návštevníci si mohli vyskúšať rôzne elektrické dopravné prostriedky ako napríklad bicykel, skúter alebo segway. Medzi pristavenými elektromobilmi bol aj projekt študentov Žilinskej univerzity s názvom Edison. Alebo formula študentov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. K nim sa okrem Tesiel pridalo niekoľko Nissanov Leaf, Peugeot iOn, Opel Ampera, BMW i3 a podobne.

 

Zraz nebol mojim prvým kontaktom s elektromobilmi, no po prvýkrát som sa posadil a previezol na Tesle Model S. Elektromobily nemusím najmä pre ich nízky dojazd, vysokú cenu, odpudivý dizajn, nekonečné nabíjanie, ktoré tak či tak pochádza z tepelných elektrární. Na zraze som si však uvedomil jednu vec. Aktuálne máme vo svete dva prúdy vývoja elektromobilov.

Dlhá kolóna priniesla slovenský rekord.

Na Slovensku máme zatiaľ celkovo zaregistrovaných 79 elektromobilov a v porovnaní s okolitými krajinami celkom slušnú sieť nabíjacích staníc. Všetky môžete nájsť na stránke www.kdenabijat.sk.

Prvým z nich sú bežné automobilky, ktoré majú v portfóliu elektromobily najmä kvôli tomu, aby dokázali získať emisné superkredity a teda papierovo znižovali priemernú produkciu CO2 svojich áut. Elektrické vozidlá im vlastne umožňujú predávať menej ekologické autá. Svoj vývoj však stále primárne zameriavajú na benzínové a naftové motory.

 

Inak je to v prípade značky Tesla, ktorá nevyrába nič iné. A je to vidieť. Najmä na miestach, keď sa vedľa seba postaví Model S a niektorý z iných elektromobilov. Dizajn, výkon a dojazd amerického sedanu sú niekde úplne inde ako u ostatných škatuliek na tenučkých kolieskach.

Tesla má dokonca už aj svoju slečnu s titulom "miss".

Napriek tomu však treba dodať, že Tesla Motors je dlhodobo v strate. Počas prvého štvrťroka tohto roka skončilo jej hospodárenie na sume mínus 49,8 milióna amerických dolárov. Keby Elon Musk nebol veľkým a hlavne bohatým nadšencom, celý projekt by už dávno neexistoval.

 

Tesla Model S je ešte stále príliš drahá, no len po Slovensku už jazdí 12 kusov! Je to neklamným znakom, že táto automobilka sa vydala správnou cestou elektromobility, aj keď ešte má pred sebou dlhú cestu. Ostatné elektromobily zatiaľ parkujú v slepej uličke.

 

Prečítajte si aj: Test: Tesla model S P85+

Edison zo Žilinskej univerzity.



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

22.09.14 13:47 | Skulavy Tom

153

62

Tento clanok pisal totalny amater. Zacnem od konca. To bola taka dolezita message zo stretnutia EV ze je Tesla v strate? Tie investicie do fabrik, tehcnologii a vyroby boli zadarmo? Skus si pozriet vyvoj ceny akcii a napisat % zhodnotenia napr za posledny rok. Pripadne si zistit kolko zaloh uz maju na model X ktoreho nie je esta znama ani cena! Pripadne kolko modelu S chceli tento rok vyrobit a kolko uz vyrobili. Atd atd. Elektrika pochadza AJ z tepelnych elektrarni. Skus si pan autor este zistit kolko elek energie treba na vyrobenie benzinu/nafty (google). 420 km (tesla model s) je kratky dojazd? Dizajn je odpudivy? Tu jedine mozem napisat ze je to vec vkusu ale priznam sa ste prvy clovek ktoremu sa model s nepaci. Vysoka cena? Porovnajte teslu s jej priamou konkurenciu napr panamera...nic nebudem pokracovat je len pondelok tento clanok mal byt zjavne na spustenie vasnivych diskusii. Smutne je ze to kazi renome prace ostatnych redaktorov pod topspeed.sk
Jazdím na: Tesla

odpovedať

0 | 0

22.09.14 15:51 | maciakba

104

76

precitaj si to este raz, o skaredosti tesly som tam nic nenasiel... cena nie je vysoka cena je standard v tejto triede aut v tom mas pravdu... a energia je bud z jadroveho bordelu alebo humusu ktory tiez spini ovzdusie a len 1/5 su obnovitelne zdroje... ale co je najhorsie podla mna je vyroba baterii, tazko povedat teda co je ekologickejsie
Jazdím na: Fiat Bravo 182

odpovedať

0 | 0

22.09.14 16:38 | Krakatau

81

83

súhlasím s maciakba, treba si ten článok prečítať od začiatku do konca, od slova do slova a nie vytrhávať vety z kontextu práve za účelom "spustenia vášnivých diskusií"...to je také "ženské"...
Jazdím na: Toyota Avensis SW 2.0 VVT-i

odpovedať

0 | 0

22.09.14 18:45 | MaroS TopSpeed.sk

2633

87

Tom, zatiaľ si jediný, kto urobil krok k tomu, aby tu boli vášnivé diskusie. TS tento zámer nemá, alebo len zriedkakedy. Nie sme bulvár a odmietame fungovať na tých princípoch.

Článok sa mi páči, patrí sem a nič prehnané ani nevhodné nevidím. Keď si to vezmeme od konca ako si začal ty, kolega chcel poukázať len na to, že robiť jednoznačne najlepšie el. auto sveta sa zatiaľ stále nevypláca, lebo firma je v strate (aj keď ak viem správne, firma je v strate pre investície do ďalších typov ako X a E, alebo III). Že je Tesla S drahá, jasné, že je v porovnaní s ostatnými el. autami. Panamera a 6GC sú porovnateľné, alebo drahšie no stále prinesú užívateľovi viac komfortu (nie jazdy, ale používania a väčší dojazd). Je jedno koľko záloh na X majú, tesla je účtovne v strate a bodka. A odpudivy dizajn pri S. Tu ti naozaj odporúčam pozornejšie čítať a menej rýchlo písať reakcie! Lebo nič také tu nie je... Fakt, 2x meraj a 1x strihaj.
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

0 | 0

23.09.14 09:45 | vsop
Skulavy Tom ako akcionar Tesly. Myslim, ze nema velmi cenu reagovat. Aj slepota (teda pardon skulavost) je dar bozi.

odpovedať

27.09.14 22:12 | Jozoooo
Na to ze je redaktor fanda elektra Je Tesla neznaly. Suhlasim s tebou. A este k tomu dojazdu 420km maly dojazd? V tesle ale so vsetkym a nie na eco rezim. T.j. Klima navigacia a plny krutiaci a vykon. Nie ako u " konkurencnych" nepodarkov ktore elektromobily dehonestuju. Dik za zbytocny clanok. Pekny vecer

odpovedať

22.09.14 23:12 | Sobul Arečuk
Ten maly mestsky skriatok zo ZU je dielo mna, mojich kolegov a studentov. Vsimol som si ze vsetky auta boli biele, svetlomodré až do zelenkava, Tesla cierna aj bordová. My sme práve našou farbou Edisona tak trochu chceli upozorniť na to, že naše slniečko vytvorilo v našej zemi obrovský potenciál energie, ktorú doteraz nie sme schopní využívať. Využívame iba to čo sa na našej planéte akumulovalo milióny rokov, ako keby sme zabudli na to čo sa za tie uplynulé roky udialo, niekto akoby nechcel pripustiť alebo si uvedomiť to, že aj ten hnus ktorý nám naše slnko poskytlo raz bude veľmi nedostupný a ten hnus vo forme výroby akých koľvek akumulátorov bude chémia, ktorú zvládnu iba tí, ktorí chcú stále viac tak ako tí ktorí už aj teraz majú dosť. Satelity, vesmírne lode, mobilné výskumné stanice na blízkych planétach už nie sú fantáziou, ale realitou. Nepotrebujú ropu, ale iba málo z toho čo nám dáva slniečko, ktoré by tu mohlo pre našu zem dávať energiu v primeranej miere ešte minimálne dve miliardy obehov zeme okolo neho. Stále niečo budujeme, niekam sa chceme dostať, bohužiaľ mnohí ľudia vidia iba samých seba, najmä keď môžu ukázať čo majú, mnohí sú hrdí zasa na to ,čo majú, čo dosiahli, čo pre koho urobili. Výroba všetkého čo dnes potrebujeme, bežne kupujeme je tak neokologická, že ani si nevieme uvedomiť, že to všetko nás zároveň zabíja ale aj posúva ďalej. No a či elektrické autá z ekologického hľadiska vrátane batérií, ich výroby, likvidácie a.t.d. zničia túto našu zem a náš svet to je tak diskutabilné, ako to bolo vtedy, keď sa začala éra automobilov.

Porozmýšľajte nad tým napríklad akú energiu využívajú všetky zariadenia, ktoré dopravia techniku do vesmíru len preto aby sme si to čo vidíme na počítači, v TV alebo v telefóne mohli okamžite dopriať.

Prajem všetkým priaznivcom, aj odporcom elektromobilov veľa energie na to, aby okolie, v ktorom žijú vedeli obhospodarovať, zveľaďovať a nie ničiť a znehodnocovať.

Na nete ma ľahko nájdete.

LuK

odpovedať

23.09.14 04:46 | Blablablal
Nech si autor nastuduje z coho sa vyraba elektrina na slovensku. Len 20 % sa vyraba v tepelnych elektrarnach, pricom po dostavani Mochoviec (rok, dva) mozeme kludne zrusit vsetky tepelne elektrarne na Slovensku. V EU sme takmer uplne na spici vo vyrobe "cistej" elektriny a je to prave vdaka atomkam. Pred nami je napriklad Francuzsko, ale po dostavani Mochoviec ich predbehneme. Veterniky a solary podla mojho nazoru nebudu nikdy vhodne ako primarny zdroj... ale to je na dlhsie.

Aj keby sa 100% elektriny vyrabalo v tepelnych elektrarnach, tak aj po zapocitani vsetkych strat je tento sposob ekologickejsi, resp. ucinnejsi ako maly spalovaci motor v aute. V tepelnych elektrarnach su dosahovane vyssie teploty atd. = vyssia ucinnost premeny na elektricku energiu. To je proste dolozitelny fakt a v pripade potreby to dolozim. Maly motor auta nedosahuje vobec takuto ucinnost ako kotol v tepelnej elektrarni.

odpovedať

23.09.14 06:45 | MaroS TopSpeed.sk

2633

87

Pán Kučera, som rád, že ste tu zavítali, pred asi mesiacom som vás počul v rannej relácii na Radio_FM. Samozrejme, problematika správneho/vhodného využitia energie je veľmi rozsiahla a je mi veľmi ľúto, že ani začiatkom 21. storočia nedokážeme využívať energiu slnka lepšie a efektnívnejšie, keď je desaťročia známe, že slnko za pár desiatok hodín poskytne zemi eneregiu potrebnú pre všetkých na celý rok. To je fakt smutné a hovorí o tom, ako málo rozvinutí sme.

S elektromobilmi ako s nápadom vôbec nemáme problém (dokonca také ako Tesla S sa nám mimoriadne páčia). :)
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

0 | 0

23.09.14 07:57 | car_guy
Model S nie je sedan, to je predsa očividné, len niekoho to vôbec neberie, ako som si už stihol všimnúť. Rovnako ako Octavia, aj S-ko je liftback. Je mi jasné, že marketing prekrúca tieto názvy karosérii, preto by sme to aspoň my mohli držať ako-tak na uzde. Rovnako ako "štvordverové kupé" nie je kupé, ale sedan.

odpovedať

24.09.14 21:05 | Mates1234
Pan Majernicek je asi najhorsi recenzent co poznam. Jeho clanky mi vzdy udru do oka a rapidne zhorsuju kvalitu celeho (inak podareneho) webu. Cely koncept elektromoblity mu zjavne unika. O blude ze tesla je v strate radsej pomlcim. Je to naprogresivnejsia automobilka sveta co vyraba technologice skvosty a ponuka nevydane koncepty a technologie celemu svetu a inym automobilkam. Neboji sa rapidne investovat do vyvoja/vyroby a miestny "expert" si zo vsetkych informacii o znacke vybere akurat tu ze je v strate... TS je fakt skvely web ale pana recenzenta by som asi prelozil na oddelenie recenzii o koscakach z Mountfieldu. Ponaucenie: nikdy nepis o niecom comu nerozumies a nestotoznujes sa s tym, nikdy z toho nevzide nic prduktivne.

odpovedať

25.09.14 13:24 | Martin TopSpeed.sk

130

74

Nerád sa bavím s anonymnými diskutérmi, ale dnes spravím výnimku. Som veľmi rád, že ti moje články vždy udrú do očí. Evidentne to robím dobre. A máš pravdu v tom, že netreba písať o tom, o čom nič nevieš. Keby si to ale dodržal, tak by tvoj koment asi nebol. Tesla Motors je dlhodobo v strate. Je to jednoducho fakt, ktorý som si nevymyslel. Ak neveríš mne, pozri si napríklad hospodárske noviny alebo pokojne iný zdroj. Skôr by si mohol podložiť svoje tvrdenia relevantným zdrojom, ktorý tvrdí, že je v zisku.

http://finweb.hnonline.sk/miliardy-vladnu-svetu-24559/tesla-ma-velke-plany-ale-aj-obr...

Tesle sa však vďaka kvalitnému a zároveň skvelému elektromobilu darí zvyšovať predaje. Jej tržby prudko stúpajú. To však nič nemení na tom, že je stále v strate.
Jazdím na: Seat Ibiza

odpovedať

0 | 0

25.09.14 18:14 | Mates1234 alias Matej Orlicky
Tesla je sice v strate ale len preto ze rapidne investuje do vyvoja novej tovarne a rozsirenia modelov. Z vasej spravy vyplinulo ze su v problemoch, pricom opak je pravdou. Dari sa im velmi dobre a cislo ze je v strrate je irelevantny udaj pretoze expanduju ako nikdy predtym. Do oci mi ale udiera Vas postoj k elektromobilite ako takej. Nechapem naco ste meral cestu na ten zraz ked je celkova informacna hodnota clanku rovna nule a citit z toho negativny postoj k veci. To sa nenajde nik v redakcii kto by o tom "chcel" napisat? Pisete same negativa elektomoblizmu, zvazil ste dakedy aj pozitiva? Vam nevadia tie sra*ky co musite dychat v BA popri hlavnych tahoch kazde rano ked cakate v kolonach? Vam nevadi ze tlacime nehorazne peniaze za ropu do vrecak sejkov ktory uz nemaju co s nimi tak stavaju bazeny a mrakodrapy uprostred puste? Nevadi vam zavislost na dodavateloch, obrovskych daniach a zlodejzkych ropnych konglomeratoch? Vsak oni mozu polozit ekonomiku celych statov kedy sa im zachce. Co keby som vam povedal ze podporou elektro podporite lokalny trh elektriny kde mozu robit vase deti/znamy a vsetky prejazdene peniaze sa mozu tocit v domecej ekonomike. Cokeby ste mohli dychat vo velkomestach cisty vzduch. Cokeby ste sa nemusel zaoberat drahym servisom a prevadzkou spalovacych motorov. Cokeby ste si mohol doma natankovat auto zo solarnych kolektorov? Cokedby sme zili vo svete kde sa ludia nemusia zabijat kvoli rope ale mozu mat cele hospodarstvo zalozene na lokalnej vyrobe elektriny z vlastnych zdrojov? Vam by sa taky svet nepacil? Nestal by zato dotovat a podporit elektromobilitu v zaciatkoch? Prosim vas nepiste uz clanky o elektro, prenechajte to dakomu kto ma zaujem o tom pisat. Neverim ze sa nik v redakcii nenajde. Zvazte ci chcete tuto krehku myslienku elektro dopravy podporit alebo zhadzovat akukolvek snahu o jej zavedenie.

odpovedať

25.09.14 19:25 | Martin TopSpeed.sk

130

74

Meral som tam cestu, lebo to mám najbližšie. Pár kilometrov. A teda z ekologického a ekonomického hľadiska bolo najideálnejšie, aby som išiel ja. Ale páči sa mi Váš idealistický prístup. Ak by sme zo dňa na deň prestali tankovať benzín a naftu, štát to položí. Skončí. Vypadne mu taký príjem, že to nerozchodí. Ak si niekto teda myslí, že s príchodom elektromobilov príde raj na Zemi, kde budeme jazdiť zadarmo, tak sa mýli. Určite niekde tie peniaze od nás vyberú. Či to bude na "elektrickej pumpe", pri kúpe auta, na diaľniciach, proste určite to celé zaplatíme niekde inde. Ušetrené peniaze v našich vreckách dlho neostanú.

Paradoxne, Model S je prvý elektromobil, ktorý som ochotný vnímať ako použiteľné auto. Má to akceptovateľný dojazd, brutálny dizajn. Cena je vysoká, ale časom bude klesať.

Ale keď sa už hráme na takých ekológov, čo keby sa ľudia prestali po mestách prevážať autami? Čo keby sme v mestách postavili cyklotrasy, sfunkčnili MHD (nemyslím, tým rozpadnuté autobusy idúce raz za pol hodinu)? Ale nie, ľudia sú príliš pohodlní. Radšej si kúpia SUV aj napriek tomu, že z mesta vyjdu raz za mesiac aj to nie do terénu.

Okrem toho tu máme nákladné autá, lietadlá, továrne a lodné tankery. Tie dokopy vyprodukujú, podľa mňa, peknú porciu CO2. Ale o tie sa nikto nestará, lebo z toho nie ej biznis. Veď kto si už kedy kupoval loď alebo prúdové lietadlo. Elektromobily nie sú všeliek. Tesla má potenciál. Možno sa začína chytať aj BMW i3. Ale zvyšok sú nepoužiteľné elektrické hračky.
Jazdím na: Seat Ibiza

odpovedať

0 | 0

26.09.14 19:13 | Mates1234
Mate pravdu o tom ze sa zmena nemoze udiat zo dna na den a aj v tom ze chybajucu dan z pohonnych hmot bude treba nahodit na elektrinu. To ale nieje dovod preco nezacat so zmenou tu a teraz. Nebolo by lepsie jazdit lacnejsie, ekologicky s vacsim vykonom a lacnejdsim servisom? Zmena musi vsak prist od ludi a ich nazor sa odvija od toho co si precitaju v mediach. Apelujem na vas preto, lebo to medium ste prave vy... chapete kam mojimi prispevakmi mierim? Je mi jasne ze elektromobil svet nespasi a ani nieje liekom na ludsku ignoranciu (narazam na stav verejnej infrastruktury a politiky v nasom state). Predstavte si vask nasledujuci scenar. Kvalitne elekroauta budu az ked po nich bude dopyt a ten udavaju ludia co si svoj nazor utvaraju z medii. Ked budu auta musia prist aj kvalitne baterie co nam treba ako sol. A verte ze akonoahle budu baterie miliardovy bizinis tak sa objavia koncepty ktore sa budu dat vyrabat lacno a ekologicky. Ked budu baterie moze sa zacat rozvoj obnovitelnych zdrojov energie (skladovanie el. a vyrovnavanie siete sa stane lacne a jednoduche). Vtedy moze prist revolucia a nemusime byt zavisly na jednom dodavatelovi z atomky/tepelnej/plynovej elektrarne. Ak stupne dopyt po elektrine 10x vynoria sa koncepty ako termonuklearne reaktory (ITER co sa momentalne satava vo FR), nezavysle ostrovne systemy, vacsia konkurencia na trhu, atd. Ak bude elektrina lacna a bude jej nadostac mozme na nu jazit, svietit, varit a vykurovat. Presne v tom momente sa mozme vykaslat na rusky plyn, arabsku ropu atd. Vsetky zisky z elektro biznisu sa mozu otacat v lokalnej ekonomike statu a prinasat uzitok a rozvoj tuna, namiesto plnenia vreciek ruskych oligarchov a arabskych sejkov. O ekologickej a zdravotnej stranke veci ani nehovoriac. Zamyslite sa nad tym ci neni prave teraz vhodna doba na to aby sa zacali veci hybat tym spravnym smerom, aj ked pomaly. Vy ste medium a mate urcitu zodpovednost za to co pisete tak skuste popremyslat nad tym ci by nestalo za to prispiet svojou troskou snahy k veciam co maju vacsi zmysel zmysel ako to ze automobilka vydala novy model rovnakeho srotu so spalovakom aky tu mame uz dlho ale v ruzovom.

odpovedať

25.09.14 13:26 | Johny

1436

55

Uražlivý trapasník, aby si sa z tých elektrohračiek nepototo :-) bože chráň aby niekomu ušla podstata elektrozabavy a spochybnil nespochybniteľné teda TESLU :-D
Jazdím na: Toyota Mirai - najkrajsie na svete

odpovedať

0 | 0

26.09.14 09:28 | Krakatau

81

83

príde mi to tu trochu "preelektrizované" a význam elektromobilov podľa mňa aspoň v súčasnom znení podobne "ekologický" a "ekonomický" ako start&stop systém...nespochybňujem Teslu ako takú, ale nie je to zďaleka na takej úrovni, ako by to v rámci možností elektriny mohlo byť, nebyť obmedzení vo vývoji...

...a áno, som zarytý benziňák... :-)
Jazdím na: Toyota Avensis SW 2.0 VVT-i

odpovedať

0 | 0

26.09.14 19:48 | Mates1234
Krakatu, benzinaky sa pacia aj mne. Mat v garazi nalestene porsche na vikend...no dal by som si povedat. Ale dychat spaliny z dizlov s vymontovanym DPF, radsej nie. Polovicu ceny pohonnej hmoty platit sejkovi co sa smeje na tom ze ty musis pracovat, ked jemu stacilo vrazit trubku do zeme, asi tiez nie. Platit 500EUR za blbu suciastku, ktorej vyrobna cena je 20 E len preto ze "jazdit musis" to by som radsej tiez vynechal. Menit filtre, olej, vstrekovace, turba, prevodovky, naplne co stja rocne tisice a aj tak sa dookola ku*via... Ja by som tam videl priestor na zlepsienie...

odpovedať

28.09.14 17:00 | fayn

164

71

mna nezaujima ci ide sejkovi polovica ceny phm alebo 99%, mna zaujima kolko nakoniec zaplatim a to vratane chorych dotacii. Samotna elektrina teraz vychdza lepsie kym na nu neprejde kriticka masa ludi, potom sa bude musiet dnesna spotrebna dan vyberat tam + este to vsetko aj tak zdrazie kvoli OZE vid nemecka energiewende.
Pravda je taka ze teraz jazdime relativne kvalitne/pohodlne a draho, ked/ak prejdeme na elektrinu budeme jazdit nepohodlne a draho. Mysliet si ze pri masovom prechode na emobily by cena e.ny zostala rovnaka je neskutocna naivita. Co sa tyka ceny servisu - v emobile to razom dorovna uz nakupna cena auta.
Toto vyzneje ze som zaryty odporca emobilov co nie je pravda, ja som odporca dotacii a naopak dani ktore su s tymto sialenstvom spojene. Ked si bude niekto stavat veterniky a zrkadla bez dotacii a z toho bude napajat emobily bez dotacii (a nebude obmedzovat normalne auta) tak sa naozaj nebudem mat na co stazovat.

odpovedať

0 | 0

29.09.14 15:57 | Mates1234
Fayn, musis rozmyslat trocha globalne a starat sa aj o to kam tvoje peniaze tecu. Alebo ta netrapi zamestnanost v state? Nebolo by lepsie keby u viacerych vyrobcov el. energie mohli robit ludia u nas na slovensku a minat tie peniaze u firmy de momentalne robis a teda ta nepriamo zivit? Zatial co cena el pojde dole (s narastajucim trhom a lacnejsimi bateriami) tak ropa pojde uz len hore, inak to nebude. Dalsia vec je zavyslost, zatial co eletriku si mozes vyrobit doma ak by cena bola neunosna, ropu, plyn a vodik ti vzdy bude dodavat dakto, kto ta bude drzat s cenami za gule. Uz dnes sa to oplati a ceny panelov a turbin stale klesaju. Pozri sa co sa deje na ukrajine a na vychode a pockaj co sa bude diat ak sa Rusi rozhodnu vypnut plyn, potom ta to uz mozno zacne trapit. Vyroba elektromobilu je/bude lacnejsia ako vyroba spalovaku, o tom ze za neho musis platit viac kvoli nedostatku konkurencie a bateriovych technologii pomlcim, to je prave to co sa vsetci sanzia dotaciami a osvetou zmenit. Za 5 rokov ked budu lacnejsie baterky (tesla megafactory) a vacsia konkurencia v lacnejsom segmente (tesla, BMWi, Nissan etc.) bude situacia uplne ina. Potom ked zratas prevadzkove a servisne naklady za 10 rokov skutocne uvidis ze kolko zpalatis a co sa oplati... Jedine co treba su baterie a moze sa to zacat.

odpovedať


Najnovšie komentáre