Slovensko má za sebou svoj prvý medzinárodný zraz elektromobilov, ktorý sa uskutočnil v Tatrách. Keďže z redakcie TopSpeedu mám elektrické autá „najradšej“ ja, bol som ten pravý kandidát na jeho návštevu. V Starom Smokovci zaparkovalo 40 elektromobilov zo Slovenska, Česka, Rakúska alebo z Maďarska. Medzi nimi bola aj viac ako desiatka Tesiel Model S. Organizátorom celého podujatia bol Tesla Club spolu s Východoslovenskou energetikou a Mestom Vysoké Tatry.

Návštevníci si mohli elektromobily ohmatať a dokonca sa do nich aj posadiť. Tí šťastnejší sa aj previezli.

Tesla Model S je v porovnaní s inými elektormobilmi úplne iná liga takmer vo všetkých oblastiach.

Cieľom stretnutia bol zápis do slovenskej knihy rekordov, čo sa nakoniec aj podarilo. Autá bez priamych emisií po pózovaní vyšli zo Smokovca na Hrebienok, odtiaľ sa vrátili do Smokovca, kde odštartovala jazda do Tatranskej Lomnice a späť. Návštevníci si mohli vyskúšať rôzne elektrické dopravné prostriedky ako napríklad bicykel, skúter alebo segway. Medzi pristavenými elektromobilmi bol aj projekt študentov Žilinskej univerzity s názvom Edison. Alebo formula študentov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. K nim sa okrem Tesiel pridalo niekoľko Nissanov Leaf, Peugeot iOn, Opel Ampera, BMW i3 a podobne.

 

Zraz nebol mojim prvým kontaktom s elektromobilmi, no po prvýkrát som sa posadil a previezol na Tesle Model S. Elektromobily nemusím najmä pre ich nízky dojazd, vysokú cenu, odpudivý dizajn, nekonečné nabíjanie, ktoré tak či tak pochádza z tepelných elektrární. Na zraze som si však uvedomil jednu vec. Aktuálne máme vo svete dva prúdy vývoja elektromobilov.

Dlhá kolóna priniesla slovenský rekord.

Na Slovensku máme zatiaľ celkovo zaregistrovaných 79 elektromobilov a v porovnaní s okolitými krajinami celkom slušnú sieť nabíjacích staníc. Všetky môžete nájsť na stránke www.kdenabijat.sk.

Prvým z nich sú bežné automobilky, ktoré majú v portfóliu elektromobily najmä kvôli tomu, aby dokázali získať emisné superkredity a teda papierovo znižovali priemernú produkciu CO2 svojich áut. Elektrické vozidlá im vlastne umožňujú predávať menej ekologické autá. Svoj vývoj však stále primárne zameriavajú na benzínové a naftové motory.

 

Inak je to v prípade značky Tesla, ktorá nevyrába nič iné. A je to vidieť. Najmä na miestach, keď sa vedľa seba postaví Model S a niektorý z iných elektromobilov. Dizajn, výkon a dojazd amerického sedanu sú niekde úplne inde ako u ostatných škatuliek na tenučkých kolieskach.

Tesla má dokonca už aj svoju slečnu s titulom "miss".

Napriek tomu však treba dodať, že Tesla Motors je dlhodobo v strate. Počas prvého štvrťroka tohto roka skončilo jej hospodárenie na sume mínus 49,8 milióna amerických dolárov. Keby Elon Musk nebol veľkým a hlavne bohatým nadšencom, celý projekt by už dávno neexistoval.

 

Tesla Model S je ešte stále príliš drahá, no len po Slovensku už jazdí 12 kusov! Je to neklamným znakom, že táto automobilka sa vydala správnou cestou elektromobility, aj keď ešte má pred sebou dlhú cestu. Ostatné elektromobily zatiaľ parkujú v slepej uličke.

 

Prečítajte si aj: Test: Tesla model S P85+

Edison zo Žilinskej univerzity.