Pirelli investovalo roky a milióny do vývoja
Od roku 2011 je Pirelli exkluzívnym dodávateľom pneumatík pre Formulu 1. Každý kus má vlastné identifikačné číslo a je presne evidovaný. Po použití sa likvidujú buď spálením alebo rozrezaním. Nesmú sa dostať ku konkurentom, ktorí by analyzovali ich chemické zloženie. Ide totiž o jedno z najprísnejšie strážených tajomstiev. Vo všeobecnosti platí, že zmesi obsahujú prírodný a syntetický kaučuk, silicu a sadze pre spevnenie a teplotnú odolnosť, oleje a živice pre zvýšenie priľnavosti a chemické prísady na kontrolu zahrievania a opotrebovania. Pomer jednotlivých komponentov je prísne utajovaný a majú k nemu prístup iba vybraní inžinieri Pirelli.
Sada stojí toľko, čo jazdená Octavia
Bežné pneumatiky stoja desiatky až stovky EUR. Cena F1 pneumatík nie je oficiálne zverejnená, no odhady hovoria o 1500 – 2000 eurách za kus. Prístup k nim majú iba tímy zapojené do šampionátu. Aj keby ste chceli zaplatiť horibilnú sumu, Pirelli vám ich jednoducho nepredá.
Mimo okruhu sú nepoužiteľné
Na rozdiel od bežných pneumatík, ktoré fungujú aj za studena, potrebujú špeciálne ohrievacie návleky, ktoré ich predhrejú na 70–80 °C ešte predtým, ako monopost vyjde na trať. Inak sú extrémne tvrdé a majú nulovú priľnavosť. Pilot by v prvých zákrutách okamžite stratil kontrolu. Po niekoľkých kolách by sa síce dokázali zahriať čisto len jazdou, no strata výkonu a riziko havárie by boli príliš veľké. Aj preto FIA prísne reguluje teplotu a spôsob predhrievania, aby mali všetky tímy rovnaké podmienky.
Sú navrhnuté tak, aby v priebehu niekoľkých desiatok kilometrov poskytovali maximálnu priľnavosť, rýchlu reakciu a stabilitu pri rýchlostiach presahujúcich 300 km/h. Aj keby sa niekto teoreticky dostal k neznehodnoteným pneumatikám, po pár kilometroch by ich zodral. Majú tenké a pružné bočnice, aby zvládali rýchle zmeny teploty a preťaženie presahujúce 5 g. Pri prejazde prvým výtlkom by sa roztrhali.
Predražené suveníry
Malé percento pneumatík sa zachováva pre fanúšikov a marketingové účely. Znehodnotia ich tak, aby ich nikto nemohol skúmať ani znovu použiť. Buď odstránia časť behúňa, rozrežú ich na viscero menších častí alebo ich prevŕtajú, aby sa nedali obuť na disk a vypália do nich nápis „Not for racing use“. Následne poputujú napríklad do charitatívnych dražieb tímov Ferrari či McLaren, alebo do oficiálnych obchodov F1. Niekoľko kusov je vystavených aj v múzeách, ako napríklad Museo Ferrari v Maranelle či Formula 1 Exhibition (putovná výstava).