Koncern VW predstavil ústami svojho šéfa Herberta Diessa technologické vízie na najbližšie obdobie. Stalo sa tak na akcii VW Power Day 2021. Hlavným cieľom naplánovaným v horizonte roka 2030 má byť zníženie zložitosti a nákladov spojených s elektromobilmi, ich pohonmi a nabíjaním. Súčasťou plánov je aj úplná batériová sebestačnosť. „Naším cieľom je predávať v roku 2030 až 60 % áut s batériovým pohonom. Zároveň chceme s našimi partnermi sprevádzkovať v Európe 6 nových gigatovární na batériové články s celkovou energetickou hustotou 240 GWh ročne,“ prezradil člen predstavenstva VW Thomas Schmall. VW chce produkovať unifikované batériové články využívajúce rôzne technológie (teda s rôznymi energetickými hustotami) pre jednotlivé segmenty elektrických áut. Vo Švédsku chce od roku 2023 vyrábať tzv. prémiové články (s najvyššou hustotou energie), v meste Salzgitter chce zasa od rou 2025 vyrábať články pre veľkoobjemové elektromobily (z hľadiska objemu predajov). Obidve továrne majú elektriku produkovať výlučne z obnoviteľných zdrojov. Tretiu továreň postaví na juhu Európy (Španielsko, Francúzsko alebo Portugalsko) a štvrtú v Česku, Poľsku alebo na Slovensku (ešte nie je rozhodnuté). O lokácii zvyšných plánovaných tovární sa ešte uvažuje.

Unifikáciou k znižovaniu nákladov

Od systému unifikovaných batériových článkov si VW sľubuje masívne zníženie výrobných a logistických nákladov. Batérie základných segmentov majú byť až o 50 % lacnejšie, než doteraz. Pri veľkoobjemových batériách sa má úspora pohybovať na úrovni 30 %. „Úspory vyplývajúce z veľkého objemu výroby využijeme v prospech našich zákazníkov. V priemere znížime náklady na systém akumulátorov výrazne pod 85 eur/kWh, vďaka čomu bude e-mobilita cenovo dostupná a stane sa dominantnou technológiou pohonu,“ uviedol Thomas Schmall.

Postavíme nabíjačky

Koncern VW sa prezentoval aj snahou výrazne rozšíriť sieť rýchlonabíjacích staníc. Spolu s partnermi BP, Enel a Iberdrola chce VW do roku 2025 v Európe prevádzkovať až 18 000 rýchlonabíjacích bodov. Na čerpacích staniciach Aral a BP chce otvoriť 4000 nabíjacích staníc s výkonom minimálne 150 kW.

Aj polovičný čas nabíjania

Jedným z ďalších koncernových sľubov je aj polovičný čas nabíjania nových batérií. Malo by sa tak stať už po roku 2025. Elektromobily z koncernu VW budú zároveň podporovať technológiu V2G. Koncern chce svoje elektrické autá integrovať do súkromných, komerčných aj verejných energetických systémov, budú môcť prijímať „zelenú“ energiu zo solárnych článkov a v prípade potreby ju budú privádzať späť do verejných sietí. Volkswagen chce zároveň ponúknuť kompletné digitálne služby, vrátane obojsmerných wallboxov a kompletnej správy energie. Systém Elli už skúšobne pracuje vo Wolfsburgu, kde podľa potreby pracuje s dátami elektrických áut a podľa potreby v nich ukladá energiu alebo ju spätne uvoľňuje do siete. Ako prezradil Herbert Diess, konečným cieľom koncernu VW je, aby dobíjanie svojich elektrických áut zákazníkov v konečnom dôsledku nič nestálo.

zdroj: VW Group