Máj je nie len mesiac lásky, ale aj automobilových premiér. A nie len tak hocakých. Na SlovakiaRingu mala včera premiéru mnohým už dobre známa nová okruhová zbraň R1 Česko-Slovenskej spoločnosti Praga Cars. Mašina, ktorú už v statickom stave všetci obdivujú pre jej tvary a prepracovanosť. Mašina, ktorá je na okruhu schopná doslova zázraky. Ale poďme po poriadku.

Ak by som sa vás opýtal, aké náradie potrebujete na dosiahnutie časov pod 2:07 na SlovakiaRingu, tí z vás, ktorí výkony pretekárskych áut na tejto trati sledujete by ste možno z hlavy strieľali zvučné mená okruhových špeciálov kategórie GT1 a GT3. Ostatní by iste použili internet a za pár sekúnd by ste mali rovnaké výsledky. Minulý rok, napríklad, to bolo nasledovne: Veľká Cena Slovenska - Miro Konôpka Porsche 911 GT3 R, najlepší čas 2:05,66. Víťaz kvalifikácie v sérii Porsche 911 GT3 Cup dal 02:06,94. Vo veľkolepých pretekoch FIA GT3 Race mal Štefan. Rosina na Lamborghini Gallardo LP 560-4 GT3 najlepší čas 2:03,9, jeho kolega Tomáš. Enge Lamborghini Gallardo LP 560-4 GT3 2:04,5  a súper Toni Vilander na Ferrari 458 Italia GT3 dal 2:04,7.

O akom výkone sa to vlastne bavíme?

Ferrari 458 Italia GT3 405 kW (550 k) (1245 kg)

Lamborghini Gallardo LP 560-4 GT3 419 kW (569 k) (1300 kg)

Porsche 911 GT3 R 420 kW (571 k) (1220 kg)

Porsche 911 GT3 Cup 370 kW (503 k) (1280 kg)

 

Aké peniaze potrebujete na časy pod 2:07 na SlovakiaRingu?

Ferrari 458 Italia GT3               393 000 €

Lambo Gallardo LP560-4 GT3     331 000 €

Porsche 911 GT3 R                  279 000 €

Porsche 911 GT3 Cup              181 000 €

 

Ale to všetko môže byť aj celkom inak!

Praga R1 očarí svojou krásou a aerodynamickou efektivitou. Pri rýchlosti 210 km/h vytvára rovnaký prítlak ako je jej hmotnosť, čo znamená, že by dokázala jazdiť aj "po strope".

Predstavujeme zatvorené, mimoriadne bezpečné, veľmi agilné a ovládateľné okruhové náradie:

PREMIÉRA ČESKO-SLOVENSKÉHO PRETEKÁRSKEHO AUTA NOVEJ GENERÁCIE - Praga R1

Najlepší čas na SlovakiaRingu je 2:06,96 (apríl 2013), počas včerajšieho testovania pred pretekmi Supercar Challenge zajazdila celkom s prehľadom časy 2:07...

Ak sledujete TopSpeed.sk, iste už viete, že kokpit Pragy R1 má za sebou aj úspešné bariérové skúšky podľa špecifikácie FIA v C ranfield Impact Center (marec 2013).

Základné parametre, ktoré definujú úspech a schopnosti:

max. výkon: 155 kW (210 k) pri 7250 ot a 215 Nm pri 5 500 ot

Cena: len 110 000 €

1) supernízka hmotnosť 581 kg – bez náplní (s náplňami 595,5 kg)

2) aerodynamika (prúdnicové tvary, malá čelná plocha, priepustnosť vzduchu autom, efektívne riešenia)

3)  výborný pomer výkonovej hmotnosti 3,84 kg/kW

 

V Praga Cars už majú v pláne dalšie dve verzie R1. Menej výkonnú pre začiatočníkov, vhodnú pre prvé ostré kilometre na okruhoch a naopak výkonnejšiu, ktorá využije prepĺňanie a ponúkne viac než dvojnásobný aktuálny výkon. Nepochybne sa je na čo tešiť, no všetko má istú postupnosť...

Samozrejme, existujú viaceré autá podobného konceptu, napríklad Radical. Praga R1 však prináša novú úroveň spoľahlivosti a trvácnosti. Veľmi nízke prevádzkové náklady, jednoduchosť sevisu a obsluhy. Použité technológie s dôrazom na životnosť.

Ako?

Praga R1 využíva špičkové overené svetové značky z motoršportu:

motor: Renault Sport Technologies
ECU: Pectel/Cosworth
spojka: Sachs Racing
prevodovka: Hewland
pneumatické radenie: KMP
tlmiče: Koni
brzdy: AP Racing
bezpečnostná palivová nádrž: ATL
hasiaci systém: OMP
výfuky: RP motorsport exhaust tuning

 

Hnací agregát je mimoriadne odolný a trvácny. 2,0 litrový atmosférický motor Renault Sport F4R 8332 je výsledkom hľadania toho najlepšieho z dvoch svetov.  Servisný interval je na úrovni až 100 motohodín. To je 2 - 4x viac ako má porovnateľná konkurencia. (Priemerný servisný interval motora v porovnateľných monopostoch a autách je na úrovni 20 – 50 motohodín) Interval GO motora je až do 15 000 ostrých km. Motor je možné servisovať a prevádzkovať kdekoľvek na svete! Výmena motora pritom stojí len 4 700 €.

 

Podstatnú čast prítlaku auta rieši podlahová časť s veľkým difúzerom na konci. Zadné krídlo je, samozrejme, nastaviteľné.

Prevodovka Hewland JFR tiež patrí k špičke v spoľahlivosti a funkčnosti. V pretekárskych autách je azda najpoužívanešia. Iste, pre nákup existujú ešte aj lacnejšie a okruhové špeciály, ale:

1) Praga R1 je mimoriadne bezpečná (bariérové skúšky podľa FIA špecifikácie pre triedu CN)

2) je technologicky vyspelá (má uzavretý karbónový monokok, karbónové crash boxy, predný, zadný, bočné)

3) jahko a rýchlo servisovateľná (výborný prístup ku dôležitým komponentom - motor, prevodovka, geometria brzdy)

4) Prináša noblesu, krásu, štýl a charizmu (do segmentu nekompromisných tvarov a riešení pre čo najnižšie náklady)

Praga R1 chce byť tým najlepším z dvoch svetov, ktoré sa volajú dostupnosť a spoľahlivosť. Držíme jej palce. A čo vy?

Filozofia a ciele Praga R1


Prívetivé pretekárske náradie s vysokou priepustnosťou vzduchu pri jazde, ovládateľnou dynamikou,
čitateľnou aerodynamickou a mechanickou priľnavosťou.  Praga R1 je priamy kontrast k superdrahým až strašidelným špeciálom ako autá triedy LM  Praga R1 je auto, ktoré pilot ovláda s radosťou a ľahkosťou, nie strachom a stresom! Praga R1 je ďalším logickým stupňom kariéry motokárových jazdcov.


Úlohou Pragy R1 je otvoriť dvere do profi okruhového motoršportu tým, ktorí ocenia skvelý pomer medzi cenou a dynamikou. Tiež moderné, sofistikované a prelomové technológie, bezproblémovú dostupnosť ND a nízke prevádzkové náklady.

 

Jednoduchosť


Praga R1 si nevyžaduje tím mechanikov a IT špecialistov. Stačí obsluha v podobe jedného skúseného a zručného človeka. V tejto jednoduchej a nenáročnej forme sa dajú absolvovať prakticky každé preteky.


Špecifické riešenia

Ťažisko Praga R1 je v nádrži. Preto vplyv plnosti nádrže má na jazdné vlastnosti minimálny vplyv.

 

Praga R1 je ojedinelá tým, že je uzavretá!

To prináša pilotovi ohromné pohodlie a bezpečnosť no z hľadiska konštrukcie a dizajnu kladie úplne nové požiadavky.


Podstatné pre budúcich majiteľo je riešenie podpory a dostupnosti ND vo svete?


Výber dodávateľov mal dve základné kritériá: Kvalita a Dostupnosť

Pri získavaní ND môže klient využiť sieť predajcov dodávateľa, vďaka čomu sú ND lacnejšie a podstatne dostupnejšie. Originálne ND ako karosárske časti, úchyty, kolesá, ramená a podobne dodáva PRAGA Cars. Odhadované náklady na sezónu?

 

Doterajšie skúsenosti okrem preventívnej výmeny oleja: Dovedna absolvovaných 750 ostrých kôl na rôznych okruhoch v rámci testovania znamenalo len: 1x  výmena sviečok, 1x výmena brzdových platničiek a pneumatiky, ktoré podľa skúseností vydržia cca 100 – 150 ostrých kôl.


Ceny:

set 4ks kolies: 990 €
(životnosť pri plnom nasadení cca 4h)

Motorový olej: 80 €
 interval výmeny 600 – 1000 km, cca 6h)
(objem náplne 8 litrov)

Prevodový olej: 25 €
(interval výmeny 600 – 1000 km, cca 6h)

Brzdové obloženie: 300 €
(životnosť 35 h, cca 6000 ostrých km)