Zrod turbovanej ikony

Porsche malo s turbodúchadlami skúsenosti už z pretekárskych tratí, no na sériové auto si trúflo až v roku 1974. V Paríži predstavili svetu model 911 Turbo, interne nazývané 930. Vzniklo aj kvôli pravidlám FIA, ktoré vyžadovali homologáciu pre súťažné deriváty 934 a 935.

Keď sa 930 dostalo do predaja v roku 1975, okamžite zaujalo. Malo agresívne rozšírené blatníky, obrovský zadný spojler s prezývkou „veľrybí chvost“ a výkon, vďaka ktorému sa svojho času satlo najrýchlejším nemeckým sériovým autom.

Tri litre a štyri kvalty

Úvodná verzia (1975 – 1977) mala 3-litrový plochý šesťvalec s jedným turbodúchadlom KKK a mechanickým vstrekovaním Bosch. Výkon 260 koní v Európe bol ohromujúci, no Američania si museli vystačiť s približne 234 koňmi.

Kvôli masívnemu krútiacemu momentu Porsche zvolilo iba štvorstupňovú manuálnu prevodovku, ktorá mala vyššiu odolnosť. Výroba bola limitovaná, vzniklo len niečo vyše 2 800 kusov, čo dnes robí tieto autá mimoriadne cenenými.

300 koní a medzichladič

V roku 1978 nastal veľký posun. Motor prevŕtali na 3,3 l, pribudol medzichladič a výkon stúpol na 300 koní. Brzdy boli priamo zo slávneho pretekárskeho modelu 917. Spojler sa zmenil a fanúšikovia mu dali prezývku „čajový podnos“.

Americký trh mal smolu - po modelovom roku 1979 930 zmizlo z predaja kvôli prísnym emisným normám. Vrátil sa až v roku 1986 a o rok neskôr bol dostupný aj ako Targa či Cabriolet. Zaujímavosťou je, že päťstupňová prevodovka sa objavila až v úplne poslednom roku výroby, čiže v roku 1989.

Slantnose – 911 s ,,mrkačkami‘‘

Popri štandardnej verzii vznikla aj špeciálna séria Slantnose, alebo po nemecky Flachbau. Inšpiráciu mala v pretekárskych 935 a dostala výklopné svetlá a aerodynamicky tvarovaný predok. Pôvodne šlo o individuálne prestavby, no od roku 1986 sa objavila v oficiálnom programe Sonderwunsch. Spolu vzniklo len niekoľko stoviek kusov, čo z nej robí jednu z najvzácnejších verzií 930.

Prečo práve „ovdovovač“?

Pomenovanie „widowmaker“ si 930 vyslúžilo pre nevyspytateľný charakter. Turbomotor mal výrazne oneskorený záťah – chvíľu sa nedialo nič a potom prišiel prudký prísun výkonu. V kombinácii s krátkym rázvorom a ťažkým motorom vzadu to bola výbušná zmes.

Ak vodič pridal plyn uprostred zákruty, turbo mohlo zabrať náhle a pretlačiť zadok auta mimo ideálnej stopy. Ak naopak plyn prudko ubral, zadná náprava sa odľahčila a prišlo k známemu lift-off oversteeru, teda k pretáčavosti. Výsledkom bolo auto, ktoré odmeňovalo skúsených jazdcov, no neodpúšťalo chyby a preto si vyslúžilo prezývku „ovdovovač“.

Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 2 obrázkov

Zaujímavosti

  • Úplne prvý prototyp bol darom pre Louise Piëch, dcéru Ferdinanda Porsche. Mal ešte úzke blatníky a 2,7-litrový turbomotor s výkonom 240 koní.
  • Na americkom trhu sa 930 spočiatku predával pod názvom „Turbo Carrera“.
  • Celkovo vzniklo približne 21 500 kusov všetkých verzií, čo z 930 robí vzácny, no nie nedostupný kus histórie.
  • V japonskej sérii Wangan Midnight sa objavila čierna 930 s prezývkou „Blackbird“, ktorá auto preslávila aj v popkultúre.

Odkaz legendy

Porsche 911 Turbo (930) je dnes považované za zlomový model – nielen pre značku, ale aj pre celý automobilový svet. Spojil pretekársku technológiu s cestným autom, nastavil nový štandard pre výkon a stal sa predchodcom všetkých budúcich Turbo Porsche.

Napriek nevyspytateľnej povahe si získal kultový status. Pre niekoho bol strašiakom, pre iných snom. Pre všetkých však dodnes ostáva jednou z najikonickejších 911 všetkých čias.