Systém aktívneho smerovania zvuku vyvíja izraelská spoločnosť Silentium pracujúca pre vývojové stredisko automobilky Škoda a koncernu VW v Izraeli (Škoda Auto DigiLab Israel). Spoločnosť vyvíja len softvér, ktorý bude spolupracovať s audiosystémom zabudovaným priamo v aute. S veľkou pravdepodobnosťou však nepôjde o audio s klasickými reproduktormi, ako ich poznáme dnes, výrazne sa však líšiť nebudú. Nie je žiadnym tajomstvom, že súčasné autá (vrátane Škody) využívajú už dnes podobne koncipovaný systém na aktívne potláčanie hluku motora a okolia. Silentium ide vo vývoji ďalej a ponúka systém, ktorý vie nielen potláčať hluk, ale aj vysielať zvuk do rôznych miest kabíny. „Oddeliť“ pritom bude vedieť aj výrazne rozdielnu hudbu.

V máji budúceho roka v sériovej výrobe

Znie to ako sci-fi? Kdeže, podľa riaditeľa stratégie a inovácií spoločnosti Silentium, Ziva Hermona, je systém takmer hotový a v máji budúceho roka sa ukáže v prvých sériových autách. Či však pôjde hneď na začiatku o Škodu, prípadne iný koncernový model, neuviedol. Potvrdil však, že sa jedného dňa ukáže aj v automobiloch Škoda.

Čo je to Silentium?

Pod názvom Silentium by ste našli výskumnú start-upovú spoločnosť z Izraela, ktorá sa zaoberá jedinečnou technológiou Active Noise Control (ANC) a celkovým riešením správy zvuku. Čo si pod tým predstaviť? Pomocou špeciálne navrhnutých algoritmov, ktoré aktívne sledujú zmeny v spektre hluku, dokáže pomocou reproduktorov aktívne eliminovať až 90 % zvuku. Nezaoberá sa pritom len hlukom v automobilovom priemysle, aktívne dokáže odhlučniť ventilačné systémy, miestnosti, či povedzme len kuchynský digestor. Svoje aktivity však vie otočiť aj opačným smerom a naopak zabezpečiť produkciu zvuku a nasmerovať ho len do určitých priestorov bez toho, aby bol ľudským uchom počuteľný mimo presne definovaný priestor.