S autami tejto značky a týmto podobným počítajte s vyššími prevádzkovými nákladmi. Nie sú jednoduché a nič nie je spoľahlivé večne.

Vždy som veľmi rád, keď si môžem zajazdiť na trochu vyššom aute, ako je bežný osobák, alebo jeho oplastovaná verzia. A pritom to nemusí byť ani niečo, čo sa hrá na luxus. Čim väčšia klasika, tým lepšie. Discovery 3 prišiel na trh ešte v roku 2004 a vyrábali ho 5 rokov. Modernizovaný Discovery 4 vydržal vo výrobe podstatne dlhšie, ale o tom niekedy nabudúce. Ako je na tom LR D3? No poviem len toľko, že to naozaj nie je mamičkin maznáčik, čo sa týka schopností v teréne. Zvláda toho dosť, ale za akú cenu? 

No a nevezmi také auto do prvého blata, ktoré nájdeš... :) 

Dizajn

Krabicoidný dizajn sa mi na offroadoch vždy páčil a vždy páčiť bude. LR D3 nie je preto žiadnou výnimkou. Jednoduché kontúry, niekde akoby sa pravítko prelomilo (viď zadné dvere) z auta robia tvrdého hráča aj v mestskej džungli, nie iba medzi ovečkami v Škótsku. Akosi po dizajnovej stránke mi žiadne negatíva nenapádajú. To auto sa jednoducho na nič nehrá. Nárazníky, lemy blatníkov, maska... Proste žiaden načačkaný metrosexuál, ako jeho mladší brat LR D5. Verzie s halogénovými svetlami vyzerajú o čosi horšie, a o čosi horšie aj svietia. Našťastie, nie je ich veľa.

Interiér je na tom podobne ako jeho ostatní súrodenci tej doby. Prekvapilo ma rekordné množstvo odkladacích priestorov na nápoje. Dostane vás priestorom, a to až pre 7 cestujúcich, poprípade veľkým úložným priestorom. Spracovanie však nie je až na takej úrovni ako u menšieho a hlavne inak orientovaného Range Rover Sport z tej doby. Vŕzganie o sebe jednoducho dá časom vedieť. Raz príde a už neodíde. Aj jemu sa jazda v LR D3 páči a dáva to jasne najavo. :) Ergonómia ovládania je na dobrej úrovni. Takmer všetko dokážete ovládať aj v rukaviciach. Akurát som nikdy nepochopil, prečo to ovládanie sťahovania okien pchali tak ďaleko dopredu. Mladších pasažierov určite poteší aj možnosť trojice strešných okien. Žiaľ, iba predné sa dalo otvárať. 

Auto je neprehliadnuteľné aj vďaka svojim vonkajším rozmerom. Základná dĺžka činí 4,85 metra, výška je 1,88 m (1,89 m) a šírka je 1,92 m. Základná váha najchudobnejšieho kusu začína na čísle 2,4 tony. Základný objem batožinového priestoru pri sklopenom treťom rade sedadiel je 1260 litrov. Po sklopení aj druhého radu sa dostávame k malej dodávke s objemom 2476 litrov. Ak potrebujete auto ako malý dostavník, LR 3 vo všetkých motorizáciách môže vliecť brzdený prívesný vozík s hmotnosťou 3,5 tony (ale radšej si to v OEV pred kúpou preverte, úradníci dokážu napísať hocičo).  Discovery 3 zvládne brod hlboký až 700 mm, 36-stupňový nájazdový uhol či 100-percentné stúpanie (45-stupňový uhol). Bočný náklon činí 35 stupňov. Svetlá výška od 185 mm až po 290 mm. Na papieri pekné hodnoty, nemyslíte? 

Motory, prevodovky 

Aké motory sú na výber? Veľkú paletu by ste hľadali márne. Natrafiť môžete na 4,0-litrový V6 motor z produkcie Ford, ktorý má 161 kW (219 k). Druhým zástupcom bol benzínový V8 s objemom 4,4 litra. Ten mal 221 kW, čiže rovných 300 koní. Týchto motorizácií je na trhu minimum. U nás momentálne nie je na predaj ani jeden. Ak sa pre tento model rozhodnete, počítajte so spotrebou zhruba od 15 litrov a viac.

Pre úspornejšie orientovaných vodičov, ktorým neprekážal hrubší chod motora, bol k dispozícii 2,7-litrový diesel s výkonom 140 kW (190 k). Nie je toho veľa, ale ani extrémne málo. Pretekár to rozhodne nie je. Naftová verzia mohla byť spojená aj s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, inak pre ostatné motory bol základ 6-stupňový automat. S veľmi ľahkou nohou sa dá jazdiť za 9 litrov nafty, častejšie vám bude svietiť niečo medzi 10,5 - 11 litrov. 

Engine    4.0 L Ford Cologne V6 (petrol)
4.4 L AJ41 V8 (petrol)
2.7 L AJD V6-T (diesel)
Transmission    6-speed manual
6-speed automatic

Jazda a jazdné vlastnosti

Už pri Range Rover Sport L322 som spomínal, že zdieľajú rovnakú rámovú platformu. Takže ide o autá, ktoré majú zvyčajne pneumatické pruženie pre všetky kolesá. Odpruženie pracuje v rôznych úrovniach, podľa toho, čo si vodič nastaví. Laicky povedané, pri prejazde terénom ho postavíte do najvyššej polohy, pri dosiahnutí určitej rýchlosti (alebo podľa želania) si ho môžete znížiť. Pri diaľničných tempách ide ešte o trochu nižšie. V teréne to tiež nie je na zahodenie. Ak jedno koleso klesá, druhé stúpa. Napodobňuje tak tuhú nápravu. Ak sa podvozok dotýka zeme (leží na bruchu) v režime off-road, systém vie auto ešte o čosi pridvihnúť. Ale pozor. Môžete natrafiť aj na kusy, ktoré mali klasické pružiny. Je ich málo, boli určené len na niektoré trhy a boli skombinované výlučne s dieselovým 6-valcom. Navyše boli iba 5-miestne bez systému Terrain Response. 

A čo to ten Terrain Response vlastne je? V blízkosti lakťovej opierky nájdete otočný ovládač, s ktorým dokážete navoliť celkovo 5 jazdných režimov. Okrem iného je tam aj tlačidlo na uzávierku diferenciálu, nastavovania svetlej výšky, či asistenta zjazdu z kopca. Režimy menia prísun krútiaceho momentu, trakciu a svetlú výšku.

Jazda v aute tohto typu je iná, ak na ňu nie ste zvyknutí. Má to niečo do seba, a zvyknete si na to veľmi rýchlo. Akurát problém je to slávne parkovanie vo veľkých mestách. Nehovorím, že sa to nedá, ale s hľadaním vhodného parkovacieho miesta môže byť niekedy problém. Ale aspoň sa nemusíte báť 20 centimetrového obrubníka. Prekážka to rozhodne nie je. 

Na ovládanie nie je nutné vynaložiť veľa sily. Ide to bez problémov. Z auta je dobrý výhľad na všetky smery a to aj vďaka rozmerným spätným zrkadlám. Niekomu môže vadiť mierne húpavý podvozok, ale čo-to drží aj v zákrutách, kde sa ani pri svižnejšej jazde výrazne nenakláňa.  

Spoľahlivosť

Je Land Rover Discovery 3 spoľahlivý? Musíte sa zmieriť s tým, že auto nie je najjednoduchšie. A čo nie je jednoduché, to sa ľahko pokazí. Dieselový motor má klasické chyby. DPF (ak ho auto má), vstreky, turbo, EGR. Naftový motor sa rád pridiera na kľuke, keď s ním majiteľ jazdí ako prasa. Pochvalu si však zaslúži dvojhmotový zotrvačník pri manuálnej prevodovke, ktorý síce nie je nezničiteľný, ale väčšina majiteľov sa na neho výrazne nesťažovala. Dokonca ani na automatickú prevodovku ZF nie je veľa sťažností, aj keď vyžaduje určitú pozornosť. 

Podvozok zvyčajne vydrží nájazd nad 200 000 km pri bežnom používaní. Pri namáhaní v teréne to môže byť pokojne polovica. Týka sa to ako tlmičov, mechov, čapov, silentblokov a dokonca aj ložísk. Preto poriadne sledujte opotrebenie náprav. Autá dostavali zabrať a výmena niektorých podvozkových komponentov môže stáť veľa peňazí. 

Niektoré modely sú prešpikované komfortnou výbavou. Dajte si pozor na rozmerné sklené plochy, aby neboli poškodené. Vrátane tých strešných. Poriadne vyskúšajte elektroniku. Nič nesmie vydávať neprirodzené, alebo divné zvuky. Neponáhľajte sa pri obhliadke. Na toto auto si vyhraďte radšej viac času a prezrite všetky detaily poriadne. 

Hodnotenie Autoporadca.sk

Land Rover Discovery 3 je skutočný offroad v luxusnom balení. Jeho schopnosti v teréne sú na špici segmentu a luxus, ktorý Vám ponúkne na palube, je viac ako priemerný. Samozrejme, toto všetko má svoju cenu. Nielen nákup, ale aj samotný servis a prevádzka takéhoto auta vyžaduje dobré finančné zázemia majiteľa. V ponuke boli tri stupne výbavy označené písmenami S, SE a najvyššia HSE a tri motory. Najrozšírenejším je 2,7-litrový šesťvalcový diesel s výkonom 190 koní. V ponuke boli tiež benzínový 4,4-litrový osemvalec a 4,0-litrový šesťvalec určený hlavne pre USA. Možnosť voľby prevodovky medzi manuálom a automatom je skôr symbolická. Vidieť toto auto s manuálom je doslova raritou. Bola v ponuke iba k verzii 2,7 diesel a v základnej výbave S. Ku kúpe by som v tomto prípade jednoznačne odporučil automat. U tohto auta jednoznačne platí viac než kdekoľvek inde, že prevencia je lacnejšia ako opravy porúch, ktoré vedia byť nesmierne nákladné.  Preto auto s množstvom elektroniky, na vzduchovom podvozku, multirežimovým pohonom 4x4 s pečiatkou luxusnej značky nie je pre každú peňaženku. V prípade kúpy jednoznačne hľadajte kusy s absolútne transparentnou servisnou históriou, najlepšie s čo najmenším počtom majiteľov a bez poškodenia vážnou nehodou. Opravy sú veľmi nákladné, a tak sa pod drahým kabátom často šetrí kde sa dá.  
 
Klady vozidla
  • špičkové jazdné vlastnosti v teréne, systém pohonu 4x4 s množstvom nastavení;
  • veľký vnútorný priestor, bežne dostupné sú 7-miestne verzie, batožinový priestor v 5-miestnom usporiadaní je doslova obrovský a má hodnotu 1 260 litrov; 
  • výškovo nastaviteľný vzduchový podvozok s rôznymi režimami jazdy;
  • vysoká aktívna aj pasívna bezpečnosť vozidla;
  • dobre spracovaný interiér, ktorý nie je gýčovitý, ale zároveň nemáte pocit lacného auta, ale skôr pracovného;
  • prestíž značky a jej reprezentatívnosť.
 
Zápory vozidla:
  • ceny servisu nastavené prémiovému segmentu, pokiaľ plánujete využívať služby oficiálnych servisov, počítajte s tým, že rozsiahlejšie poruchy a opravy sa nehýbu v stovkách, ale obvykle v tisíckach eur;
  • mimoriadne vysoká hmotnosť auta, ktorá atakuje 2 500 kg bez posádky, citeľne znižuje dynamiku vozidla a dáva zabrať pohonu, brzdám aj podvozku;
  • veľmi obľúbené auto na ťahanie ťažkých prívesov, preto pozor na kusy s ťažným zariadením;
  • mnoho áut si užilo aj ťažký život  v teréne,  dôkladne skontrolujte funkčnosť vzduchového podvozku, diagnostika motora a elektroniky je tu povinnou jazdou;
  • zhoršená obratnosť na asfalte, vyššia spotreba paliva, v podstate len jeden reálne využiteľný motor, a to 2,7 diesel;
  • ochotu riešiť prípadné opravy a poruchy nenájdete v každom bežnom multiznačkovom servise.
 
Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť / nekúpiť

Sú autá, na ktoré sa teším viac, a sú autá, na ktoré sa neteším vôbec. Autá značky Land Rover (Range Rover) patria do tej prvej skupiny. Majú svoju charizmu. A tú im nikto nevezme. Vysoký posed, hranatá kapota, rešpekt na ceste, dobrá prejazdnosť terénom, všestranné využitie... A kopec iného. Discovery 3 nie je žiadnou výnimkou. Len každý špás niečo stojí. V prípade, že trafíte dobrý kus, auto je veľmi dobré... Zaslúži si 9 bodov. Na druhej strane, samotným nákupom to nekončí. Postupne začnú odchádzať veci, budete nadávať, že to veľa žerie, a potom si možno uvedomíte, že také auto vôbec nepotrebujete. Potom sa rozum zastaví... U niekoho preváži emócia a všetky výdaje bude tolerovať. A pri tomto aute by mi nevadili ani vyššie náklady, za predpokladu, že na neho mám a že vyslovene takýto druh auta potrebujem. Hodnotenie cena - protihodnota 8. Cenovka začína na zhruba 7 000 €. Bežné modely končia na sume 15 000 €. A skutočne je z čoho si vyberať, samozrejme, za predpokladu, že chcete naftový kus.