Samozrejme nemáme funkčnú vešteckú guľu, takže musíme priznať, že nám táto predpoveď vyjsť nemusí. Myslíme si ale, že tento úspech elektromobilov bol len dočasný a v najbližších mesiacoch pôjdu ich čísla opäť dolu. Tu je pár dôvodov...

Kým sa k nim dostaneme, pripomeňme, že sa v Európe podarilo za prvých osem mesiacov predať celkom 7,1 milióna osobných áut. To na prvý pohľad vyzerá pozitívne, veď medziročne ide o nárast o 17,9 percenta. Prehnaný optimizmus ale nie je na mieste. V roku 2019, teda pred pandémiou koronavírusu sa na starom kontinente od januára do augusta predalo až 9 miliónov vozidiel.

Slováci zvýšili záujem o diesel

V samotnom auguste ACEA zaznamenala 787 626 registrácií nových áut, z toho 165 165 elektromobilov. Pre batériové vozidlá je to pochopiteľne ohromný úspech, ktorý zaujal aj v Spojených štátoch. Znamená to totiž, že získali 21-percentný podiel na trhu.

Mnohí zároveň poukazujú na fakt, že naftové motory už majú len 12,5 percenta, lenže... Automobilky aj kvôli legislatíve postupne vyraďujú z ponuky tento typ pohonu, takže zákazníci majú značne obmedzený výber. Slovákom to ale zjavne nevadí. Medziročne sme si doma kúpili o 22 percent viac vozidiel s dieselom, a ak máte pocit, že sme spiatočníci, väčší záujem o naftové autá majú tiež Nemci (+ 9,2 %) alebo Rumuni (+ 19,4 %).

Banket pred potopou?

Ale späť k elektromobilom. V tejto chvíli sa zdá, že trend je jasne daný, je ale nutné dodať, že v Európe ťahajú ich predaj predovšetkým Nemci. Ide jednoznačne o objemovo najväčší trh a medziročne sa ich záujem o batériové autá v auguste zvýšil o takmer 171 percent.

Aby ste si o tom dokázali urobiť lepší obrázok, pripomíname, že podľa nemeckej KBA ide o 86 649 elektromobilov. Inak povedané, samotné Nemecko sa v auguste postaralo o viac ako polovicu všetkých predaných batériových áut v Európe!

Pýtate sa, v čom je problém? Ak nás sledujete pravidelne a pozorne čítate články venované tejto téme, pravdepodobne vám neušlo, že Nemci od 1. septembra kompletne zrušili všetky dotácie na elektromobily kupované na firmy. Nie je tajomstvom, že práve služobné vozidlá tvoria drvivú väčšinu predaných batériových áut – na západ od ČR je to podľa internetovej stránky denníka Handelsblatt až 70 percent všetkých registrácií.

Tým netvrdíme, že od septembra spadnú predaje elektromobilov v Nemecku o viac ako dve tretiny, je ale jasné, že augustové predaje nepochybne významne ovplyvnila posledná možnosť získať takzvaný Umweltbonus na firemné auto.

V októbri sa ukáže...

Asi by sme mali dodať, že súkromné osoby môžu dotácie čerpať naďalej, takže ešte stále sa nedá povedať, že sa od septembra 2023 ukáže skutočný záujem Nemcov o elektromobily. Už teraz ale vývoj neveští nič dobré.

Najväčší európsky predajca batériových áut – Volkswagen – už priznáva klesajúci záujem a dokonca začal s prepúšťaním agentúrnych zamestnancov v továrni v Zwickau. Situácia je dokonca taká zlá, že vedenie automobilky podľa stránky Automobilwoche plánuje uzatvoriť továreň v Drážďanoch, pretože firma registruje útlm objednávok modelov ID.3, ID.4 a ID.5.