Ambície značky skutočne nie sú malé. Firma pritom uviedla na trh svoj prvý automobil – elektrický sedan SU7 – len v roku 2023! Práve v tom čase oznámila, že chce patriť do prvej päťky najväčších výrobcov áut na svete.
Druhým elektromobilom nedávno uvedeným na trh sa stalo SUV YU7, ktoré dizajnom nápadne pripomína Ferrari Purosangue. A podľa všetkého to bola opäť povestná rana na komoru. V poslednom kvartáli Xiaomi dodalo zákazníkom 80 tisíc áut, čo predstavuje medziročný nárast o takmer 200 percent.
Prípravy expanzie prebiehajú
Aj týmto rozmachom si spoločnosť pripravuje pôdu pre medzinárodnú expanziu, okrem iného tiež do Európy. A nie sú to len dohady, ale oficiálne potvrdená informácia. Začiatkom tohto týždňa ju potvrdil prezident spoločnosti William Lu, na konferencii o výsledkoch hospodárenia koncernu.
Šéf automobilky potvrdil, že Xiaomi plánuje vstúpiť na európsky trh s elektromobilmi v roku 2027 a navyše nedávno zdieľal na svojom účte čínskej sociálnej siete fotografiu modelu SU7 s nemeckými evidenčnými číslami.
Príjemné problémy, ale stále problémy
Neoficiálne tiež vieme, že Xiaomi momentálne preskúmava terén a pripravuje si vstup na európsku pôdu, konkrétny termín ale zatiaľ nepadol. Hovorí sa len o začiatku roka 2027, respektíve o prvej polovici.
Kým sa Xiaomi pustí do exportu, bude musieť najskôr vyriešiť jeden nemalý problém. Automobilka nestíha vyrábať. Podľa čínskeho serveru CnEVPost súčasné čakacie lehoty na sedan SU7 zhruba 41 týždňov a objednávky SUV YU7 nebude pekinská továreň schopná vybaviť skôr ako za rok.
Objednávky sa len hrnú
Xiaomi k tomu dodáva, že od predstavenia YU7, ktorý je okrem iného konkurentom Tesly Model Y, prijala od zákazníkov až 240 tisíc záväzných, teda potvrdených objednávok! Za to môže hlavne počiatočná nízka cenovka, ktorá bola aj vďaka prebiehajúcej cenovej vojne na úrovni 32 300 eur. Hovoríme pritom o automobile postavenom na 800-voltovej platforme, s výkonom 320 koní, batériou s kapacitou 96,3 kWh a dojazdom podľa WLTP na úrovni zhruba 700 kilometrov.
Firma už oznámila, že v rámci posledného finančného kvartálu vygenerovala tržby 2,3 miliardy eur, ale kvôli investíciám do výroby vo výške skoro 3,5 miliardy eur je stále v strate. Predpokladá sa, že ak firma udrží záujem zákazníkov, už na konci tohto roka by mohla vykazovať mesačný či dokonca štvrťročný zisk.
Xiaomi bude musieť zvýšiť produkciu, ak chce uspieť v zahraničí. Momentálne nestíha uspokojiť ani domácich zákazníkov.
Otázne samozrejme je, aké ceny Xiaomi nasadí v Európe. Ak by išla hlavne proti Tesle, mohli by byť na veľmi rozumnej úrovni. Je ale možné, že automobilka bude chcieť svoje produkty umiestniť do luxusného segmentu kvôli vysokým výkonom i bohatej výbave. Vo vrcholnej špecifikácii má YU7 až 691 koní a SU7 je so systémovým výkonom 1547 koní na vrchole svojej triedy.