Hlasovanie v Európskom parlamente o nepriamom zákaze spaľovacích motorov od roku 2035 v Taliansku opäť zodvihlo vlnu nevôle. Proti tomuto nariadeniu už nevystupuje len nedávno zvolená premiérka Giorgia Meloniová či kontroverzný Matteo Salvini, ale pridávajú sa k nim ďalší a ďalší politici.

Ako uvádza v jednom zo svojich najnovších internetových článkov ekonomická sekcia novín Corriere della Sera, tamojšia vláda považuje toto rozhodnutie za veľmi rizikové pre domáci automobilový priemysel a inštinktívne začína hľadať „menej traumatický prechod na elektrickú mobilitu“.

V Taliansku je dvaapolkrát menej nabíjačiek ako v Holandsku, aj keď má skoro triapolkrát viac obyvateľov.

Taliansko je v tomto smere pozadu a musíme preto urýchliť investície do infraštruktúry,“ uznáva minister priemyslu a výroby Adolfo Urso, no zároveň dodáva, „ale obdobie a spôsoby, ktoré nám únia vnucuje, sa nezhoduje s realitou v Európe ani Taliansku.“ Urso tým naráža na fakt, že na Apeninskom polostrove je momentálne k dispozícii len 36 tisíc nabíjačiek, zatiaľ čo v Holandsku ich majú vodiči až 90 tisíc.

V Taliansku priamo či nepriamo pracuje v automobilovom priemysle 250 tisíc ľudí a tamojší politici upozorňujú, že veľká väčšina z nich môže prísť o miesto. „Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 privedie malé a stredne veľké talianske podniky do problémov. V skutočnosti je ohrozených viac ako 2200 firiem a 195 tisíc pracovných miest,“ varuje Corrado Alberto, podpredseda Konfederácia malých a stredných priemyselných podnikov (CONFAPI).

Taliani chcú zachovať 10 % áut so spaľovacími motormi aj po roku 2035

V rovnakom duchu pred pár dňami vystúpil i podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Antonio Tajani. „Patrím k veľký priaznivcom elektromobilov, ale ambiciózne ciele musia byť skutočne dosiahnuteľné, nielen napísané na papieri,“ hovorí Tajani a naznačuje, čo má súčasná vláda v úmysle urobiť.

Taliansko predloží vlastný protinávrh. Chceme obmedziť zákaz spaľovacích motorov na 90 %, čím poskytneme priemyslu možnosť prispôsobiť sa,“ vysvetľuje Tajani a pripomína: „Musíme brániť náš automobilový priemysel.

Ako presne si Taliani nové pravidlo predstavujú, zatiaľ neoznámili. Zdá sa ale, že by automobilky mohli okrem elektromobilov po roku 2035 stále vyčleniť 10 percent svojej produkcie na vozidlá s benzínovými či naftovými motormi.

Na svojej strane majú politici napríklad aj Priemyselnú úniu v Turíne. „Dúfame, že sa podarí obnoviť vyvážené riešenie. Nemá zmysel vnucovať všetkým jedno technické riešenie s vedomím, že nás tým vydá do rúk čínskym dodávateľom batérií,“ oznámil predseda tohto združenia Giorgio Marsiaj. „Musíme nájsť riešenie, ktoré nás neurobí závislým, ako sme boli v prípade ruského plynu,“ dodal šéf priemyselnej únie.